Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Begavede Barn

På oppfordring har vi opprettet dette forumet slik at foreldre med spesielt begavede barn kan diskutere og utveksle erfaringer.
hvor tidlig ser man at det er noe spesielt med poden?
10:16 11.09.2007
dere med spesielt begavede barn; hvor tidlig la dere merke til at ungen deres ikke "var som alle andre"?

mannen min har alltid vært et hakk forran andre, kan du si (selvom han helt sikkert vil nekte for det selv) og passer veldig fint inn i beskrivelsen av begavede barn.(som barn, altså.. hehe) -med alt det fører med seg. Heldigvis fant han seg en gjeng med andre "nerdegutter" der han slapp å føle seg utenfor og utilpass som så mange andre fremmelige barn..

hadde jo vært interessant om noen av evnene hans kunne gått i arv, men så langt er det ingenting som egentlig tyder på at vesla er noe mer enn gjennomsnittlig (og i våre øyne perfekt, selvfølgelig)
men så er hun heller ikke mer enn straks 3mnd.

Jeg gleder meg til å se hvordan hun utvikler seg som menneske!

men så kom jeg over dette forumet da, og ble nysgjerrig på hvordan og når dere oppdaget at deres barn hadde evner ut over det gjennomsnittlige?

(jeg er ikke hysterisk etter å oppdage at vesla er smart eller noe, jeg er bare nygsjerrig jeg! )
VinterSol&PrinsesseVilikke
Sv: hvor tidlig ser man at det er noe spesielt med poden?
19:37 11.09.2007
gutten vår har alltid vært tidlig ute med motorikk og språk. Hadde et stort ordforåd allerede som 15mndr gammel. Han har vært intr i bokstaver og tall siden før 3 årsdagen, men først når han var 4,5år begynte vi å skjønne at han ikke er helt som gjennomsnittet. Han lærte selv å lese selv 4,5 år gammel, to måneder etterpå begynte han å skrive dvs stave ord helt selv. Samt at han kan både pluss og minus med ganske store tall nå når han er 5 år. Vi trodde kanskje at han var litt forran andre, men etter hvert er forkjellen så stor på jevnaldrede at vi skjønte at han er høybegavet med stor sannsynlighet
hmnt
23:03 11.09.2007
Hei på deg,
jeg har lurt på det samme nå som jeg har fått nr. 2:-)

Førstemann var/er foran de fleste på sin alder, men vi har ikke iq testet han for å si det sånn. Han lærte alfabetet og talte langt på norsk og engelsk da han var 21 mnd, leste da han var 4,5 og kunne gangetabellen som 5 åring.

Men som baby kan jeg ikke si at jeg la merke til noe spesielt, han rullet 5 mnd, sa sine første ord 9 mnd og gikk da han var 12 mnd. Sa egentlig ikke så mye før han var rundt 18 mnd. Lillebror er tidligere enn storebror på de fleste områder, men er en mye mer aktiv type... Han er nå 17 mnd og kan 4-5 bokstaver og massevis av ord (elsker hermeleken) Men jeg aner rett og slett ikke hvordan han vil utvikle seg i forhold til broren sin. Så mitt svar må være at det ikke viser seg før de begynner å uttrykke seg...
sololight
21:19 12.09.2007
en god bok å lese er Alf skjelstad sin bok "En tankevekker". Samt ta en titt på www.giftedchildren.dk og www.lykkeligebarn.no
hmnt
14:28 18.09.2007
ah, takk!

er veldig interessant dette, hvordan barn har forskjellige talenter og evner, og når dette begynner å vise seg!
i utgangspunktet er jo de fleste ganske så like:)

VinterSol&PrinsesseVilikke
19:44 4.10.2007
Merket det veldig tidlig - på hvor 'med' barnet var, allerede som fersk baby...

tjoheisann
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------