Dette er et forum for de som har "to tette". Det vil si for de som har fått barn med 24 måneder eller mindre imellom. Her kan dere utveksle tanker og idéer med andre i samme situasjon. Slit den med helsa!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Hva skjer med foreldrepengene veed to tette?
10:22 27.09.2007
Hvis man er i permisjon og ikke rekker ut i jobb mellom to svangerskap, mister man da retten til foreldrepenger? Må man ikke jobbe i 6 mnd, for å få rett til disse el. teller foreldrepengene som inntekt?
Anonym
Sv: Hva skjer med foreldrepengene veed to tette?
10:37 27.09.2007
Hei
Jeg har nettopp snakket med NAV om dette. Foreldrepenger teller som inntekt og dersom du har hatt inntekt i seks av de ti siste mnd før neste permisjon begynner har du rett på nye foreldrepenger. Dersom man må trikse det til, kan man starte den neste permisjonen opptil 12 uker før termin.
Men hva om man har permisjon med 80 % lønn, Og man ønsker like lang permisjon neste gang. Vil man da få 80 % av 80 % ved permisjon nr 2?
Anonym
11:20 24.10.2007
Ja, man får 80 % av 80 % da. Men du kan løse dette ved å jobbe noen uker/mnd imellom. Da blir foreldrepengene beregnet utfra 100% lønn. Du trenger jo ikke å ta ut hele permisjonen nå dersom du ikke får tid til å jobbe litt før neste fødsel. Permisjonen kan fordeles over hele 3 år. Jeg foreslår at du tar kontakt med din saksbehandler i NAV og finner ut hva som er den beste løsningen for deg.
Opplysningene over stemmer nok ikke helt, man får IKKE 80% av 80%, grunnlaget for utbetaling i 2.perm er det samme som i 1.. Jeg har to veldig tette barn, rakk bare 4 uker i jobb imellom, var ganske avhengig av ca samme inntekt og trippelsjekket dette med NAV. 6 mnd regelen er borte, ifølge hun jeg snakket med, trengte man bare å jobbe "1/2-time" for å ha krav på det samme som i 1.perm. Jeg har det samme nå som sist. Ta uansett kontakt med NAV, de kan jo gi deg nøyaktige svar ut ifra din situasjon.
Hei lille trille
Du svarer egentlig det samme som meg. Jeg sier jo at hun kun trenger å jobbe noen uker evt måneder for å få beregnet foreldrepengene utfra 100 % lønn. Jeg vet at man kan jobbe "1/2-time", men det er vel ikke realistisk for noen :-). Før i tiden måtte man jobbe minst 6 måneder for å få rett til nye foreldrepenger, men nå heter det at man skal ha hatt inntekt i 6 av de 10 siste månedene, og da regnes også foreldrepenger som inntekt.
Men det er et poeng at man får jobbet litt mellom for å få 80% foreldrepenger av 100% lønnsgrunnlag, i stedet for å ikke jobbe imellom og ende opp med 80% foreldrepenger av 80% lønnsgrunnlag. Dersom man imidlertid har hatt 100% utbetaling trenger man ikke å jobbe mellom to tette dersom man har hatt inntekt i 6 av de 10 siste mnd.
Myst, det du skriver stemmer ikke.
Jeg hadde 80% dekningsgrad i permisjonen til min eldste. Og trygdekontoret ser at dekningsgraden er 80% og regner ikke det over direkte. Nå i min andre permisjon har jeg 100% dekningsgrad, og får altså mer enn i forrige permisjon. Jeg jobbet ikke mellom permisjonene.
Hm, jeg beklager hvis jeg har feilinformert her, men kan der være at det er forskjellig praksis på trygdekontorene rundtomkring? Ellers kan jeg ikke forstå at saksbehandleren min presiserte at jeg var heldig som hadde hatt 100% dekning denne permisjonen, ellers burde jeg ha jobbet litt mellom permisjonene for å få et bedre grunnlag. Men det kan jo være at saksbehandleren min er litt på jordet. Jeg har ikke bare godt inntrykk av NAV, dessverre.
jeg har hatt permisjon nå med 80%, og går ut i ny permisjon nå... trodde jeg skulle få 80% av 80%, men nav sier jeg får like mye som jeg har hatt i denne permisjonen, at de regner utifra da jeg var i jobb:)
trenger ikke jobbe ett sekund for å få full opptjening mellom barna. Jeg valgte 80% av full lønn ved førstemann. Ble gravid igjen og gikk ut i ny permisjon før den første var over og valgte da 100% av full lønn. Dette kan du holde på med i evigheter så lenge du hadde rett til fødselspenger med førstemann. Å være i svangerskapsperm teller som å være i jobb. Du taper ingen verdens ting i inntekt
Anonym
20:30 29.11.2007
Jeg har fått samme beskjed som deg. Jeg hadde 80 % i forrige permisjon. Er gravid igjen nå og min permisjon går ut nå i desember.
Jeg rekker å jobbe litt før baby kommer i juli, men ringte ned for å sjekke siden jeg ble raskt sykemeldt sist. Jeg fikk da beskjed om at hvis jeg ikke begynte å jobbe, men ble sykemeldt fra permisjon går ut så får jeg sykepenger ut fra den 80 % jeg hadde i permisjonen. og det vil da si at jeg vil da ( hvis jeg på nytt velger 80 % i juli) få 80% av 80% ved neste permisjon. Hvis jeg har forstått det rett da :-)