Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Dåp/navnefest

Her kan dere diskutere om det å ha dåp/navnefest!
Dere som velger navnfest og borgelig konfirmasjon,
16:03 9.01.2008
dere feirer vel ikke jul heller dere, siden det er en kristen tradisjon?
Anonym
Sv: Dere som velger navnfest og borgelig konfirmasjon,
19:58 9.01.2008
Ja der fikk vi den...

Virkelig noe å tenke på.............. eller ikke!!!???

Hva har du med det å gjøre egentlig? Jeg står for mine valg og respekterer andres.
Vi gjør det vi tror er riktig for barna våre, ikkesant??

Hvis du ikke forstår forskjellen mellom de to tingene så er det greit for meg.
Kunne ikke bry meg mindre.
Irriterer meg mer at jeg i det hele tatt gadd å svare på mld...

-karianne-
Anonym
21:02 9.01.2008
Nei forstår ikke forskjellen. Kan du forklare? Det bunner ut i kristne tradisjoner både dåp og jul.
Anonym
23:27 9.01.2008
Stakkars uvitende lille deg! Slå opp "jul" du først- så finner du ut hva det bunner i.

<€Tittimor€>
23:36 9.01.2008
Legger meg flat.
Anonym
23:38 9.01.2008
Jeg feirer jul siden det opprinnelig IKKE er en kristen høytid, men jeg feirer ikke påske.
paxxo
23:42 9.01.2008
Hentet fra Wikipedia:

Jul er navnet både på den opprinnelig, hedenske midtvintersfeiringa i Norden og den kristne høytiden og festen til minne om Kristi fødsel. I vest-europeisk tradisjon er datoen for juledagen 25. desember, mens den for eksempel i Den gresk-ortodokse kirke feires den 6. januar.

Julen faller omtrentlig sammen med førkristne markeringer for vintersolverv i forskjellige kulturer (germansk yule og romersk saturnalia). Det er naturlig å anta at det var for å fortrenge denne markeringen fullstendig at kirken valgte å legge en av sine viktigste høytider til denne dato. Det skandinaviske navnet på høytiden er også det gamle germanske navnet, mens på andre språk har høytiden fått navn som understreker dens kristne bakgrunn, som engelsk Christmas eller «kristmesse» og tysk Weihnachten eller «vienatt»
paxxo
23:44 9.01.2008
Tilgitt;-)
<€Tittimor€>
20:48 11.01.2008
jeg feirer jul etter god gammel tradisjon,som i utgangspunktet IKKE er kristen...men jeg feirer ikke påske,kr.himmelfartsdag eller pinse,dette er bare ekstra fridager etter min mening...

for å være helt ærlig syns jeg dette var en latterlig og lite opplyst tråd!!!

jeg kan jo alltids spørre den som startet tråden om vedkommende er troende og utøvende kristen eller om personen bare går i kirka ved slike anledninger som dåp,konfirmasjon,bryllup og begravelse???

jeg er ihvertfall ikke så hyklersk at jeg står oppført i noe religiøst trossamfunn,greit nok,jeg er medlem av human-etisk forbund,men dette fordi de har verdier jeg faktisk tror på...helt klart,alle religioner har sine lyspunkt og jeg respekterer andres valg av trosretning,så da får jammen meg andre respektere at noen velger å ikke døpe!!!jeg har ihvertfall tenkt nøye igjennom mitt valg og har en grunn annen enn at det bare er vanlig...
Zikosu
13:55 1.02.2008
Personlig syns jeg den historiske personen Jesus hadde mange glimrende, samfunnsrevolusjonerende tanker som jeg har sansen for. Det betyr ikke at jeg vil kalle meg kristen - jeg syns Kardemommeloven sier omtrent det samme like bra. Jeg kan gjerne feire fødselsdagen til en historisk person med gode idéer, men jula blir for meg mest tradisjoner og en god unnskyldning til å tilbringe tid med familien. Hvordan forklarer en nisser og juletrær med religion uansett..?

