Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Søvndebatten

HJELP: Finner ikke søvnen selv og vil ikke legge seg på kvelden - 5 mnd
00:11 21.01.2008
har noen tips, for jeg holder på å tørne her. Jeg tror at jeg er i stand til å drepe naboen hvis hun skulle finne på å komme for å klage på skrikingen til gullet mitt...eller terroristen som jeg kaller han. Jeg har ikke sovet på 5 mnd. Er alene med han. Jeg får kanskje, hvis heldig, sove 2 timer i strekk på natta.

Følger samme rutine hver kveld. Legger han ned mens han er trøtt/sover. Våkner etter 15 min eller med en gang. Prøver å roe han i senga. Tar han opp og han stopper gråtingen. Legger han ned og han begynner igjen. Slik holder jeg på 2 timer hver kveld (nå i 2 uker). Altså kveldstellet tar 3 timer før jeg får litt tid for meg selv.

Noen ganger våkner han hver time, andre ganger ammer jeg han hver 2-3 time, men kanskje han våkner i mellom og da gir jeg han smokken sin. Prøver å roe han ned, hvis ikke må jeg bare gi pupp. Han "sover" nå i egen seng på mitt rom. Før samsoving,men da trodde han at han at det var bare å bruke meg som smokk og jeg ammet ennå mer på natta - 5-10 min økter så jeg hold på å bli gal.

Med andre ord: jeg skjønner hvorfor søvndeprivering er en annerkjent torturmetodem som også kan føre til psykose.

Synes ikke noe om å la han skrike i senga, men av og til lar jeg han skrike litt noen minutter for jeg orker snart ikke mer. Har også sittet og holdt han i hånda men han stirrer på meg i en time (litt lys kommer inn -døra på gløtt). Jeg har sunget meg gjennom godnatta-sangbøker, lest alt om søvnmetoder, hysjet til jeg nesten svimer av, prøvd det meste utenom medisiner (synes det er for drøyt)
Embarazada;0) med baby
Sv: HJELP: Finner ikke søvnen selv og vil ikke legge seg på kvelden - 5 mnd
18:50 21.01.2008
hei hei!
Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, men vil bare si at jeg sliter med akkuret det samme selv ...om det er noe trøst... Gutten min er 3,5 mnd nå, lengste sammenhengende søvn på denne tiden et ca 3 timer. Dette har skjedd to ganger!!!! Det vanlige er mellom 1,5- 2 timer.
Jeg skal til fotsoneterapeut neste uke, har hørt at det kan hjelpe.
Håper du får mange, hjelpsomme svar, som flere kan ha nytte av.

Stor klem!
Anonym
20:57 22.01.2008
ååå så fortvilende!!! Jeg føler virkelig med deg! Og være alene oppi det hele, er beundringsverdig!!!!Det er jo vanskelig for meg å si noe eksakt, men jeg kan jo fortelle hva vi har opplevd med vår datter(hiun er 6 mnd nå). Hun har forsåvidt vært grei å legge i senga si etter at kolikken slapp rundt 9-10 uker gammel. Men mellom 3 og 4 måneder så spiste hun hver 2. time hele natta- jeg ble så sykt sliten av å ikke få noe sammenhengende søvn, og da fikk jeg selvfølgelig også mye mindre melk....og da var den negative sirkelen i gang!!!! Vi startet med grøt og morsmelktillegg som kvelds den dagen hun ble 4 mnd, og det gikk ikke så lang tid før hun begynte å spise mer "normalt' om natta, først 2 ganger/natt og veldig snart 1/natt.Hun fikk morsmelktillegg på natta- virket som om hun sov bedre og lengre på det enn morsmelk. Det var ekkelt og litt sårt å ikke amme på natta, men jeg kom fram til at hun er bedre tjent med en litt opplagt mamma. Antistoffene får hun jo på de andre ammingene :)
Det tok ca 3-4 uker før hun virkelig begynte å spise grøt skikkelig, men tillegget gikk fint med en gang.

Kunne du få noen til å ta babyen din et par netter og mate med flaske? Da kommer du deg litt opp kanskje? Kanskje naboen vil....??!!

Hmmm jeg vet ikke om det kan hjelpe, men jeg ønsker deg masse masse lykke til!!!!!

Klem Månestråle
månestråle32
21:14 22.01.2008
Hei du!

Som aa hoere meg selv for en maaned siden! Var stort sett alene med henne og var saa sliten at det gikk ut over den mentale helsen! Etter fem mnd som smokk og tre timers legge "rutine" ble loesningen graatekur. Og etter ei uke skjoente vesla at det gikk an aa sovne og sove alene.

Vet at graatekuren ikke er helt pop her, men for mange har den blitt siste utvei (og om den er siste utvei betyr det jo at man ikke trenger noen flere metoder, for det funker jo..?!) Jeg foelte at jeg hadde proevd alt!

Tror det er best om han har eget rom, vi lekte og koset oss paa soverommet hennes slik at hun ikke syntes det var skummelt der.

Etter kveldsbad og groetspising ammet jeg henne mens jeg sang tre nattaviser og stoek henne over haaret. Naar hun var nesten sovnet la jeg henne og sa det var natt og hun maatte sove. Selvfoelgelig ble det protester. -Gikk inn etter 5.min, sa god natt, etter dette hvert 10.min. Hun brukte 1,5 time paa aa sovne foerste kveld.

Paafoelgende kveld gikk jeg inn etter 7. min deretter hver t 10. min. Dagen deretter 10. min og deretter 15.min.

Merket forskjell etter tre kvelder. Naa er det en maaned siden vi begynte og naa er hun bare oppe aa faar en paataar i 05 tiden. Og noen netter sover hun rundt. Hun virker mer opplagt og det virker som hun har mer selvtillitt.

Foelte at dags og kveldsrutinene endelig har falt paa plass, at hun har skjoent at det er bra aa sove. -Iallefall om natten :) Og da faar vi slitne mammaer litt overskudd til aa nyte dagene m de smaa!

Lykke til!

prettybetties
00:16 23.01.2008
tusen takk for innspill.
Min gullklump tar ikke flaska, prøvd flere ganger. Kan mate han melk med t-skje men det tar jo fryktelig lang tid!

Har prøvd å la han gråte og gå inn med gjevne mellomrom ihvertfall 1 ukes tid, men han holder fortsatt på i 2 timer og da sovner av ren utmattelse. Ingen nedgang på tiden her så han er utholdende. Jeg gjorde det for jeg orker ikke mer, og satte bånd på hjertet mitt for å holde ut. Da det ikke fungerer kan jeg ikke plage han eller meg mer med det.
Embarazada;0) med baby
09:47 23.01.2008
Jeg har nettopp kjøpt boka "Sov godt!" av Karin Naphaug og kan fortelle noen av tipsene der (forøvrig anbefaler jeg å kjøpe boka, jeg bestilte den på www.bokkilden.no og fikk den raskt i postkassen).

Barn mellom 5-6 mnd bør legge seg fra 18.30-19.30, avhengig av søvnmønsteret på dagtid, ha et fast leggritual til fast tid og forsøk å ikke ha mer en et kvartes slingringsmonn.
(F.eks dersom han ikke har sovet lur etter 16.15 kan du prøve å legge han mellom 18.30-19.)

Roe ned den siste timen før leggetid.

Hun har også mange andre tips, men litt vanskelig gjengi alle her.
Anonym
23:06 23.01.2008
tusen takk for tips.
Jeg har allerede den boka til Naphaug. Lest boka til Nina Misvær, samt hu svenske Westergren...(?) Fulgt oppskrifter, skrevet ned rutiner. Men min lille sønn er utholdende.
I dag klarte han å sovne etter 30 min....sikkert utslitt etter sen babysvømming på kvelden. Det sluttet kl 19 og jeg la han 2045.
Embarazada;0) med baby
19:26 28.01.2008
Hei vennen! Skulle bare si at jeg også fremdeles ammer annenhver time på natt. Er ganske så trøtt! Har ennå ikke prøvd egen seng eller at han skal finne søvnen selv. Jeg vet at det ville endt opp med hyling og skriking, samme som hos deg. Orker ikke å begynne med det enda. Følger veldig med deg som er alene med han! Vi sees snart! klem
Palesa
22:20 13.03.2008
hei.jeg slet med samme problemet.. da veslejenta var ca 6 mnd klarte jeg ikke mer så startet med ferber selv om jege gentlig va imot det.. etetr 1 uke la hun seg ganske fint uten mye sutring men våknet et par ganger.. nå etter 14 dager så går det utrolig fint.. legger seg omtret hver kveld uten en lyd(noen ganger litt sutring, men ikke hyl grining) og våkner sjelden, kansje en gang eller 2 på natten, vist ikke smokken hjelper da bruker jeg ferber å det har hatt sukse.. nå sover hun som regel fra 19-19.30 og våkner alt fra 06.30-08 for å få mat, så sover hun noen ganger etter det til 09. spør hvor tidlig hun får mat. men som sakt ferber hjalp meg veldig mye. å føler hun også er blitt mye gladere på dagen. føler det vi begge hadde gått av det. lykke til;)
Ungmor & Emily Jeanette:D
09:46 14.03.2008
Det finnes en bok som heter The no-cry sleep solution, som har hjulpet meg veldig godt. Kosta vel 150kr på bokkilden.
NupiSnowJog
20:33 14.03.2008
jeg fatter ikke at dere klarer å la ungen ligge å gråte i 5 min før dere går inn... og sånn holder dere på???

FATTER DET ikke!!!

Og INGEN skal komme å fortelle meg hva lite søvn er! Gutten vår på 6 mnd våkner hver halv time natta gjennom og sover 15 *3 på dagen..
ALIKAVEL så VURDERER JEG ikke ferber engang!!!

og du som var 17 her (90 mod): blir lettere sjokkert over det du skriver..
Anonym
21:56 15.03.2008
Du som ikke FATTER DET! Helt utrolig feigt av deg å ha så sterke meninger om hva andre bør og ikke bør gjøre....å ikke engang signere med nicket ditt....Som sagt! Feigt!!!
2. gangs
22:10 15.03.2008
Hvorfor er det feigt?

En kan da vel ha meninger ute å sigere med nick... grunnen til det er enkel: syns det er litt ekkelt når innlegget mitt omhandler en mor her inne og hvordan hun hånterer sin datter...
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------