Norges første doktorgrad i amming!
Britt Lande har tatt doktorgrad i amming!
Torsdag 21/04-2005 ble Britt Lande den første i Norge som tok doktorgrad i amming!
Cand. scient. Britt Lande har siden 1997 vært involvert i et prosjekt om kosthold og amming ved sosial og helsedirektoratet.
I 1998-1999 ble den første landsrepresentative kostholdsundersøkelsen blant spedbarn gjennomført. Foreldrene til 3000 spedbarn ble invitert til å svare på et spørreskjema om kosthold og amming. Prosjektet het ”Spedkost” og hele 2383 spedbarn deltok når barnet var 6 mnd og 1932 når barnet var 12 mnd.
BabyMedia var med på disputasen på Universitetet i Oslo når Britt Lande måtte forsvare avhandlingen sin og resultatene hun hadde kommet frem til.
Her er et sammendrag av doktorgraden:
”Ammenivået i Norge er svært høyt sammenlignet med andre land, og norske spedbarn har i stor grad kostvaner som er i tråd med anbefalingene som gis.
Det er likevel rom for forbedringer. Særlig kan ammeperioden forlenges, fast føde gis noe senere og inntaket av søte drikker kan reduseres.
Undersøkelsen viser at kun 1 prosent av spedbarna aldri hadde fått morsmelk, 80 prosent ble ammet ved 6 måneders alder og 36 prosent ble ammet i hele første leveår.
Andelen spedbarn som kun fikk morsmelk (fullammede) var over 70 prosent de første 3 månedene, men ble deretter raskt redusert til 7 prosent ved 6 måneders alder. 21 prosent av spedbarna hadde fått fast føde før 4 måneders alder.
Bruken av søte drikker økte i spedbarnsperioden, og ved 12 måneders alder fikk 32 prosent søte drikker til daglig.
Ammede spedbarn fikk mindre søte drikker og sukker enn de som ikke ble ammet.
Det var forskjeller i spedbarnas kostvaner etter bakgrunnsfaktorer hos mor. Høyere alder og utdanning hos mor hadde positiv effekt på spedbarnas kostvaner, mens mors røyking hadde negativ effekt.
I et folkehelseperspektiv er det viktig å opprettholde det høye ammenivået i Norge og å arbeide for at spedbarna både fullammes og ammes lengre. Det er også viktig å starte forebygging av høye inntak av søte drikker og sukker allerede i spedbarnsalder og å redusere sosiale ulikheter i spedbarnas kostvaner. ”
Fra www.Uio.no
Grunnen til at det blant annet advares mot høyt sukkerinntak de første leveårene til barnet er at man frykter det kan føre til livsstilssykdommer som Diabetes, fedme og hjerte- og kar sykdommer senere i livet.
Foreløpig finnes det ingen undersøkelser som kan underbygge disse påstandene.
Vi gratulerer Britt Lande med doktorgraden og håper at det blir gjort mye mer forskning på ernæring og amming fremover!
Les mer om undersøkelsen på:
http://www.shdir.no/index.db2?id=16133
http://www.ssb.no/kostspe/spedkost.pdf (PDF-fil)
