Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Dåp/navnefest

Her kan dere diskutere om det å ha dåp/navnefest!
Dåpskjole på navnefest?
21:17 12.08.2007
Noen som heller ville valgt annet antrekk? Vi har en dåpskjole alle i familien har brukt. Er det "riktig" å bruke den til navnefest også?
maja_73
Sv: Dåpskjole på navnefest?
23:14 12.08.2007
DÅPSkjole. Det ligger i ordet!
Anonym
12:19 13.08.2007
jeg ville ikke ha brukt dåpskjole..............vi skal ha navnefest for vår lille gutt og ettersom det er et bevisst valg så skal vi ikke bruke dåpskjole... da det er et kristelig plagg.

tradisjon får være tradisjon for oss, vi lager våre nye tradisjoner og han skal ha bunad, kan jo gå i arv den også;)
mamman til Jonas:)
16:56 13.08.2007
Det med bunad var en god ide! Men finnes de i str 3 måneder?
maja_73
23:35 13.08.2007
Vi skal også ha navnefest til vår lille som kommer snart.
Kommer til å sy en fantasibunad til den lille.

Hadde vi hatt en dåpskjole i familien med store tradisjoner hadde vi nok kanskje vurdert å bruke den.

Jeg har aldri vært i en humanetisk navnefest, men mange her inne har det og de forteller at det pleier å være noen som kommer i dåpskjole ;)
Ut på tur
18:07 18.08.2007
Jeg vil bruke dåpskjole på barnet mitt, selv om vi skal ha navnefest.
Dette fordi vi har en kjole som min mormor har laget og er over 30 år gammel. Alle søsknene mine og deres barn, og selvfølgelig meg selv, er døpt i den. En fiin tradisjon.

Noen synes kanskje det er litt rart.. men sånn er nå vel bare det da:) føles mer som et tradisjonsplagg enn som et kristent plagg for meg.
Maria *Høygravid*
18:51 18.08.2007
vi kommer antagelig til å ha navnefest og da bruker vi den dåpskjolen som alle i familien min har brukt. Den har også blitt brukt på navnfest 5 ganger før. Synes ikke nødvendigvis dåpskjole er et "kirkeplagg"
EnLitenEn-23.11
19:35 18.08.2007
Vi skal ha navnefest om 3 uker og vi skal ikke ha dåpskjole, ikke er det noen som har gått i arv i familien min eller sambo sin, og dåpskjole syns jeg hører til dåp. Det er et bevisst valg å ikke ha dåp og blir da feil for oss ha på jenta dåpskjole.
Vi kjøper en fin kjole til anledningen som vi eventuelt beholder hvis vi får flere jenter
Milla med bebis 11/5-07
13:36 19.08.2007
jeg synes ikke dåpskjole passer til navnfest...det sier jo seg selv DÅPSkjole...bruker som regel bare når man skal døpe barnet..
finnes da så mange andre antrekk å bruke til navnfest..når dere ikke skal dåpe den lille!
selv om noen av dere har en dåpskjole som er brukt i 30 år..så synes jeg bare det ikke passer å bruke den.:(
M@sander m/jente i magen
21:00 19.08.2007
Vi skal ha dåpskjole til vår lille gutt på navnedagen hans (i regi av HEF). Dette er en dåpskjole som alle barna i familien til svigers har brukt. Svigermor syntes det var litt rart at vi ville bruke den selv om vi ikke skulle døpe, men vi synes det er kjempefint å kunne føre denne tradisjonen videre også til våre barn.
Jeg skjønner at sikkert noen synes dette er rart; dåpskjole uten å døpe. Men for oss er dåpskjolen mest et tradisjonsrikt plagg. (På lik linje med at brudekjole er helt greit å bruke i "borgelig" bryllup) :)
Lillepusen & Lilleprinsen
11:03 21.04.2008
har vært på flere humanistiske navnefester og mange der har brukt familiens dåpskjole. Det er helt fint å ta med seg den tradisjonen, selv om man ikke er i kirken.
wjkcg
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------