Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Barn som pendler

Å pendle mellom to hjem er ganske vanlig i dagens samfunn. Men det kan være en utfordring både for liten og stor. Her kan du dele dine erfaringer med andre.
Hvilken lov sier at far skal sørge for henting og bringing?
16:04 26.08.2007
Hei!
Min sambo har verdens nydeligste sønn som vi har annenhver helg og i feriene våre.. Mor har akkurat flyttet (bodde før fjorten timer med bil fra oss), og bor nå ca. 2,5 time med bil oss. Far har ikke mulighet til å se barnet i ukedagene, grunnet den lange reiseveien.
Når MOR velger å flytte så langt unna oss (da barnet ble født, bodde de her), hvordan kan det da være riktig at vi skal hente og bringe OG betale for dette hver gang? I tillegg til dette betaler han jo et par tusen kroner direkte til henne hver mnd. Jeg er klar over at dette ikke er så mye for henne, men hun får jo andre stønader også.. Vi må jo ha et sted å bo, og må betale lån vi også.. Hvis vi skal dekke alt mulig, vil vi jo ikke ha mulighet til å få fler barn da??
Jeg har prøvd å lese gjennom de lovene jeg har funnet som virker relevante. Det eneste jeg har funnet der, er at det står at reiseutgriter skal deles etter inntekt..
Noen har skrevet her at vi må tenke på at mor også trenger avlastning, og det er jeg forsåvidt enig i. Men sånn som det fungerer nå, blir han levert i barnehage når den åpner, og er den siste som bir hentet hver dag. Hun får jo ikke noe tid sammen med han selv.. Og sånn som det fingerer nå, får jo vi mer tid sammen med sønnen dersom mor henter ELLER bringer.. Det må jo være en fordle at barnet får utbytte av samværet også? At det ikke bare blir avlastning for mor??
Noen ganger kjenner jeg at jeg blir ganske irritert for hvordan det hele tiden skal tilrettelegges for mødrene som har barna på heltid.. Hva med fedrene som ønsker av hele sitt hjerte å se barna sine mer, men ikke har mulighet fordi mor flytter akkurat dit hun ønsker. Og hvor godt er det for barnet å bo sammen med en mor som ikke har tid til det??
Det virker i alle fall på meg som om de fleste som skriver inne på denne debatten, er mødre som har barna på heltid.. Husk at dette ikke er noe lett for fedrene som bryr seg heller! Det er jo egentlig ikke lett for noen...
Håper på noen tilb.mld og synspunkter på noe av dette..
Et lite hjertesukk fra en stemor...:)
Anonym
Sv: Hvilken lov sier at far skal sørge for henting og bringing?
00:34 27.08.2007
Først vil jeg si at mange mødre som jobber har ikke mulighet å hente barna før stengetid. Ikke alltid man klarer å justere arbeidstid.
Så å si at mødre som henter sent på barnehagen ikke har tid til barna blir litt feil på alle mulige måter.
Når det gjelder tid med barnet og fritid til mor så blir jeg sittende å tenke litt. Hvis barnet er sykt å må hentes fra barnehage, hvem gjør dette? Hvem tar barnet med til lege, spesialister, sykehus,legevakt,tannlege,helsestasjonen osv osv med alt i hverdagen til barn?
Jeg vil jo si at en hverdag med et barn er nok ikke så a4 som du skal ha det til, selv med barnehage, man skal lage middag, gi barnet omsorg,trygghet,kjærlighet, rose, anerkjenne, gi barnet oppdragelse osv osv.
Jeg kan med hånden på hjertet si at det er nok langt mer å ha et barn enn bare "fritid og ikke ha tid."
Selv er jeg mor til 2 som pendler til far og stemor til en som er her vanlig sammvær.
Bidraget som blir betalt er ikke til pendleutgifter men det barnet trenger av hverdagsting som sko,dress osv, husutgifter som lån, strøm, mat osv osv er også ink i et bidrag.

Så til far som bryr seg. Det er ingenting mer flott enn fedre som bryr seg og alle barn fortjener at begge foreldrene bryr seg.
Jeg syntes forøvrig at det er lavt å se så ned på en mor, for en mor gjør mer enn å levere et barn i barnehagen.

