Dette er et forum for de som har "to tette". Det vil si for de som har fått barn med 24 måneder eller mindre imellom. Her kan dere utveksle tanker og idéer med andre i samme situasjon. Slit den med helsa!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Søker råd hos dere ang mulig forsøk på to tette
18:47 5.01.2008
Hei. Veldig kort fortalt tenkte jeg at jeg ikke skulle ha barn, men så endra ting seg og nå har jeg en gutt på 5 måneder. Og nå overrasker jeg meg selv med å tenke at vi kanskje skulle prøve å få en til! Jeg var 38 da gutten kom til verden, og hvis vi skal ha en til må dette skje litt fort tenker jeg, pga min alder.
Nå lurer jeg på hvordan kroppene deres har takla to tette graviditeter. Jeg var uforskamma frisk under graviditeten og fødselen gikk veldig greit. Men det er jo en påkjenning for kroppen.
Og hva med å ha to små? Gutten min er en utrolig kjekk og rolig type, men evt neste trenger jo ikke være sånn.
Ja, jeg vil gjerne ha deres tanker og erfaringer omkring dette, fordeler og ulemper ved to tette. På forhånd takk!
Sv: Søker råd hos dere ang mulig forsøk på to tette
16:55 8.01.2008
Det er 10 mnd mellom mine to yngste, minstemann kom 6 uker for tidlig pga svangerskapsforgiftning.
Følte meg egentlig frisk og rask under begge disse svangerskapene, det eneste jeg ble var LEI! Man føler at man ikke gjør annet enn å gå gravid, men det varer jo ikke evig:)
Jeg har bare positive ting og si om både det å gå gravid og det å ha to tette. Og ha to tette er som å ha tvillinger, uten at jeg kan sammenligne det med å faktisk ha to på samme alder.
Mine to er som natt og dag, den ene er rolig og den andre er et fyrverkeri:)
17:13 11.01.2008
er 13 mnd mellom mine, har vært frisk i begge sv.skapene, var veldig kvalm med førstemann, men nesten ingenting med nr. 2:)
nå er minste snuppa mi bare 7 uker, så har ikke sååå mye erfaring som 2 barnsmor enda, men foreløpig går det over all forventning:) tror de får mye glede av hverandre etterhvert:)
22:18 13.01.2008
18 mnd mellom mine.
Jeg hadde et tøft første svangerskap, det andre var en drøm i forhold. Eldstejenta var en veldig enkel baby som har vokst til en viljesterk jente på 26 mnd. Minstejenta var en litt mer krevende baby som er i ferd med å utvikle seg til ei veldig blid og omgjengelig jente på 8 mnd.
Den største fordelen jeg ser med to tette er den store gleden de har av hverandre allerede nå. Begge lyser opp ved synet av den andre.
Alle advarte mot hvor slitsomt det kom til å bli, for oss var det tøffere å bare ha en enkel baby enn å ha en litt krevende baby og ei på halvannet år.
Det eneste jeg ser som jeg kanskje synes er litt synd er at eldstejenta på en måte tvinges til å bli mer moden enn alderen skulle tilsi.
17:28 18.01.2008
Hei - tusen takk for at dere har svart meg! Fant også flere svar i en tråd lenger ned "noen som har blitt gravide igjen etter 4 måneder". Det virker jo som dere takler dette fint! Og hvis man innstiller seg på at det blir intenst i en periode og legger annet til side bør det kanskje gå bra. For meg har det vært viktig å følge opp egne interesser i denne babyperioden, men kanskje dette må legges litt på hylla hvis vi skal ha to. Evt må man vel planlegge godt. Men kakeåndsen; jeg skjønner ikke hvordan det kan være mer krevende å ha en baby enn å ha baby pluss en litt større! Har det med at du var mer avslappet generelt, altså litt erfaren-mor type avslappet? Eller?
En annen ting jeg ikke forstår: nå får gutten min all tid, kjærlighet og oppmerksomhet. Hvordan blir dette for neste baby? Hvordan har man plass til to og til å gi begge oppmerksomheten de trenger? (jada, jeg veit det er normalt å ha både tre og fire og fem, jeg er bare uvitende).
14:34 21.01.2008
Jeg har to tette. 6mnd og 21 mnd. Jeg synes det er helt fint selv om jeg plutselig ble alene med de for et par måneder siden. Det er større sjanse for at de leker sammen når de er tette. Hvis du føler deg klar for det så kjør på!!! :-)
21:50 21.01.2008
Det var for meg mer krevende å "bare" ha en baby fordi jeg manglet "bruksanvisningen" på babyen, meg selv og ikke minst pappaen i den nye situasjonen;). Med nr 2 var alt det der på plass.
I tillegg hadde jeg så sinnsykt lavt Hb og ferretin da eldste jenta var baby, at jeg var utslitt pga det også.
Når det gjelder spørsmålene dine, du er ikke utstyrt med en viss andel kjærlighet, den blir ikke oppbrukt;) Man elsker nr 2 like høyt som nr 1. Joda, barna må dele litt på oppmerksomheten og tiden, men de har ikke vondt av å ikke ha all oppmerksomhet hele tiden. Stort sett går det helt fint å kose/leke med begge samtidig. Men jeg er veldig glad for at eldstejenta har barnehageplass sånn at minsta og jeg er alene noen dager i uka.
12:37 26.01.2008
Takker alle for svar. Jeg tror dette heller mot "GO" :D
Og du har helt rett kakeåndsen, kjærlighet har den vidunderlige egenskap å bare bli større jo mer man gir og får.