Dette er et forum for de som har "to tette". Det vil si for de som har fått barn med 24 måneder eller mindre imellom. Her kan dere utveksle tanker og idéer med andre i samme situasjon. Slit den med helsa!
Vennlig hilsen jordmor Siri
gravid ved fullamming?
12:48 9.11.2007
Hei!
Vesla vår er snart fem måneder, og vi ønsker nå at jeg skal bli gravid igjen så fort så mulig. Jeg er 41 år og har det derfor litt travelt..Jeg fullammer, og vet at dette kan gjøre det vanskelig i forhold til eggløsning etc..
Er det noen på dette fora som kan dele sine erfaringer med meg?
Veldig glad for svar.
Hei, jeg har nettopp funnet ut at jeg er blitt gravid, mini er 5 mnd ca. Jeg fullammer så her har det skjedd.
Ellers så har jeg ikke så mye erfaringer da dette er ganske nytt for meg og ikke helt planlagt..
Anonym
Sv: gravid ved fullamming?
15:34 13.11.2007
Fullamming funker godt som prevensjon _på_verdensbasis_, tror det er noen-og-nitti prosent sikkert. Men på _individbasis_ er det jo ikke 100 prosent sikkert, og det betyr at du kan bli gravid mens du ammer. Likevel er sjansen betydelig mindre enn om du ikke ammer.
Jeg har også fått med meg at så snart barnet begynner med annen føde, synker prevensjoneffekten av ammingen. Om et par måneder kan du jo begynne å introdusere litt grøt eller noe, og så er det jo bare å prøve.
men blødde du ikke 6 uker etter fødsel da?(renselse?)hvordan veit du at det var mensen?
jeg blødde 6-7uker, en uke pause så kom det en ny blødning på noen dager....kan dette ha vært mensen tror dere?
jeg bruker nemlig fullamming som prevansjon og satser på at syklus ikke kommer tilbake før om 1,5 år, slik det fungerte med barn nr 1...
noen som har erfaring med mens som kommer før tilbake etter 2.fødsel??
Anonym
00:52 17.11.2007
Kan jo forklare detaljert selv om det er litt ekkelt!:p
Med snulla hadde jeg renselse til 3 uker etter fødselen...da var det veldig lite igjen. Men så 5 uker etter fødselen begynte jeg å blø igjen...trodde det var mensen, men det var samme farge som på renselsen (litt brunt liksom), og så viste det seg å vare 2 uker. Så tenker meg at det var fortsettelsen på renselsen. Men så 9 uker etter fødsel begynte jeg å blø igjen, og da friskt, rødt blod. Var ikke sikker på om det var mensen eller en SA...hadde kjent meg gravid på forhånd, men fått negativ test 1 uker før jeg begynte å blø. Grunnen til at jeg tenkte SA var at jeg hadde mye mer smerter og mer langvarige smerter enn jeg har hatt før, og det hjalp ikke med smertestillende. Men jeg sier at dette var mensen...første mensen etter fødsel kan jo være litt rart.
Ca 11 eller 12 uker etter snullas fødsel blei jeg gravid med vesla...da kjente jeg meg litt gravid, men trodde dette var kroppen min som kødda med meg igjen (er jo vanlig å kjenne seg gravid etter fødsel) Men da var testen positiv. Brukte ikke fullaminng som prevensjon siden jeg jo ikke fullamma...brukte mme delvis fra snulla var 4 uker.
Med vesla varte renselsen til 4 uker etter fødselen. Da hun var 6 uker fikk jeg mensen igjen...er 99% sikker på at dette var mensen for det var rødt, friskt blod og det lukta mensen og ikke renselse. Varte akkurat ei uke, og jeg hadde heldigvis ikke smerter den her gangen!:-)
Hvis du slutter å amme om natta er ikke amming like sikker som prevansjon. Jeg slutta med det da mini var 4 mndr og fikk tilbake mensen veldig fort. Men jeg fullamma fortsatt til han var 6mndr fikk bare ikke mat om natta. Har lest at hvis man skal bruke amming som prevansjon bør man amme om natta. Ide man slutter med nattamming er det ikke like sikkert lenger.
Anonym
01:51 20.11.2007
En må faktisk amme hver 3. time for å opprettholde det hormonet som utsetter EL, og ikke engang det er en garanti! Så det sier seg selv at det er fullamming ikke er så trygt som prevensjon,- godt nytt til HI i alle fall!:-)
Jeg ble gravid etter ca 4 mnd, fullammet, men hadde fått igjen mensen 2 mnd før jeg ble gravid. Vi ønsket også to tette. Minsten sov godt om natta, mulig det er derfor ting var kjapt igang igjen. Kan jo nevnes at vi brukte ganske lang tid på førstemann..... ;o)
Hei igjen det er meg som anbefalte å slutte med nattamming, gjorde som sakt det selv etter 4mnd. Er gravid igjen nå veldi tidlig kun uke fem. Har ingen sympt bortsett fra uteblitt mensen, og tror det var ca en uke før uteblitt mensen at jeg plutselig over natta (bokstavelig talt) hadde fåttmindre melk. Vanligvis "renner" det over om morran og brystene føles veldig harde og fulle, men plutselig en morgen kjentes de ut akkuratt som de var da jeg la meg om kvelden. Mini blir fortsatt mett, var for mye før. Han får ikke grøt før i elvetida på formidagen. Ammer kl halv syv/syv på morran.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem