Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Funksjonshemmede/kronisk syke barn.

Er det sånn at når man har ett barn født med misdannelse er sjansen stor for at neste også blir det?
01:32 12.08.2007
Har hørt det og lurer på om jeg som mor til et barn født med misdannelse har krav på noe ekstra kontroller eller ul ved neste graviditet?

Er det mange her som har flere barn med misdannelser?
Anonym
Sv: Er det sånn at når man har ett barn født med misdannelse er sjansen stor for at neste også blir det?
21:48 12.08.2007
Jente nr 3 er født uten endetarmsopning, på Rikshospitalet sa dei at den misdannelsen bare kom sporadisk og at det var ingen større sjangse får at det skulle komme hjå oss neste gang som hoss kem som helst andre...... så vi har likestor sjangse for helt friskt barn som alle andre, men får ekstra ultralyd i uke 32 for åse nøye på barnet... så litt mer oppfølging får vi.
Bea har snart 4 barn?
Sv: Er det sånn at når man har ett barn født med misdannelse er sjansen stor for at neste også blir det?
18:16 23.08.2007
Jeg har selv ett friskt barn og ett barn med dysmeli. En annen venninne med dysmelibarn, har tre friske og ett med dysmeli. Det siste barnet var helt friskt!
Ikke alltid de kan se sånt på ul, men be selv om ekstra kontroller for at du skal føle deg bedre :)
haater husarbeid
21:02 23.08.2007
Det kommer nok ann på hvilken type misdannelse det er snakk om, noen er jo arvelige, men ikke alle.
Dessuten er jo ofte misdannelser en følge av fødselskomplikasjoner..
Hvis en mor er engstelig for dette under graviditeten, evt det er snakk om arvelig sykdom, da vil jeg nok tro at man ønsker å følge det nøye opp.. Er jo vikitg at mor, og far for den saks skyld, føler trygghet under et svangerskap..
Hannahs-mor06
09:04 27.08.2007
Jeg fikk beskjed ved første ul at min sønn kom til å bli født med alvorlig vannhode, og at han ikke kom til å overleve fødselen. Vi fikk beskjed om at dette høyst sannsynlig var et engangstilfelle. I ettertid har jeg fått 4 friske og raske unger. Men første ungen etterpå ble det mange ultralyder for de visste ikke når i graviditeten problemet oppstod. Jeg har også selv bedt om og fått ekstra ultralyder med de andre for å ikke uroe meg ekstra liksom.
Frustrert 5.gangs
22:11 20.10.2007
Kommer litt an på diagnose tror jeg...

Vi fikk vite at barnet vårt hadde ryggmargsbrokk (mmc) på første ul, uke 18 ca. Han ble da født i uke 19, etter vårt ønske, da han hadde en så stor skade...

Det står skrevet at jeg da har 2% større sjanse enn "deg" ved neste svangerskap... Så jeg skal inn på Rikshospitalet med en gang jeg evnt finner ut at jeg er gravid... Og regelsmessige undersøkelser svangerskapet ut...
Anonym
12:24 23.10.2007
Jeg har en gutt som har Morbus Hirschsprung. Han har fjernet noen cm av tykktarmen da de cm var "døde". Viss vi får flere barn er sjansen 3-12 % for at de også får dette. Det er visst egentlig en arvelig sykdom men vi hadde aldri hørt om den....
Dette er kanskje ikke akkurat en misdannelse da. Men kan kanskje være til hjelp for det.....
Anonym
13:33 22.04.2008
Noen sykdommer er arvelig og gir 25% sjanse...hver gang man får et barn. Andre gir en tilfeldig ko\mbinasjon som gir 5% sjanse. Andre igjene er bare ren og skjær uflaks.

Dett er ved arv. fødselskader er jo et helt annet kapittel.

Men av alle de jeg har møtt med ulike funksjonshemninger... og det er mange - så er det ganske mange som har "feil" ved mer enn ett barn. Ikke samme feilen alltid. Men også mange, mange har en med utfordringer og gjerne to normale ved siden av. Mange har fått den med utfordringer først.. og tatt sjansen og mange ultralyder, morkakeprøver - krysset fingrene og håpet at de skulle gå greit.
triologi
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------