Kvinner spør menn og omvendt. Det kan jo være noen spørsmål man har lyst til å stille til samme art som makkeren uten å bli hudflettet....
Lykke til!
Vennlig hilsen jordmor Siri
far som røyker..
16:29 4.11.2007
hei jeg er gravid i 37 uke. mitt problem er kanskje ikke så stort, men trenger noen råd.. jeg er en tidligere røyker, jeg sluttet da jeg fant ut at jeg var gravid og det lovet kjæresten min at han også skulle gjøre før den lille kom til verden.. nå er jeg som sagt i 37 uke og begynner å miste troen på han. han har prøvd tyggis og plaster men han sier at det ikke funker, men jeg sier til han er det er vanskelig men det virker som om han gir opp for lett. noen råd? krangler veldig mye om dette.
hilsen frustrert høygravid
Anonym
Sv: far som røyker..
16:47 9.11.2007
Be han ringe røyketelefonen eller gå inn på tobakk.no. Der er det masser av fakta som forhåpentligvis vil få han til å innse alvorlighetsgraden av det. Dessuten er de som jobber der eksperter på dette.
For oss (min samboer) fungerte det fint å sette en dato/deadline et stykke frem i tid. Da har han tid til å forberede seg psykisk.
For samboeren min (som røyka 20 om dagen) var det rett og slett metodikken med å bite tenna sammen og spise masse gulrøtter som funka best. Det finnes ingen snarvei til røykfrihet. Men etter ca en uke er det verste suget over... Lykke til.
Anonym
17:48 17.11.2007
Jeg selv sluttet å røyke ved hjelp av en sånn "røykesluttebok". Det gjorde sambo også. Be ham om å lese den, og be ham om å lese hele selv om han synes det er tull. Alle jeg kjenner som har lest ut boken har klart å slutte, den største fellen som jeg kjenner til er at man føyser boken vekk og sier at det funker ikke allikevel, så man gidder ikke lese. Det er jo tross alt for barnet dere gjør dette, for at barnet skal få et bedre miljø rundt seg og ikke risikere å miste foreldrene sine tidlig!
Lykke til!
Anonym
NYTT 21:57 6.09.2008
det er større sjanse for krybbedød hvis en av dere røyker og barnet får sove i senga, pga kroppen skiller ut nikotinen. jeg har sagt til min forlovede at han som har lovt meg og slutte å røyke når ungen kommer får sove et annet sted hvis han røyker, pga jeg vil gjerneha det slik at jeg kan sovne med barnet i senga hvis jeg må amme tidlig en morgen.
tenk også på det at HVIS barnet skulle død i krybbedød, tror jeg det er veldig lett å begynne å lure på om det er nikotinen kroppen har skilt ut, som har gjort utfall. lett å peke fingre når en har det vondt, og han kan jo også ende opp med å skylle på seg selv!