Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Spiseforstyrrelser

En god kollega har oppdaget at datteren hennes har spiseforstyrrelser. Hva skal man gjøre???
08:20 11.10.2007
Hei!
Min kollega er kjempefortvilet over å se datteren bli tynnere og tynnere. Hun spiser nesten ikke i det hele tatt. Hva kan man gjøre for å hjelpe? Hun nekter å gå til legen, og mener selv at hun ikke har et problem.

Blir kjempeglad for mange svar.
Solsikken73
Sv: En god kollega har oppdaget at datteren hennes har spiseforstyrrelser. Hva skal man gjøre???
19:13 11.10.2007
Hei!

Nå vet jeg ikke alder på denne jenta, men jeg annbefaler moren å kontakte IKS på tlf: 22 42 22 22.
Der vil hun kunne snakke med kvinner som selv har ærfaring med spiseforstyrrelser.
Kan også gå inn på www.iks.no
eller www.nettros.no

Ønsker denne moren masse lykke til :o)
hilham
Sv: En god kollega har oppdaget at datteren hennes har spiseforstyrrelser. Hva skal man gjøre???
14:32 12.10.2007
Hei!
Tusen takk!!
Jenta har akkurat blitt 18, så det er jo ikke så lett å tvinge henne til å gjøre ting heller....
Solsikken73
16:15 12.10.2007
Hei igjen!

Når hun har fylt 18 år så er det ikke så mye å gjøre uten at hun er med frivillig. Jeg tro det viktigste er at hun ikke blir mast på, men at mor leser mye om temaet og snakker med noen om dette. Husker selv da jeg var syk at det verste som fantes var når folk maste på meg, da gjorde jeg det bare mer, men tilslutt fant jeg ut at de gjorde dette kun for å hjelpe meg. Er i dag frisk takket være støtte fra mor, familien min og de andre rundt meg. Kjenner meg veldig godt igjen om det du skrev kort om denne jenta. Kan ikke annet enn å ønske dere lykke til og håpe at alt ordner seg.
Hvor i landet er dere?
For det finnes forskjellige lokallag rundt her i landet også som arrangerer temakvelder og åpne kvelder......

hilham
22:33 12.10.2007
Å være der for henne og ikke gi opp er viktig. Å ikke presse henne til å spise eller snakke om mat/kropp "hele tiden". Å vise at hun bryr seg og er tilgjengelig kan være lurt. Og så er det lurt for kollegaen din å ha noen å snakke med om sine følelser og opplevelser for å ta vare på seg selv. Da er det lurt å ha fokus på seg selv og ikke datteren. Dette er både for å tømme sine egne bekymringer og for å ikke utlevere datteren. Det er også viktig for tillitten til datteren.

Alt som har med spisingen er høyst personlig og intimt, det er gjerne mye skam forbundet med mat (på mange måter). Derfor kan det oppleves som utleverende om moren snakker med andre om hvor mye hun (ikke) spiser og andre temaer rundt dette.
blond
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------