Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Barneoppdragelse

Jo visst skjønner babyer kva nei betyr
21:28 29.12.2007
vertfall min. Sier eg Nei ikkje ta på, eller Nei det er Aoa så kryper ho vekk. Eller når ho lugger meg, så sier eg Aooo, nei fy så då begynner ho heller å leke med sykket mitt;)
Evi18
Sv: Jo visst skjønner babyer kva nei betyr
21:29 29.12.2007
mente smykket
Evi18
12:39 4.01.2008
En baby skjønner ikke betydningen av et nei! Men det kan oppfatte tonefallet i stemmen og kjenne igjen ordet og tonefallet, og om du flytter hånden samtidig så klarer en liit større baby å sette disse sammen. Men nei en baby skjønner ikke hva nei betyr!!!!!!!!!
Anonym
22:40 7.01.2008
åja så du har studert dette siden du kan komme med slike påstander? kom å hils på babyen min du så får du se at dine teorier er heilt på trynet. Babyer er smartere enn kva vi trur og jo de skjønner kva betydningen av nei ellers hadde ikkje min baby oppført seg sånn som ho gjør.
Evi18
08:48 8.01.2008
Har du studert dette? siden DU kan komme med slike påstander?
Jeg blir ganske så oppgitt over en del av de tingene jeg leser her og lufter gjerne min tanker med mine nærmeste, det vil si mannen min, mamma og pappa og svigermor og svigerfar.
Akkurat denne påstanden du kommer med her er en av disse tingene som eg har luftet med min mann og mine sviger foreldre. Mannen min er førskolelærer student, min svigermor er nettopp ferdig med mastegraden sin i spesialpedagogikk og min svigerfar er psykoanalytiker.....

Jeg vet ikke helt hvem som har rett jeg??

Som min svigerfar sa: En baby har ingen forutsetninger for å skjønne betydningen av et nei, den forståelsen kommer tidligst ved 1,5 år og gjerne ikke før 2-3 år! Men selvfølgelig så kan man diskutere det å "forstå" et ord, for babyer kan kjenne igjen ord og tonefall og se hvilken raksjon som mor ønsker på dette ordet og dtte tonefallet.
Audacious Angel
20:01 8.01.2008
har eg påstått noe som helst då?? eg sier at MIN baby skjønner det, ikkje din eller andre men MIN! Altså eg er ein mor som ikkje undervurderer barnet mitt på noen som helst måte og syns det er så utrolig latterlig å høre at eit barn liksom ikkje skulle forstå kva nei betyr før h*n er 2-3 år gammel. Ifølge franske spesialpedagoger som forskrer på babyers forståelse av språk så utvikles dette allerede i mors mage! Eg VET vertfall at mitt barn skjønner betydningen av nei så ikkje kom her med ein liste over aldersgrense om når barn skjønner ditten og datten. Som sagt, babyer er smartere enn vi trur.
Evi18
20:06 8.01.2008
og ein ting til, vi er alle forskjellige. Noen er raskere og noen er seinere!
Evi18
23:06 8.01.2008
Jada, du har super ungen du....

Tror du trenger å lese litt mer om emnet jeg. Og du er da ganske påstålig i overskriften din.... der sier du da vitterlig at babyer skjønner nei og ikke at din baby skjønner nei.

Om du tror du har vidunder babyen så kanskje du burde henge på begavede barn i stede? Og hvertfall ikke på barneoppdragelse, for nei og baby hører ikke sammen i en oppdragelses sammenheng.

SYNES JEG!!!
Audacious Angel
23:10 8.01.2008
Og en ting til... nei jeg tror virkelig ikke at du undervurderer babyen din, høres heller ut som om du overvurderer babyen din, noe som er veldig vanlig for foreldre i dag.
Audacious Angel
23:30 8.01.2008
Du sier:
"En baby har ingen forutsetninger for å skjønne betydningen av et nei, den forståelsen kommer tidligst ved 1,5 år og gjerne ikke før 2-3 år!" Innen psykiatrien finnes det utallige utviklingsteorier, og din svigerfar mener nå dette utifra en teori.

Da kan jeg si at barn er født med språkforståelse, for det er det nemlig en annen teori som tilsier.. Og det er helt rett ifølge denne teorien;-)

AprilSol
14:24 9.01.2008
eg er enig i det at barn er født med språkforståelse. Den teorien holder eg med.
Evi18
14:22 9.01.2008
dumt å høre på deg. Eg skreiv i overskriften at babyer skjønner nei og så skreiv eg i innlegget på begynnelsen; hvertfall min. Og nei eg sier ikkje at eg har super ungen. Men virker som om innlegget mitt har irritert deg. Eg gidd ikkje krangle med deg for det var ikkje hensikten med dette innlegget. Men når det påstås at ein unge skjønner ikkje kva nei betyr før de er 2-3 år så ler eg faen rått altså! For då virker det ikkje som om du har vert med barn i det hele tatt. Eg verken undervurderer eller overvurderer barnet mitt, eg konkluderer bare ut ifrå det eg ser! Men viss du mener at babyer ikkje skjønner kva nei betyr så greit det, eg er i hvertfall uenig i det.
Evi18
14:30 9.01.2008
og eg mener ikkje at ein baby på 2-3 mnd skal skjønne kva nei betyr, eg trur hvertfall de må vere eit halvt år før de tar poenget.
Evi18
00:35 10.01.2008
Sorry om du ser meg som kranglete, det er ikke meningen (les: litt sliten mamma til to små som får ut damp...), men vi har kanskje forkjellig oppfattelse av språkforståelse...?
En baby inni magen hører o ting som blir sagt på utsiden, så at en baby kan kjenne igjen både stemmer og ord skal jeg hvertfall ikke diskutere. Men jeg har ingen tro på at babyer ned i 6 mnd kan forstå betydningen av et nei. De fleste barn er nødt for å bruke ord for å forstå de, og en på 6 mnd kan ikke akkurat snakke.

Men jeg kan bare snakke for meg selv og mine, og utifra hva jeg hører og leser.

Jeg ble forresten veldig nysgjerrig på disse franske språk forskerne som ble nevnt og om noen har linker... er alltid klar for å karre til meg ny info og spesielt om temaet barn.

Jeg blir litt revet med her inne når jeg leser om ting som at folk knipser på munn og hånd og at barn på 1 og 2 år blir satt i trappa i time out. Det er for meg helt feil og jeg blir litt krass i skrivingen...

ops... langt...
Audacious Angel
13:36 11.01.2008
jeg tror at babyer skjønner ett nei. har selv enn sønn å når jeg sier nei til han så skjønner han det. og det har ikke noe med tonefallet å gjøre, for han hører på meg selv om jeg sier det med en vennlig stemme. nå er han 17mnd gammel, mn han har skjønt det lenge før det. Babyer og små unger er smartere enn vi tror.....
Nitajenta
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------