Og at du trekker inn deres mulighet å ikke få flere barn pga dette barnet blir helt feil. Har dere ikke råd til de dere har nå burde ikke flere barn vært i tankene. Og han far her må jo bare lære seg å akseptere konsekventene ved å ha et barn også, som å betale bidrag. Mener han at mor ikke bryr seg om barnet sitt er det vel en ting far burde da gjøre, å søke om omsorgen. Hvis han mener barnet har det tragisk.

44. Reisekostnader ved samvær

Reisekostnadane ved samvær skal delast mellom foreldra etter storleiken på inntektene deira der foreldra ikkje blir samde om noko anna. Dersom særlege grunnar gjer det rimeleg, kan retten fastsetje ei anna fordeling av reisekostnadane. Er foreldra samde om det, kan sak om reisekostnadane istaden gå til fylkesmannen. Har barnet fylt 15 år, kan sak om reisekostnader gå til fylkesmannen jamvel om berre ein av foreldra ber om det. Reglane i § 64 gjeld tilsvarande.

Litt relevante linker til deg.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/usr/www/lovdata/all/hl-19810408-007.html &kap%206

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/usr/www/lovdata/all/hl-19810408- 007.html&kap%208&

**Angelica**
23:06 8.09.2007
Jeg kan fortsatt ikke se at linkene du henviser til, sier noe om at far/den samværsberettigede skal være den som henter og bringer. For dette lurer jeg virkelig på hvor står hen i lovteksten. Inntil noen kan henvise konkret til en lovtekst der det står at den samværsberettigede skal være ansvarlig for henting/bringing ved samvær, så tviler jeg sterkt på sannhetsgehalten i denne påstanden. Det virker heller som at det er noen biomødre her som har valgt å sette likhetstegn mellom en sedvanepraksis med at far henter og bringer, med at dette liksom er lovmessig nedfelt...UTEN å ha grunnlag for en slik påstand.
Anonym
00:20 10.09.2007
Det fremgår jo ganske klart i flere innlegg over her at det faktisk ikke er sånn.
Det finnes ingen lov som sier det, det sies at reiseutgiftene skal DELES etter inntekt. Og en viss logikk da, dersom mor feks ikke har bil/førerkort ville være at far henter og bringer, mor betaler 50% av bensinen.

Dersom mor kan kjøre, så vil det være logisk at mor bringer og far leverer eller far henter og bringer en helg, mor den neste.

For det er ikke lovfestet at kun en av foreldrene skal hente og bringe, det er derimot lovfestet at dette er noe man skal dele.
Dersom du lurer på hvor det er lovfestet så ta en titt til på Angelicas innlegg, hvr loven står. Der hvor det fremgår at reiseutgiftene skal deles, så er det underforstått at dersom barnet blir kjørt, vil den logiske og lettvinne måten å dele det på være at den ene henter og den andre bringer.

Utover det, du er ei sutrehøne uten noen som helst forståelse for at en alenemor har ganske mye mer i hverdagen sin enn bare å barnehage, det er kvelder, sykdom osv som står nevnt lengre oppe her. Går ut fra at ikke pappaen er den som løper ned legekontoret eller helsestasjonen akkurat?

Og i tillegg, dersom mor jobber har hun ikke allverdens av andre stønader, hun har lønnen sin, slik som andre normale mennesker, hun har samme utgifter som dere (for det er ikke "alenemorrabatt" på kommunale avgifter, boliglån/husleie, NRKlisensen osv, selv om det virker som du tror det.)
Anonym
22:34 18.09.2007
Kan dere ikkje berre få retten til å fastsette reisekostnadane, så slepp man å ergre seg over det. Eg er einig i at man skal dele på kostnadane i forbindelse med bringing/henting ved helgesamvær.
Anonym
10:30 20.09.2007
Jeg anbefaler deg å lese brosjyren "Reisekostnader ved samvær" som ligger ute på Barne- og likestillingsdepartementet siden sider.

link: http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/veiledninger_brosjyrer/2001/Reisekostnader-ved-sa mvar2.html?id=87798

Her står blandt annet:
PRAKTISERING AV BESTEMMELSEN:

Foreldrene kan selv avtale hvem som skal hente og bringe barnet til samvær, og hvor barnet skal hentes og bringes, for eksempel i barnehagen eller på skolen. Er de ikke blitt enige om noe annet, er det samværsforelderen som henter og bringer barnet. Bostedsforelderen kan i en avgjørelse om samvær også bli pålagt å medvirke til henting og bringing av barnet.

