Her kan dere hjelpe hverandre med dataproblemer, diskutere hjemmesider og annet som har med data å gjøre!
Skal kjøpe ny pc: Mac? Ubuntu?!
10:34 12.12.2007
Jeg skal ha ny pc, og vurderer hva jeg skal kjøpe. Har lyst å ha et annet operativsystem enn windows, og har sett en kjapp demo av ubuntu. Det så knallstilig ut!
Kan noen svare på følgende:
Er ubuntu noe for meg som ikke er rå på data (men har sans for design;-)?
Bruker dere windows ¨på mac eller annet operativsystem? Hvordan fungerer det?
Har macbook brenner (CD og DVD) eller er det ekstrautstyr?
Funker lydfiler fra windows mediaplayer i Mac sitt operativsystem?
Mye jobb med installering- overføring av data fra PC?
Kjempeglad om noen med datapeiling vil svare meg
Misty Morning
av alle nix klonene er ubuntu en av de mere brukervennlige.
jeg har selv brukt forskjellige linux versjoner i snart 15 år og er godt fornøyd med det. Det eneste du må være klar over er at bruker terskelen ER høyere og det kan hende du blir å slite litt.
mac har sitt eget operativ system.. den bruker en linux kjerne i bunnen,
men har ett helt annet oppsett og gui. når det hgjelder CD og DVD brenner så vet jeg ikke.. du får sjekke på nett.. vil vel bli litt overrasket om de ikke har det.
En av fordelene til mac er at det skal være veldig enkelt å bruke, installere prorgamvare og oppdatere senere.
ps: jeg har aldri brukt mac så ikke ta alt jeg sier som 100% sant...
men jeg har vært i "gamet" i en del år og har nå fått med meg litt av hva di sier om mac :)
Anngående lydfiler fra mediaplayer i windows..svaret er kanskje...
mediaplayer har hvertfall en proprietær codex som det ikke er sikkert
mac kan spille...tror de ender med .wma..kan hende jeg tar litt feil her.
snakker vi .ogg, .mp3 og annen "open source" codexer så er det ikke noe problem.
noen andre med mere peil på lyd kan sikkert si noe mere her.
Jeg har selv brukt Linux i godt og vel et år nå - også forskjellige distribusjoner. I utgangspunktet foretrekker jeg Ubuntu, men prøver litt forskjellig, de fleste er jo også gratis, og man utvider jo horisonten litt ved å forsøke litt forskjellig :-).
Ubuntu er absolutt å anbefale, men ja, enten bør du være datakompetent selv, ellers så bør du ha noen venner som er sterke på Linux. Hjemme hos meg er det min samboer som har lært meg meg det jeg kan. Han lærte på egenhånd, men selv han, med en genuin interesse for, og kunnskap om data, slet en del i begynnelsen. Alt er jo nytt, og man må forholde seg til et kommandosystem man ikke er vant til fra før.
Jeg sitter å bruker ubuntu nå :)
Er kjempe bra, det eneste er at det er litt vanskelig å dele filer og lignende over messenger. Fordi hoveddelen av befolkningen bruker windows.
Men er veldig fornøyd med ubuntu.
Lett og bruke, vanskelig å gjøre noe feil :)
veldig brukevennlig med andre ord :)