Det jeg ikke har noen sans for er kirka og bibelen. Jeg har søsken med kristne svigerforeldre - noe som har ført til at de har huset fullt av Noa-arker, skapelseshage-popup bøker og engle-uroer. Jeg får litt fnatt når jeg ser hvilke deler av kristendommen svigerforeldrene velger å presentere for barnebarna sine; historien om Noa er da virkelig ingen solskinnshistorie - en sint, hevngjerrig gud som drukner verden? Og skapelseshistorien - de mener da virkelig ikke at det der skal leses opp som en "slik startet det" faktabok..? Dessuten får jeg frysninger av tanken på at barnet mitt noen gang skal argumentere med at "bibelen sier at". Joda, visst står det mye fornuftig der - men ingen tekst fortjener å bli lest ukritisk.

Sorry - litt off topic på slutten der ;).
Anonym
16:11 9.02.2008
Jo, vi feirer jul - fordi vi tror på Gud. Men må vi tilhøre ett religionssamfunn for det? Elsker ikke Gud alle mennesker? Og det er uansett ett valg vi som voksne tar.
Man trenger ikke presse barnet inn i en bestemt religion ved å døpe det for det.
Lær barnet riktige verdier - lær det å ta egne valg - og støtt de valgene det tar når det blir voksent.

Hvem sier hva som er rett religion da? Bibelen er det riktige om man tror på Gud og Jesus - og hvorfor trekker f.eks kirken da bort ting som ikke passer??
Eller legger til ting som de "tolker" som riktig?

Nei - la alle få bestemme selv. Om jul er så gale å feire om man ikke er døpt - må man også tenke på at bibelen sier man ikke skal ha sex uten for ekteskapet... dere som er døpt - er vel gift alle sammen også da??
Anonym
21:19 9.02.2008
Ja med dere da... dere da som feirer den ikke kristene julen feirer da det som kalles Yule/vintersolverv vet vel da også vilken dato det feires på da eller?

Dette blir egentlig for dumt. er man kristen døper mann er man ikke kristen så velger mann å ikke døpe.

Navnfest og borgelig konfirmasjon ser jeg på som tull.

Anonym
09:54 10.02.2008
Du ser på alle feiringer i ALLE andre kulturer som tull og da eller???
Fødsel, overgang barn/voksen, bryllup og død markeres jo i alle religioner og kulturer- Er det "Tull" også da?
<€Tittimor€>
14:25 10.02.2008
så lenge det har med religion å gjøre så er det ikke tull. men borgelig er tull ja.
Anonym
14:35 10.02.2008
Hmm så religion er greit men århundrer med kultur og tradisjon er "tull"

Rar holdning synes jeg.
<€Tittimor€>
17:41 10.02.2008
heldigvis så er vi forskjellige. jeg er selv paganist så vi kommer ikke til å ha dåp elle navnfest for barnet vårt. vi skal ha en navnesermoni. men vi kommer ikke til å invitere familie og venner på selakap etter på. Vi er også håndfestet. men hadde ikke selskap uten om de som var med på selve håndfestingen.
Anonym
21:13 19.02.2008
For en debatt!
Alle må da få markere overganger/høytider slik de ønsker uten at noen ignorante suretryner legger seg opp i det! Jeg er ikke kristen. Jeg vil ikke døpe mine barn fordi jeg synes det er avskyelig at kirken har bestemt at mine barn er født urene og må renses av kirken for å bli kvitt skitten. Men jeg vil ha en navnefest fordi jeg på tross av manglende tro på en gud, ønsker å markere at mitt barn er født og har fått et navn. Det er en fin ting. Jeg vil ikke ha et kirkebryllup fordi jeg ikke trenger noen guds bekreftelse på at jeg og min mann elsker hverandre. Men jeg vil inngå ekteskap med ham fordi jeg ønsker at vi overfor hverandre skal avlegge et løfte om at vi skal vare livet ut.
Jeg liker å gå i kirken fordi det er stemningsfullt og rolig. Jeg feirer jul fordi det er en vidunderlig høytid som har blitt slik den er etter årelang påvirkning av ulike trosretninger og trandisjoner. Det som er veldig fint med å leve i Norge i moderne tid, er at vi kan velge litt fra overalt, og selv lage ritualer som passer med våre overbevisninger.
En ting er at du synes mine synspunkter er feil. En annen ting er at du (og andre motsatt vei) hever deg over andre og hevder din vei er den eneste riktige. Så ufattelig umodent.
Berta_78
21:05 20.02.2008
Takk Berta,
jeg var nesten på vei til å bli litt provosert p.g.a. alle de tullete utsagnene, så kom du og reddet kvelden :)
Det er godt at det er noen som tenker som meg. I tillegg til å være enig i dine tanker, går også mine barn på søndagsskole og synger i et kristent kor. Hverken mannen min eller jeg er troende, men hvem er jeg til å ta fra barna mine muligheten til å finne ut av dette på egenhånd? Jeg lar barna mine få høre historier fra bibelen, synge sanger med kristent budskap og feire jul. Likevel vil jeg ikke døpe barna mine før de eventuelt ber om det selv.
Hege mor til 2
21:37 20.02.2008
Og til deg som er så kristen og laga dette innlegget ber vel før hvert eneste måltid og går i kirka hver søndag? og leser bibelen på senga??
Anonym
21:39 20.02.2008
Takk Berta du fikk virkelig satt ord på det å ;)
Anonym
16:49 22.02.2008
..og takk til deg og Hege, godt vi er flere som reagerer på lett fanatisme :-)
En annen ting jeg stusser over er denne tilnærmingen:
"..hvis du er så innmari A, gjør du kanskje B hver dag, da?" "og
"..hvis du ikke skal ditt så kan du ikke datt heller.."
Hvem er det som bestemmer disse underlige reglene for hvilke handlinger / overbevisninger som logisk følger hverandre?

God helg!
Berta_78
21:59 20.02.2008
Hvor fikk du den ideén fra? Jeg er jo ikke troende har jeg sagt, ikke engang medlem av noe trosamfunn, utmeldt av statskirken.
Men veldig glad i å synge, lar barna få synge sammen med andre barn i et kor. At koret er kristent er fordi tilbudet her vi bor er for dårlig. Og når det da er blitt som det er blitt, synes jeg barna kan få lære om hva de synger. "Søndagsskolen" er i forbindelse med korøving og er ikke på søndager...
Hege, mor til snart 3
19:58 15.04.2008
Bra svart! Tenk hvis alle kunne tenke (og virkelig MENE): "min vei er ikke bedre enn din, bare annerledes".

For det finnes ingen vei som er bedre enn den andre, de veiene vi mennesker velger å gå er bare forskjellige.
Fjellprinsesse
19:56 15.04.2008
Veldig enig med deg! Jesus var en fantastisk person som hadde mange supre tanker om ting. Han gjorde så godt han kunne mht. å formidle disse tankene videre til resten av verden, og desverre var det mange, mange mennesker som vridde og vendte på disse tankene til sin egen fordel etc.

Kristendommen (og andre religioner) må være noe av det mest misforståtte og mest misbrukte menneskene har sett opp igjennom. Kirken har i hundrevis av år truet folk til både det ene og det andre ved å bruke skremsler som skjærsilden osv. Andre bruker religion som unnskyldning for å drepe andre mennesker, mishandle andre mennesker, undertrykke og hate andre mennesker osv.

At man kan ta så ufattelig feil og misforstå så til de grader!

Jeg har i alle år nærmest hatet alt som har med Gud, kirken, prester og religion å gjøre. Så kom jeg plutselig over bokserien "Samtaler med Gud". Da gikk det virkelig et lys opp for meg, og jeg tenkte: "Men det er jo dette jeg har visst intuitivt helt siden jeg var liten!". Fantastisk bokserie som forklarer det meste, og jeg føler virkelig at det er sånn det må være - og ikke sånn som jeg er blitt opplært til å tro gjennom skole, kirke, samfunnet for øvrig etc.

Jeg er fremdeles ingen stor tilhenger av religion, men tror på Gud og Jesus - og engler også faktisk :-) Når det gjelder kirker, så synes jeg det er fantastisk vakre bygninger som jeg har stor glede av å studere. Forøvrig tar jeg fremdeles sterk avstand fra religionens dømmende og undertrykkende holdninger.

(jeg husker med gru en biskop som uttalte om Mette Marit at det ville være det verste som kunne skje for statskirken og han selv om kronprins Haakom skulle gifte seg med en alenemor - fy faen! Du skal være bra brød i hodet for å si noe slikt!)
Anonym
01:05 22.02.2008
Hehe, nå er det jo faktisk kristendommen som har tatt julefeiringen til seg da, den stammer faktisk ikke fra kristendommen. :)
Anonym
15:32 23.02.2008
Jul er en god gammel feiring som har vært tradisjon i Norge siden tidenes morgen. Vi vet jo alle at ikke Jesus ble født 24/25 desember, men dere som er kristne skal få lov å feire ham samtidig som vi andre feirer jul. Jeg ser ikke helt hva som er så spesielt kristent med å spise meg stappmett, utveksle gaver og kose meg med familien min.

Alle kulturer markerer fødsel, overgang til voksenlivet, ekteskap og død. Vi velger å ha en livsynsnøytral seremoni. Kristne kan også delta ved denne seremonien som arrangeres av HEF.

Jeg feirer ikke påske eller noen av de andre kristne høytidene.
Krokodillemor
17:32 23.02.2008
Slå opp i bibelen der ser du kanskje at det står absolutt ingenting om barnedåp.. Det er en gammel tradisjon.. Akkurat som prester sier hvis barnet dør før det blir døpt så er neste stopp hælvete..

Lær deg forskjellen på kristendom og relgiøsitet..
lottemooj er NYFORLOVET <3
18:25 23.02.2008
Å være "Religiøs" betyr tro på en gud/guder, noe gudommelig.
En kristen tror på en gud og er derfor med andre ord RELIGIØS.

Slå opp i ordboka!
Anonym
18:34 23.02.2008
Det jeg skal fram til er faktisk det at i bibelen står det ingenting om barnedåp.. men om voksendåp..

VOKSENDÅP:
Du døper deg(pastoren døper hele kroppen din i vann)for å legge det gamle livet bak deg og begynne på nytt..
18:47 23.02.2008
å dere kristne har vel ikke juletre og nisser dere a, siden det ikke har noe med kristendommen og høytiden å gjøre??

har dere seriøst ikke noe bedre å gjøre enn å klage på oss ikke kristne??
gå å les litt bibelen deres og slutt å plag oss som ikke er hjernevasket!!!
Anonym
19:39 23.02.2008
Jeg er glad for at jeg omgir meg med mennesker som aksepterer og respekterer mitt valg om å IKKE døpe,selv om kanskje svigers helst hadde sett at vi gjør det...
Fant jo faktisk ut her om dagen at jeg har samme syn på dåp som min mor...Jeg syns det er en hedensk og langt ifra religiøs skikk,barnet må dynkes i vann for ikke å havne i helvete liksom...Nei,det blir for dumt,men jeg dømmer ikke de som velger dette allikevel...

Folk må da få tro/ikke tro på akkurat hva de vil uten at ignorante mennesker skal komme og rakke ned på de...

Hvor mange husker historien om hvor mange år med kriging og mange døde som måtte til for at Norge skulle bli kristent??Det skjedde jo faktisk ikke før i år 1030,så vi har ikke vært et kristent land i 1000år engang...Og sånn det er i landet per idag er det vel et mindretall som er troende og utøvende kristne,de står kanskje i Statskirka,men that's it...

Så til dere som har sånn imot andres valg,kanskje det er på tide å se litt på hva dere FAKTISK gjør selv...Hvor mange aspekter av deres såkalte kristne feiringer (jul/påske) inneholder kun de kristne aspektene ved det??
Zikosu
21:49 23.02.2008
Jeg støtter faktisk alle i hva de vil gjøre..
Jeg skal døpe sønnen min, men det er BARE på grunn av konfirmasjon og sånne ting senere i livet.. Jeg er ikke døpt(tviiiler på at jeg kommer til hælvete for den grunn men) og det er heller ikke samboern min.. Vi valgte det bare på grunn av at det blir mer greiere akkurat det senere i livet..
Men om vi ikke hadde valgt å døpe han så hadde heller ikke det gjort noe.. Jeg er ikke for eller i mot dåp..
Jeg er oppvokst som kristen(i menighet, ikke i kirke) så jeg kan vel si at jeg har blitt matet med masse om kristendommen, men er ikke en aktiv kristen for å si det sånn..

Men til HI:

Er vel litt dumt å dømme folk.. Og pluss det at julen handler ikke akkurat om kristendommen da.. Veeeldig få som feirer julen for å feire at jesubarnet ble født.. Folk feirer det fordi det er en familie høytid +++
Er vel kanskje jehovas vitner du sikter til for de feirer ikke jul og påske..

Men alle har rett til å mene hva de vil og jeg står for begge sider av saken..
Hadde aldri døpt sønnen min pga. en tradisjon... Er ikke noe tilhenger av tradisjoner..
12:23 1.03.2008
Du er vel klar over at jul opprinnelig er en hedensk feiring av vintersolverv. Så hvorfor feirer du det?
marianne:)
12:35 1.03.2008
hvorfor skal det gjøre det lettere videre i livet med tanke på konfirmasjon og sånt om man døper barnet da??
er da vel like enkelt om man IKKE gjør det...??
jeg tar valget for barnet nå om å ikke døpe,så kan han heller velge selv når han vet hva det innebærer om han vil stå i statskirka eller ikke...
og kom ikke her å si at det er flaut for en 14-15åring å døpes,for det er et VALG man tar og skal være nøye gjennomtenkt her i huset ihvertfall...

jeg kommer ikke til å drive noen anti-kristen-propaganda ovenfor barnet mitt,men jeg skal lære han om ALLE verdens religioner og livssyn slik at han er mer åpen og tolerant ovenfor de som har et annet syn enn han...
hvis han DA velger å døpes og konfirmeres i kirka skal han få full støtte for det fordi det er noe han har tenkt igjennom...

og kom ikke her å si at det er lettere å melde seg inn enn ut av kirka,det går egentlig for det samme...
Zikosu
11:10 26.03.2008
Nei, du vet, på julaften henger vi opp svarte gardiner og tilbyr satan. :daah:

Det er jo uttallelser som dine, trådstarter, som faktisk gjør at ikke kristendom er noe for alle og enhver, så fordømmende og moraliserende som enkelte av kristenfolket er.
Mener du at det eneste rette for alle er å døpe barna sine? Og at ikke mennesker som har et helt religionsnøytralt livssyn har rett til å feire jul?
For å detaljere litt av vår julefeiring, siden du interesserer deg for den, så feirer vi jul med gaver og god mat, men nei, vi går ikke i kirken i vår familie. Ingen av barne mine er døpt, og det er ikke jeg selv heller. Vi er human-etikere (medlem av human-etisk forbund, hvis du vet hva det er.)
Dette har ingenting med å være hedensk å gjøre, men rett og slett en organisasjon for folk som ikke ønsker å ha noen religiøs tilknytning av forskjellige grunner. (Og da blandt annet pga folk som deg.)
heidin
23:03 8.04.2008
Herreminhverdag altså! Ler meg skakk her jeg sitter....fanatiske kristne er så latterlige i pekefinger-viftinga si! Flott at du tror på gud HI, men la nå andre få gjøre sine egne valg. Ingen eier sannheten.
Grete-mor
13:51 9.04.2008
jo faktisk så gjr vi det. julen handler ikke bare om jesu fødsel med en tradisjon og en lysfest... :)
Anonym
15:17 9.04.2008
Julen er eldre enn kristendommen!!!!
Så lær deg litt historie først du!
Anonym
09:57 15.04.2008
Mener du jul etter gammelnorsk jòl, eller kristusmesse/christmas?

Jul er navnet både på den opprinnelig, hedenske midtvintersfeiringa i Norden og den kristne høytiden og festen til minne om Kristi fødsel. I vest-europeisk tradisjon er datoen for juledagen 25. desember, mens den for eksempel i Den gresk-ortodokse kirke feires den 6. januar.

Julen faller omtrentlig sammen med førkristne markeringer for vintersolverv i forskjellige kulturer (germansk yule og romersk saturnalia). Det er naturlig å anta at det var for å fortrenge denne markeringen fullstendig at kirken valgte å legge en av sine viktigste høytider til denne dato.

Når det gjelder dåp, vil ikke jeg stå i et gudshus med jugekors og love å oppdra mitt barn i troen på en Gud jeg selv ikke tror på, ang. bryllup ei heller love troskap til min mann overfor en Gud jeg ikke tror på. samme resonnement da jeg som 15-åring valgte borgerlig konfirmasjon.

Har ingen problemer med å invitere familien til å spise svineribbe og gi hverandre gaver, nei. .
mariken
11:40 17.04.2008
Jeg lurer på hva anonym mener er galt med navnefesten jeg? Gir du noen begrunnelse lenger oppe? Du som sier at enten så døper man eller så gjør man det ikke.. Selv er jeg ikke døpt..Min mann er det,men skriver seg nå ut av kirken.

Vi ønsker å feire at vi har fått en sønn, at han har fått et navn, og ønske ham velkommen til samfunnet, ikke velkommen til kirka! =)

det blir en fest for vår halvtåring, for å feire ham rett og slett, og vi starter i fylkestingsalen med en liten, koselig seremoni hvor han får sin navnetavle =)
lilleklompen
20:16 19.04.2008
En navnefest er en anledning til å samle venner og familie og feire et nytt liv. En borgerlig konfirmasjon er egentlig bare tull (er selv borgerlig konfirmert, og synes opplegget er kjempeflott), men i Norge har vi godt inngrodde tradisjoner med konfirmasjon. Før i tiden fikk man verken jobbe eller gifte seg uten å være konfirmert, derfor ble det et sterkt behov for en alternativ feiring av overgangen mellom barn og voksen etter hvert som flere og flere valgte bort den kristne konfirmasjonen, men likevel ønsket markeringen. I f.eks. USA feirer man 16 års dagen med brask og bram, i Australia gjør man et stort nummer ut av 21-års dagen. Borgerlig vielse trenger man vel ikke diskutere viktigheten av? Og jul feirer vi fordi det går mot lysere tider! tidspunktet er valgt av kirken for å forhindre at folk feiret både de "gamle" og de "nye" høytidene, og har ingenting med når på året den historiske Jesus ble født. Her jeg bor er det også tradisjon for å feire St. Hans, som er lagt til sommersolverv for at "hedningene" ikke skulle fortsette å feire den.
Jeg har INGEN skrupler med å feire den ene høytiden som tilfeldigvis sammenfaller med en av de store kristne høytidene, men kan trøste deg med at jeg ikke gjør noe ut av den største kristne høytiden; pinse- da jobber jeg i hagen...
lillenutt
21:54 20.04.2008
Morsom tråd å lese, og den gjør meg enda sikrere i min sak... Vi giftet oss i kirken, men det var rett og slett fordi vi ikke visste om humanetisk forbund! Har også døpt eldstemann, etter påtrykk fra familien. Men angrer, og ser jo at det gjør jeg rett i. Har i de siste tre årene blitt bare mer og mer sikker på at det jeg ønsker å gjøre er rett. VI vil melde oss ut av statskirken, vårt nye barn skal markeres med navnefest, og skulle våre barn en eller annen gang i fremtiden ønske å melde seg inn i statskirken igjen så er det greit så lenge det er et gjennomtenkt valg!
Nættemor-juni!
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------