Anonym
22:05 14.12.2007
skjerp deg nå HI. går ut fra at du ikke selv har barn, virker ikke som om du vet kordan det er å ha barn. og kordan det er å være alene med barn. er enig at bringing/henting skal deles likt, og utgiftene likt etter inntekt. dere kan jo planlegge å møtes på halvveien hver gang, så får dere alle mere tid på dere selv, for det er visst kun det som gjelder. blir så irritert på sånne som deg!! er ikke vitså be deg tenke på kossn det hadde vært for deg å være i hennes plass, for du mangler visst empati. og det at hun henter barnet "sist" betyr ikke at hun ikke har tid til barnet. alle mødre gjør sitt beste, enda et tegn på at du ikke er en mor...
annnonym
20:58 16.06.2008
Jeg har ikke betalt ei krone på henting og bringing.Bf her henter og bringer.Han prøver å få samboern min til å kjøre men nix,vil ikke skje.Bf betaler ikke barnebidrag heller.Men vil se vårt felles barn mer
Anonym
21:18 20.06.2008
Jeg reagerer på noe av det du sier men ja faktisk skjønner jeg frustrasjonen over mor som bosetter seg så utrolig langt fra dere (først 14 timer også 2,5). Hun har selvfølgelig retten på sin side men jeg kunne ønske at når mødre velger å flytte avgårde med barnet så tar de også konsekvensene av hva det medfører (nettopp litt kjøring og henting for det er jo i barnets beste interesse å få sett far mest mulig også).

Når det er sagt ville jeg hørt om det var mulig for mor å hente eller bringe i alle fall en av veiene. Eventuelt kan de møtes på halvveien. Om det ikke går vil jeg bitt i det sure eple og hentet ungen selv. Uten så mye om og men og pes om penger. Det aller aller aller mest viktige i denne situasjonen er at faren til barnet ser ungen sin og at barnet er kjent med sin far.
Anonym
15:26 25.06.2008
Unnskyld, men hvordan klarer du å få dette til å bli urettferdig inni hodet ditt?

Selvfølgelig skal mannen din betale barnebidrag likegyldig om hun får andre stønader. Jeg regner med at du vet at man ikke får stønad i Norge for å leve i overflod. Så hvis hun er stønadsmottaker, er det antagelig fordi hun trenger pengene. Det er altså ikke grunn til å la misunnelsen flyte over. Det er bare smålig av deg.

Det er også å anbefale å tenke over hvilke utgifter man har når man tar opp lån og hvor stort lån man har råd til å betjene. Selv har jeg en eksmann som har kjøpt seg et gigantisk hus og tatt lån opp til ørene mens han får redusert bidraget midlertidig fordi han ikke har råd til å betale det.

Slik jeg tolker innlegget ditt, har mannen din samvær annenhver helg. Sveiver det da innom at tolv av de fjorten dagene hvor han ikke er hos dere er det hun som har ansvaret for sønnens ved og vel? Jeg regner med at hun ikke ringer dere ned og forteller om alle de kjøreturene hun har tatt med ham for å hente og bringe ham til diverse. Hvordan får dere det til å bli urettferdig at dere tar ansvaret for to av de fjorten dagene det er meningen at dere skal ha ansvar for?

Og det at dere betaler bidrag er helt irrelevant i denne sammenhengen. Hvorfor i all verden skal mor bruke bidraget til å finansiere samværshelg? Og hvilke behov mener du gutten skal måtte avse for å besøke sin far? Skal han avse nye sko og støvler eller middag med næring i?

Du sier heller ingenting om hvorfor mor flytter. Noen ganger er det bare en ting man er nødt til å gjøre. Og hadde mitt barn hatt en stemor som deg traskende rundt alt for nært huset mitt, hadde jeg flyttet, jeg og.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------