Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Begavede Barn

På oppfordring har vi opprettet dette forumet slik at foreldre med spesielt begavede barn kan diskutere og utveksle erfaringer.
Læreren skryter av sønnen vår
18:38 19.11.2007
og sa at han egentlig kunne gått rett opp i 3. trinn (går i andre)
Men samtidig får jeg han ikke til å forstå at leksene han får er alt for lette for han.

På skolen hans jobber de etter en metode som skal være så tilpasset hver enkelt elev at det i teorien skal være mulig for en i andre å jobbe med stoff som egentlig hører hjemme i høyere trinn. Med andre ord er alle fag delt opp slik at hver elev jobber på det nivået han befinner seg og gjør dette i eget tempo.

Jeg er ikke interessert i at sønnen min skal flyttes opp en klasse, vil jo at han skal få gå sammen med sine jevnaldrene. Men jeg blir så utrolig frustrert av å høre om tilpasset opplæring og samtidig se at det ikke funker i praksis. Ikke for vår sønn hvertfall.

Har nettopp vært på konferansetime, og som svar på kjedelig leselekse foreslo læreren at VI kunne finne bøker som han kunne lese. Når ble det foreldrenes oppgave å gi lekser?
Jeg understreket veldig i den samtalen at det viktigste for oss var at sønnen vår opplever å møte utfordringer, slik at han ikke blir skolelei eller kommer inn i den vanen å tro at skolen er lett uansett. Mange har jo fått seg et sjokk når de kommer på ungdomsskolen og man må begynne å jobbe med skolearbeidet.
Men han mente at så lenge sønnen vår var tilfreds med å jobbe med ekstraark som i hovedsak er de samme oppgavene han allerede har gjort i hovedboka så holdt han tilbake.
Da jeg prøvde å si noe om at han bestandig velger å jobbe med vanskeligere oppgaver i nettutgaven av lærebøkene så bare flirte læreren og sa at det var fint.
Blir så frustrert av å ikke bli hørt!
Hva kan man si så det går inn?

Nå vet ikke jeg om sønnen vår er begavet eller ikke, men han er hvertfall veldig skoleflink.
Hvis noen har erfaring med dette blir jeg veldig takknemlig for svar :-)
Schnupsiii
Sv: Læreren skryter av sønnen vår
10:49 8.12.2007
Huff, du må bare pushe på læreren til å gi ham vanskeligere oppgaver altså. Det der er kjempeviktig.

Jeg var selv veldig skoleflink og hadde ingen utfordringer hele grunnskolen. De første årene var jeg heller med og gjorde lekser sammen med min fem år eldre søster, og prøvde å suge til meg mer lærdom der jeg kunne få tak i det, men etterhvert ble skolen bare et ork. Jeg kjedet vettet av meg og endte opp med å bli veldig negativ til alt som hadde med skolearbeid å gjøre. Jeg gadd aldri åpne en skolebok (ihvertfall ikke mine egne), og dette gikk bar hele grunnskolen og med et skrik på videregående også. Jeg har veldig lett for å forstå ting, så jeg trengte ofte ikke lese. Hele grunnskolen fikk jeg allikevel toppkarakterer, og på vidergående hadde jeg et ganske gjennomsnittlig resultet, men grådig mye fravær.

Da jeg skulle begynne på universitetet var da problemene virkelig begynte å hope seg opp. Jeg hadde jo aldri lært meg studieteknikk. Jeg hadde aldri lært å yte mitt beste og å lese jevnt og trutt.
JuleMette OverBekkenEtterGrøt
10:55 8.12.2007
hehe, der lagret jeg visst før jeg var ferdig:) Da var det kanskje ikke meningen at jeg skulle fortelle resten av historien, men jeg kan si såpass som at jeg har måttet lære ting på den vanskelige måten, og at jeg har gått en vei som ikke er en jeg ønsker for barnet mitt.

Jeg kommer til å være veldig oppmerksom på om lillebop får utfordringer nok på skolen dersom hun også er av den skoleflinke typen. Jeg vil ikke at hun skal ende opp som meg... Jeg vil at hun skal lære seg nytten av hardt arbeid, og gleden av å få til noe man virkelig har jobbet for.

