Hver alder har hver sin sjarm, men også utfordring! Her kan dere som har en tenåring i huset veksle erfaringer.
Sminke i 9 klasse?
18:59 5.08.2007
Jeg har en datter på 14 år, og hun insisterer på å bruke mascara, eyeliner og lipgloss! Hun sier at "alle de andre" får lov til å bruke det, og jeg er litt i tvil om hva jeg skal tillate henne... Hva synes dere???
Anonym
Sv: Sminke i 9 klasse?
22:03 5.08.2007
Ja, det skal du tillate! Men prøv å overtale henne til å kjøpe "skikkelige" merker selv om det er dyrt. Så slipper hun "stygg" sminke og ikke minst allergiske reaksjoner.
Hvorfor vil du ikke la henne få lov å sminke seg? Er det for voksent?
Jentene bør få sminke seg når de er klare for det. Da får de god øvelse og lærer seg å sminke seg fint til de blir eldre.
Jeg har aldri nektet min datter sminke og jeg har alltid kjøpt sminke til henne selv i parfymerier. (Art Deco er bra og ikke så dyrt.) Hun er nå 17 og sminker seg helt nydelig.
Jeg er ingen sminkedukke selv hvis du tror det altså! Jeg gidder ikke sminke meg til fest alltid en gang, he he :o)
Og jeg er utdannet hudterapeut og Make-up artist.... :o)
Gled din datter nå og gå på sminkehandel i morgen så hun er klar til skolestart :o))) Estethique er flinke i veiledning!
Stor klem til deg og din datter
Anonym
02:20 11.08.2007
Hva er problemet med det da? BAre husk å rense huden og fjerne sminken
Anonym
23:35 13.08.2007
Det er i hvert fall sant at "alle andre" får lov. Jeg har undervist i 9. klasse i år, og det er unntakene som ikke sminker seg (gjerne i timene...)
Anonym
12:24 17.08.2007
Vår datter på 13 1/2 har ikke fått lov til å sminke seg, annet enn litt besøk/fest osv. Ikke på skolen.
Eller vi har kraftig anmodet henne om å la være.
Det har gått greit, for selv om ganske mange på trinnet hennes (skal opp i 9. nå) sminker seg, er de også en del som ikke gjør det.
Mulig hun kommer til å få lov nå i 9., siden det er såpass vanlig.
Men de er jo mye skjønnere uten sminke i den alderen der, synes nå jeg.
Anonym
15:47 26.08.2007
Det var da noe å nekte barnet sitt...
Bestemmer man ikke over sin egen kropp og utseende da?
Det er jo ikke akkurat som om hun har lyst å gå med lårkort skjørt..
Jeg brukte sminke i sjuende klasse og det var og har aldri vært snakk om stor mengder, bortsett fra kanskje litt ekstra til fest. Jeg har aldri blitt nektet sånne ting, begynte å bruke g-streng også når jeg selv var klar og ønsket det. Ved å la meg velge selv har mamma og pappa gjort meg meget ansvarlig. Flere av venninne mine ble nektet både det ene og det andre, og de har det ikke alltid godt like godt med.
Foreldre med tenåringer bør lære seg at det ikke alltid lønner seg å være strenge, da er det lettere for å få vrange tenåringer som skeier ut og blir selvstendige på feil måte.
Sier ikke at alt skal være lov, men det å bruke sminke i niende klasse er definitivt helt normalt.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem