Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Sykdomsdebatten

Her kan dere utveksle erfaringer om barns sykdom fra de er nyfødte til de er i tenårene. Noen ganger er det kjekt å høre om andres erfaringer og gode råd, eller kanskje du har noen erfaringer å dele med andre selv?
Slit den med helsa!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Var dette veldig galt av meg, var det veldig galt gjort mot min mor?
22:37 9.01.2008
Da jeg var barn fikk jeg for meg at jeg skulle forsøke å holde hemmelig når jeg kastet opp. Da jeg var 10 år gammel presterte jeg å kaste opp mange ganger i løpet av en kveld uten å si noe om det til foreldrene mine. Vi bodde i et hus med to etasjer, do både i første og annen etasje. Den kvelden jeg kastet opp så veldig så løp jeg opp i annen etasje for å komme lengst mulig vekk fra foreldrene mine. Jeg ville helst holde oppkastet for meg selv, jeg ville ikke at mine foreldre skulle vite at jeg kastet opp, ville ikke ha noe snakk om det, fordi jeg syntes oppkast var så skummelt. Mora mi avslørte meg nok, hun spurte meg rett ut dagen etter om jeg hadde kastet opp kvelden før, men da svarte jeg "nei". Det gjentok seg flere ganger senere at jeg kastet opp, men desperat forsøkte å skjule det når jeg kastet opp og nektet for at jeg hadde gjort det når mora mi forsøkte å spørre meg om jeg hadde gjort det. Det at et barn desperat forsøker å skjule og holde hemmelig at det kaster opp, er vel ikke normalt å gjøre sånn som jeg gjorde? Det vanlige er vel at et barn kommer til mammaen eller pappaen sin (eller en annen voksen person som er tilstede) og ber om hjelp og støtte når det kaster opp. Det er vel helt uvanlig å være så gjennomført som jeg var som barn, at jeg av prinsipp ville løpe lengst mulig vekk fra foreldrene mine når jeg kastet opp, og til og med lyve etterpå og si at jeg ikke hadde kastet opp når mora mi sa indirekte at hun visste at jeg hadde kastet opp. En ting er å ikke ville ha med seg mammaen sin på do og bli sett på når man kaster opp, at man helst vil kaste opp for selv, men sånn som jeg gjorde og desperat gjemme seg bort og nekte for det som har skjedd etterpå - det er vel ikke normalt av et barn å gjøre sånn?! Men sånn var jeg. Nå var jeg livredd for oppkast som barn, fremdeles har jeg et anstrengt forhold til det. Når man er veldig redd for noe, så er det kanskje ikke så merkelig og uvanlig at man innbiller seg at det beste er å enten løpe fra det nifse eller gjemme seg bort og prøve å unngå at det blir noe snakk om det nifse. Er det noe man syns er veldig skummelt, så er det ikke så uvanlig at man ikke vil ha noe snakk om det. Når det blir mye snakk om det man enten syns er veldig skummelt, eller veldig leit eller veldig flaut, så blir det liksom så veldig alvor. Men så lenge man holder det nifse for seg selv, og det ikke blir noe prat om det "nifse" så er det liksom bare ditt og ikke så alvor. Det er stygt å lyve, og jeg har dårlig samvittighet fordi jeg løy. Jeg har gjort det samme som voksen, og jeg har ikke helt god samvittighet for det. Det riktige er åpenhet og ærlighet, selv om det ikke dreier seg om en alvorlig sak. Man har jo ikke meldeplikt når man kaster opp. Det er ikke straffbart å gå for selv og kaste opp og ikke fortelle noen om det etterpå. Akkurat som det er fullt lovlig å gå for seg selv å gråte, og ikke fortelle noen om at man har grått etterpå.

Mannen min forteller til meg når han har kastet opp. Det er naturlig at han gjør det. Men jeg har kastet opp flere ganger i løpet av den tiden vi har vært sammen som jeg ikke har innrømmet, og det har jeg litt dårlig samvittighet for. Jeg har dårlig samvittighet, fordi åpenhet og ærlighet er det riktige. Jeg har kastet opp et par ganger pga. fyllesyke i smug. Jeg kastet opp flere ganger som gravid, uten at mannen min fikk vite om det. Det naturlige ville være at jeg fortalte til mannen min når jeg kastet opp, men nei, jeg tør ikke å si det fordi jeg har inni meg fra jeg var barn at jeg syns oppkast er så skummelt at jeg tør ennå ikke å si rett ut "nå har jeg nettopp kastet opp". En gang i det første svangerskapet holdt mannen min på å avsløre meg, han spurte om jeg hadde kastet opp, han sa at han hadde hørt avslørende lyder fra do. Men jeg nektet for det. Jeg syns i dag ikke at dette var riktig. Det er stygt å lyve, og så lenge jeg ikke kan innrømme at jeg har kastet opp når jeg har gjort det, så betyr det jo at jeg ennå ikke har fått et normalt forhold til oppkast. Det burde ikke være noe vanskeligere å innrømme at man har kastet opp enn at man har skjært seg i fingeren for eksempel.