Snakk med læreren til barnet ditt igjen, og dersom det ikke nytter, så snakk med rektor eller en annen lærer på skolen som du tror kommer til å forstå. Du må ikke la ditt smarte barn kjede seg, det ødelegger så mange muligheter.

JuleMette OverBekkenEtterGrøt
19:52 6.01.2008
Hehe... dette kunne nesten vært min skolehistorie. Jeg og bare seilte gjennom ungdomsskolen uten å løfte en finger.

Burde vært mer fokus på dette i skole, altså studieteknikk. Ikke bare måle kunnskap men hvordan du tilegner deg den. Sånn sett har kanskje Steiner pedagogikken noe for seg....
Schnupsiii
20:41 19.12.2007
Først vil jeg bare si at det faktisk er deres oppgave å gi sønnen deres opplæring. Flott hvis dere kan gå sammen på biblioteket og finne bøker til ham der, eller kjøpe bøker hvor det er oppgaver som han kan bryne seg på (El. oppgaver på nett?). -Be om tips fra læreren! Det er dere som har hovedansvaret for opplæringen og ikke læreren. Høres rart ut, men det står faktisk i opplæringsloven.
Nei, dere skal selvfølgelig ikke gi ham lekser, men kanskje finne noe som kan stimulere ham. Dere kjenner sønnen deres best. Men det er selvfølgelig en lærers oppgave og plikt og gi utfordinger og tilpassede oppgaver!

Jeg synes du skal ta en ny prat med læreren hans og fortelle hvordan du føler det, for det hjelper lite å prate med andre om det. Kanskje ikke læreren helt forstår problematikken? Vel, ikke vet jeg!?

Synes det er storartet at du engasjerer deg i sønnens utdannelse, er nemlig ikke alle som gjør det!

Håper dere får den hjelpen dere trenger!
Lykke til:o)
milk
19:49 6.01.2008
Takk for svar!

Nå mente jeg ikke at vi IKKe skulle ta ansvar for opplæringen til sønnen vår. Men det blir litt dumt dersom vi skal stå for de vanskelige oppgavene og læreren slipper unna med å være snill og gi lette oppgaver. Mente bare at en slik holdning fra lærerens side ikke gjør foreldrerollen spesielt enkel.

Tar nok en ny samtale med lærer om ikke alt for lenge. Og så er event. neste skritt å gå til rektor.
For det viktigste for meg er å lære barnet mitt å jobbe for kunnskapen, ikke bare seile på lettvinthet.
Schnupsiii
13:38 7.01.2008
Jeg er helt enig i det du skriver! Det er ikke deres oppgave å gi sønnen lekser som han kan bryne seg skikkelig på, og lære noe av. Av og til kan det være veldig vanskelig å finne nivået som eleven ligger på, men læreren hans må nok jobbe mer med dette!

Ja, ta en skikkelig prat med læreren om hva dere mener bør gjøres. Lurt å forberede seg godt på forhånd.

Skulle ønske det var flere foreldre som deg;o)

Lykke til!
milk
20:08 6.01.2008
Det som er helt sikkert er at dere bør følge med på sønnen deres, og se hvilke interesser han har. Nesten uansett hva det er, så inneholder det nok noe som kan stimuleres og videreutvikles til ting han trenger å vite og kunne senere i livet. Selv sitter jeg igjen med en følelse av at selv om mine foreldre respekterte mine interesser, og lot meg lese det jeg ville, så kunne de gjerne vært litt mer aktive å styre meg inn på nyttige områder. Som ti-åring og fremover var ikke jeg klar for å selv ta ansvar for å lære noe av alt det jeg leste og kunne. Resultatet ble at jeg kunne nok gjort det bra i "vil du bli millionær", men noen utdanning har jeg aldri fått. Jeg trodde jeg var dum i mange år fordi jeg ikke klarte å få gode karakterer selv om jeg leste mye og var interessert i det meste. Jeg lærte rett og slett aldri å lære. Bare å lese. Og det alene er ikke nok.
Strangeworld
15:01 7.01.2008

Måtte bare repetere det du sa:

Jeg lærte rett og slett aldri å lære. Bare å lese. Og det alene er ikke nok.

Syns det var så bra sagt! Skulle ønske skolen og lærerne fikk med seg dette, for det må jo være det som er hensikten med skolegang og utdanning.
Schnupsiii
19:36 7.01.2008

Jeg er nå ganske sikker på at lærerne vet dette;o) og at elevene lærer studieteknikk. Hvis ditt barn ikke lærer det, så er jo det noe å ta opp med læreren også!

Men vet du hva? Da jeg gikk på lærerskolen lærte vi meget lite studieteknikk!! Slå den:o(

Etter min oppfatning bør det gjøres noen radikale grep på lærerutdanninga! Alt for dårlig!
milk
19:15 12.01.2008
Virker på meg som det viktigste man burde lære seg på lærerutdanninga er å ha flere tanker i hodet på en gang :-)

Jeg skjønner jo at dette med ind. tilp. opplæring ikke er lett å gjennomføre i praksis når det gjelder undervisning. Men det bør være rimelig enkelt å finne bøker/oppgaver som sønnen min kan få i lekse som han bruker litt mer enn 2 minutter på å gjøre.

F.eks så klarer han både pluss og minus med tosifrede tall i hodet! Men matteleksa hans var en dag å skrive tallrekka 1-20 på et ark!!! Og det var alt han hadde av lekse den dagen!!!
Schnupsiii
11:14 14.01.2008
Skjønner ikke helt hva du mener med den øverste kommentaren, men mulig det er jeg som er dum!?
Spesielt hyggelig syntes jeg ikke at det var, bare så det er sagt!

Når det gjelder å finne ekstraoppgaver så er det på enkelte skoler nesten ikke ekstra materiale å ta av. Skolen har ikke råd til å kjøpe inn noe, alt er fra 70 el. 80-tallet. Men noe bør det jo være.

Skifte til høyere klassetrinn blir uansett ikke gjort i Norge siden undervisningen skal tilpasses hver enkelt elev.

Nei, lærerjobben er ikke så enkel som mange tror, derfor gidder ikke jeg mer...
milk
18:15 16.01.2008
Det jeg mente var at siden det skal være individuelt tilpasset undervisning så må jo lærerne være i stand til å svitsje mellom elever som ligger langt fremme og elever som ligger langt bak hele tiden. Da blir det noe snevert å gjøre slik læreren til sønnen vår gjør å følge matteboka slavisk, og alle er kommet likt hele tiden.

Er også klar over hvor dårlig økonomi skolene har, men er sikker på at det ligger mye gamle bøker på lager som er fullt brukbare enda. Et mattestykke har da ikke forandra seg så veldig :-)

Lei for at du ble såret, men den kommentaren var ikke ment til deg :-)

Synd du gir opp læreryrket, men jeg skjønner deg godt.
d",)~^~^~
23:44 16.01.2008
Regner med at du har skiftet nick!?

Skjønte jo etterpå at kommentaren ikke var til meg, men får skylde på at ammetåka ligger tett ;o)

Der jeg jobbet før var det så dårlig med materiale at jeg måtte lage oppgaver til elever som trengte større utfordringer, eller til de som trengte virkelig enkle oppgaver. Slå den!! Uansett så må nok læreren til sønnen din legge seg mer i selen for å tilpasse oppgavene til hver enkelt elev!

Synes selv det er synd at læreryrket ikke passet for meg;o( Elsket å være sammen med elevene og å undervise, men det er så mye annet som også spiller inn i en skolehverdag, dessverre! Det er så mye stress og mas hele tiden at en stakkar blir helt utslitt. Jeg beundrer de som orker!!!

Håper virkelig det ordner seg for dere!!
milk
22:03 10.01.2008
Jeg syntes jo virkelig at skolen har kommet med ett forslag til lønsing jeg da. De vil jo at han skal flyttes opp ett trinn for å få utfordring der.
Joda, jeg vet best
19:10 12.01.2008
Var ikke helt det læreren sa :-)
Han sa at kunnskapsnivået lå på et klassetrinn høyere.

