Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Begavede Barn

På oppfordring har vi opprettet dette forumet slik at foreldre med spesielt begavede barn kan diskutere og utveksle erfaringer.
Like undrende hver gang jeg sveiper innom "Begavede barn"...
21:32 19.01.2008
Jeg synes det er noe håpløst gammeldags og endimensjonalt over en type kategorisering som går på "begavet". For hva er "begavelse"? For meg er det mye - og vidt forskjellig fra unge til unge. Er det noe ungene våre IKKE trenger, så er det å bli sammenliknet, rangert - verken den ene eller andre veien. Det betyr så lite når det kommer til stykket. Jeg har selv vært et "begavet barn". Det ble etterhvert en så stor del av min identitet at det virket hemmende på meg. Jeg følte det var noe jeg skulle oppfylle. Så kom jeg i utakt med mitt innerste jeg. Uansett skoleprestasjoner, så var det kanskje noe helt annet jeg var eslet for. Jeg sliter fortsatt med flink- følelsen. Bruker så og si aldri det ordet i samvær med mine egne barn. Det som er viktig, er deres opplevelse av det de gjør - uansett hvor gode eller dårlige de måtte være i den gitte aktiviteten eller ferdigheten. Skal man ikke male fordi man maler stygt?

"Det beste man kan gi sine barn, er en vill fantasi", har noen hevdet. I tilegg evnen til å se andre, stå trygt i seg selv uansett egne og andres valg, fokusere på at dette var ARTIG, dette ga meg noe, framfor "nå var jeg flink".

Våg å være trygg på at ungen din er spesiell UANSETT -det vil gi ungen trygghet. Og selvtillit er en langt viktigere egenskap enn lesehastighet.
Grubleguri
Sv: Like undrende hver gang jeg sveiper innom
21:41 19.01.2008
En tankevekker. ..Kunne ikke vært mer enig!
storebror og lillesøster
Sv: Like undrende hver gang jeg sveiper innom
15:05 20.01.2008
Jeg er til en viss grad enig med deg. For jeg mener også det er dumt å rangere barn. Men det er da ikke noe galt i å være bevisst på hva du er flink til, det er jo nettopp det som er viktig å fremheve i jobbsøkersammenheng bl.a.

Skal man ikke ha lov til å ønske at barnet sitt utvikler ferdighetene sine til det som er deres fulle potensiale?
Jeg legger også vekt på at barna mine skal oppleve at de er verdsatt uavhengig av prestasjoner. Men å ikke fremheve deres flinke/begavete sider, det er å underkaste seg janteloven!
d",)~^~^~
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------