Med de 2 store barna brukte jeg noe så enkelt som å sende dem ut. Ga dem en advarsel stille og rolig, og gikk ikke det, så kledde jeg på dem og sa at de kunne bruke opp all lyden ute.
Og tror også lydnivå ellers i huset smitter, jeg snakker naturlig veldig lavt. Og vi har tv veldig lavt på, slik at vi må være rolig for å høre. Musikken setter vi høyt om alle skal bruke den til å danse eller slikt.
Barna fått en vane å se på meg når vi snakker sammen, fordi jeg hører dårlig på ene øre. Og da senker de automatisk stemmen. Fordi de da vet at de har min oppmerksomhet.
Nå er de store 12 og 15, men begynner å synke inn hos han minste på 4 også. Så når vi er på turning tar han på meg før han sier noe. For der er det mye lyd, og han sikrer at han har min oppmerksomhet.
Så det lillegutt hos dere egentlig gjør er å bruke lyd for å få oppmerksomheten deres. Fordi han vet det virker. Prøv å ta på han når han lager mye lyd, sikre at han ser på dere og prat veldig lavt til han. Gjør det en periode og også dere andre i mellom, Og ros veldig når han hører dere første gang han får en beskjed, da kan det bli moro å prate lavt.
bare en tanke fra en rar mor :) |