Men på skolen vår så skal det være mulig for en elev å jobbe med oppgaver/ bøker som egentlig hører hjemme på et høyere trinn. Dette er altså en metode skolen har valgt for å oppfylle dette med ind. tilpassa opplæring. (Steg ark metode)

Da jeg på konferansetimen ba om å få se eksempel på dette viste han meg et ark i matte som omhandlet geometriske former. For å oppnå målet med å lære dette var det listet opp ulike sider i forskjellige mattebøker som skolen disponerer. Men læreren sa selv at han ikke brydde seg om de sidene i de bøkene som egentlig var på høyere trinn. "Det ber jeg dem bare hoppe over" sa han!!!!!

Så jeg syns over hode ikke at læreren til vår sønn jobber for å hjelpe han videre, virker mer som han saboterer det opplegget de liksom skal jobbe etter.

Uff, kjenner jeg blir frustrert nå...
Schnupsiii
20:54 10.02.2008
Husk bare at: Det er faktisk ikke lærerne, men foreldrene som har hovedansvaret for sine barns opplæring! Så å komme med et forslag om å låne bøker som er tilpasset han, kan da ikke være mye forlangt?
Puppylittle 2pp
10:43 16.02.2008
Jeg fikk oppgaver som var beregnet på høyere trinn da jeg gikk i først og andre. Problemet var bare at jeg ikke fikk oppfølging på det, naturlig nok fordi det var andre elever som ikke hadde kontroll på pensum som måtte (og jeg mener det er riktig prioritering) få mer av lærerens resurser. Resultatet var at jeg ikke lærte det jeg skulle lære slik jeg burde og ble liggende med overflatiske kunnskaper i fagene det gjallt. Jeg kunne utføre, men manglet grunleggende forståelse. Resultatet ble at når jeg kom opp noen klasser, holdt ikke det oveflatiske jeg hadde lært og jeg fallt av lasset fordi jeg trodde jeg gjorde det jeg kunne (når jeg i virkeligheten trodde at det jeg kunne var det jeg alltid hadde gjort). Jeg tror det hadde vært mye bedre om jeg ble utfordret på andre arenaer gjennom mine interesser, for eksempel lært meg noe om å måtte jobbe for lærdom gjennom å spille et instrument, og fulgt undervisningen på skolen sammen med de andre. Å ligge ett trinn over de andre er ikke mye, og det betyr ikke at han vil forbli ett trinn over (med eller uten hjelp)
Bixi
13:17 9.05.2008
Hjernen vår fungerer slik at dersom det vi har lært skal sitte må det repeteres. Det vil si at det man har lært på skolen bør repeteres noen timer senere for at det skal sitte bedre. Kanskje det er dette som er hele ideen bak dette med lekser også? Det burde ihvertfall være det.

Hva med å be barna fortelle hva de har lært på skolen? Hvis svaret er "ikke noe" tar man frem bøkene og finner frem det som ble gått igjennom på skolen. Eventuelt kjøpe en bok hvor barna kan skrive ned litt hver dag om det de har lært dersom de har lite lekser.
Og så kan man jo lære barna å finne mer informasjon om stoffet som har blitt gjennomgått på skolen for å gjøre det mer spennende og interessant.

Men den omtalte læreren her virket jo rimelig slapp.
Han har gjerne en hel del elever som sliter og klarer kanskje ikke å ta innover seg dine bekymringer da gutten din er av dem han etter egen oppfatning egentlig ikke trenger å bruke så veldig mye resurser på...

Pingo Pongo
20:50 4.07.2008
Jeg synes du fraskriver deg ansvar som forelder her, du må se lærerens begrensninger også. Det er mange barn å strekke over. Sett deg ned og finn utfordringer til sønnen din i alle fag, gang det med 25 og se hvor slapp du selv synes du er så kanskje du ser det.
Rosa elefant
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------