Sv: Hva sier barna deres nå, og hvordan uttaler de ordene?
21:42 29.01.2008
emilie sier ikke så mye egentlig...
mamma-mamma
pappa-pappa
dæj-der
tatte-tante
titt tæj- titt tei
hæihæi-heihei
datte-borte
tatttatt- takktakk
heia-heia
åsså bruker hun aiaiaiaoff (aiaiaiaboff) når hun er trett..altså synger ifra trollmor sangen hehe
10:59 30.01.2008
Den lille mannen sier:
Hei - hei
mamma - mamma
pappa - pappa
mij - Mille (hunden)
bam - banan
baja - bleie
baj - ball
nei - nei
JA (gjerne etterfulgt av klapping) - ja
pim - prim
ma - mat
ada - hadet / natta
boff - woff (hund bjeffer)
tut - tog (tut tut)
19:40 22.02.2008
Ina sier ikke så mye ennå, men gjør seg godt forstått alikevel.
sier:
Hei=hei
ade=hade
kaka=alt som er spiselig i hvertfall brødskive og banan.
Hun sier takk på sin måte, klarer ikke etterligne henne.
Tideli=titt tei.
Ja
Nei
mamma
pappa
ps=pus
Mummy=mamma
daddy=pappa
puppy= hvalp
Hvor hun har fått de tre siste ordene fra aner jeg ikke.
De har bare dukket opp tilfeldig.
er sikkert flere ord, men kommer ikke på dem i farta.
ellers så forstår hun mye av det vi sier til henne.
Er overrasket over hvor mye hun egentlig forstår, må begynne å passe på hva vi sier når hun er i nærheten...hehehe
21:33 15.05.2008
Gutten min sier nesten ingen tydelige ord. Mamma, pappa, bø og nei. Er det unormalt når han er 18 måneder + ? Han babler veldig mye som om han prater, og snakkes til på to språk da pappan sitt morsmål er engelsk.. Synes ungene deres sier så mye..
10:14 28.05.2008
Begynner å bli en del ord. Prøver å skrive ned når nye ord kommer,m en det kommer så mange nye om dagen at jeg vet ikke lenger.. også endrer ordene seg fort også, blir mer og mer riktige. Men det morsomste er at hun har begynt med setninger. Hun sier blant annet: Jeg sitte der, jeg skal sove jeg. Moro!
00:07 27.09.2008
Å, det er enorm forskjell på språket til barn i denne alderen...
Noen prater veldig mye, andre prater lite, noen tydelig osv...
Det er nok også veldig stor forskjell på hva foreldre tolker.
Besteforeldrene til mine barn har snakket med de lenge, og forteller stadig de utroligste historier om hva de har prestert i løpet av et lite opphold hos dem.
Noen er raske motorisk, andre på språkfronten, noen er bedagelig anlagt andre ikke.
Tror alt er like normalt.
Jeg hadde en treging som plutselig begynte å prate noe voldsomt, men det kan ha noe å gjøre med at han har en storesøster med språkvansker, så vi har veldig fokus på tydelig tale, samtidig som vi bruker tegn sammen med talen.
13:13 6.06.2008
Hun hermer etter alt vi sier, skravler i et kjør, en del ord er ganske forståelig for allmenheten,som hei, hade, mamma pappa, sko, tom osv osv. men mange som bare jeg skjønner. Orker ikke skrive opp alt hun sier, men kan skrive opp de rareste..hehe
Herlig tid vi er inne i nå altså. De sier så mye moro og er skjønne små vesen.
Her en dag satt jenta mi i plaskedammen sin, og pluttselig sa hun bæsje- jeg spurte om hun måtte bæsje, men da sa hun : "nei, pappa bæsje, bæsjepappa" Haha ( tror hun egentlig prøvde å fortelle meg at hun hadde vært med pappaen på do en gang han måtte bæsje...) rare jenta.