Var jeg slem mot mora mi som ikke var ærlig mot henne da hun spurte meg om jeg hadde kastet opp? Var det slemt gjort av meg å lyve om det? Er det veldig galt av meg å ikke tørre å fortelle mannen min når jeg har kastet opp? Jeg syns selv at det er noe med meg som ikke stemmer her. Oppkast er noe jeg syns er forferdelig skummelt og fælt, og derfor har jeg for meg at jeg vil holde det helt for meg selv når jeg gjør det. Det er vanskelig å innrømme at jeg har gjort det når det nettopp har skjedd.
Anonym
Sv: Var dette veldig galt av meg, var det veldig galt gjort mot min mor?
14:54 16.01.2008
dytte, dytte

Kan ingen her inne svare meg på dette innlegget og si hva de syns om det?
Anonym
12:23 17.01.2008
jeg forstår ikke helt dette innlegget. kaster du opp med vilje elle skjer det ufrivilig . skjer det ofte burde du kanskje dra til lege selv om det er ufrivillig. jeg forstår bare ikke hvorfor du nå som voksen dame ikke sier ifra. det er jo ikke noe å skjemmes av
Anonym
15:23 18.01.2008
Nei, jeg kaster ikke opp med vilje. Det gjelder bare at de gangene jeg kaster opp, så har jeg i meg fra jeg var yngre at jeg syns oppkast er så nifst at jeg har vanskeligheter med å fortelle omverden at jeg har gjort det. Jeg er også veldig flau for å bæsje, sitter på do i mørket når jeg gjør det fordi jeg er sjenert for å bæsje - selv om jeg vet at det er noe av det naturligste i verden. Og ikke minst er jeg fryktelig sjenert for å få bemerket drittlukta mi, hvis noen skulle bemerke at det lukter fælt etter meg på do, blir jeg dødsens flau.
Anonym
23:56 18.01.2008
ok. tenkte kanskje at du spydde veldig ofte da... jeg er heller ikke så glad i å gå på do. er ikke på do hos andre eller når vi har besøk. dette kommer nok av at man syns det er lite feminint. det forventes ikke at det skal lukte noe stygt... det med spyinga skal du ikke ha dårlig samvitighet over. det er mange år siden og du var et barn. men kan det komme av at du kanskje var redd at noen skulle tro du gjorde det med vilje. eller er du bare redd for at noen skal vite at du er et menneske som kan få opp noe så ekkelt... hvordan e du som person da. det er kankje noe du burde tenke på. er du en veldig feminin dame, har du blitt lært at damer skal være pene.
Anonym
19:24 26.01.2008
Ja, det er litt rart at du ikke sier ifra om det til de du bor sammen med. Noen mennesker blir veldig flaue over de normale kroppslige funksjoner, men det er et tegn på umodenhet (dette har jeg lest et sted, ikke min mening altså!). Jeg leste at et tegn på modenhet er at du ikke er flau over at du må bæsje eller kaste opp, har mensen osv. Jeg var flau over å bæsje da jeg var tenåring, men heldigvis er jeg ikke flau nå lenger. Det er en del av å bli voksen. Tenker det er det samme som med å kaste opp. Det er normalt og ingenting å skjule.
Anonym
18:06 28.01.2008
Jeg kan jo bare innrømme at jeg har ikke et helt normalt forhold til det å bæsje heller. Jeg blir grusom flau, så flau at verden går under, hvis noen skulle bemerke at det lukter vondt etter meg på do. Jeg sitter på do i mørket. Å tisse er greit, men jeg sitter på do i mørket når jeg tisser også. Når jeg bæsjer sitter jeg ofte og banner for meg selv for å ufarliggjøre det flaue jeg gjør. Mensen har jeg faktisk et ganske avslappet forhold til, jeg har ikke noe mer anstrengt forhold til det enn andre kvinner, tror jeg. Men jeg er flau hvis jeg har en kvise som er synlig, hvis noen bemerker at jeg har en kvise blir jeg flau. Så jeg har nok et litt anstrengt forhold til det som kommer ut av kroppen min som er ekkelt som jeg ikke har kontroll over. Selv om jeg er fullt klar over at jeg har en synlig kvise i ansiktet mitt, blir jeg veldig flau hvis noen bemerker det.

HI
Anonym
17:21 30.01.2008
Kanskje dette er noe du kan jobbe med. Det vil bare gjøre livet ditt lettere hvis du ikke er flau over disse tingene. Ingen liker vel at andre går inn på do etter dem og det lukter vondt, men de fleste klarer å leve med det og tenker at sånt skjer. Kanskje du burde gått noen runder med deg selv for å finne ut av hvorfor du blir flau. Har du ellers dårlig selvtillitt f.eks.?
Anonym
23:29 11.02.2008
Hei hei Nøffemor :-)
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------