Søvndebatten
vi er SLITNE! SNUPP SOVER KUN 20 MIN AV GANGEN OM NATTA! |
11:31 27.01.2008 |
|---|---|
Gutten vår er snart 4 mnd og det har vært problemer med søvnen hans nesten helt tiden han ble født. Han har aldri sovet mer enn 12 timer i døgnet og nå de siste ukene, sover han under 10 timer. Den siste uka har han våknet hvert 20 ende minutt om natta og det sier seg selv at søvn er en mangel på meg og sambo... :( jeg er så trøtt!!!!! Han vil ha mat hver 3-4 time om natta, men våkner liksom og gråter... med en gang vi tar han opp roer han seg ned (vi må holde han en stund før han sovner) også legger vi han ned igjen... Men å gjøre dette 3 ganger i timen er så utrolig slitsomt... :( Føler vi har prøvd alt (IKKE skrike kur, g det vil vi ikke heller). HS tar oss ikke på alvor... sier det må være flott å ha et abrn så er så mye våkent... Har begynt med grøt blandet med mme og kvelden og han syns det er godt, men ingen effekt på sovingen. Begynner kveldsstellet kl 1900. grøt/Bad/massasje/kos/pysj/litt pupp så natta. Sover fra 1930-20,00 og vi prøver alt for å få han til å sove litt mer. Han er da våken til 2400 (når vi legger oss) og sover da usammenhengende frem til 0745 om mårran. Sambo sa i går at noe må gjøres, dette går ikke lenger. vi bruker HELE kvelden på å få lagt han, og vi må bytte på å sove i løpet av dagen for han sover kun 5 min av gangen... Kan noen hjelpe oss?? vi er høvelig desperat! |
|
| Anonym | |
Sv: vi er SLITNE! SNUPP SOVER KUN 20 MIN AV GANGEN OM NATTA! |
23:14 27.01.2008 |
|---|---|
ÅÅÅÅ; håper noen har gullende gode råd å gi HI; vi har samme problemet! Vår gutt er også 4 mndr, har hatt problemer med sovingen siden andre uka, omtrent. Har hatt strengt regime for legging, natt og morgen i 4-5 uker nå, men fortsatt er det problematisk. Mange netter likner på det beskrevet over. Er blitt litt bedre da, for nå bruker vi ca 3 timer hver kveld før han omsider tar natt på ordentlig; går et par timer før mat første gang, ca 3-4 timer før mating nr 2, og så står opp 1-4 timer etter det. Noen ganger tar det 2-3 timer etter mating før han klarer sovne skikkelig igjen, og da er det jo tid for ny materunde! Synes vi har vært veldig strenge på å ikke endre rutinene som likner mye på de over, men virker ikke som vi kommer noen vei lenger da det har vært uendret i 2-3 uker nå. Hvor lenge er det vits å holde på før man innser at "dette er tullball - like greit å gi opp"? Man mister jo stadig troen på at det nytter, eller at man gjør det riktige. Ikke prøvd skrike-kur her heller. Minsten her sover også lite per døgn, sover ikke mer enn 1/2 time hver gang på dagtid, er tydelig trøtt og utilpass pga dette i perioder. Har prøvd å sove ute, i vogga, på rommet, med lyd, uten lyd, vugging og synging og... you name it. Godt å høre at vi ikke er alene, i alle fall, så takk for innlegget. Beklager at jeg ikke kan hjelpe. |
|
| Anonym | |
23:23 27.01.2008 |
|---|---|
unnskyld på forhånd om dette er et dumt spørsmål:-) men har dere prøvd å få han til å bruke smukk eller tommel? vi hadde samme problemet, vel og merke bare 1 ukes tid, og da ble smukk redningen her:-) håper dere finner ut av det ihvertfall! |
|
| Anonym | |
23:51 27.01.2008 |
|---|---|
Alle gode råd mottas med takk, så ingen unnskyldning nødvendig til meg i alle fall! (anonym nr 2) Han har ikke villet ta smokken på dagtid, har prøvd forskjellige typer, så har ikke helt troen på det. Men burde kanskje prøve det på natta og. Er litt redd det blir enda en ting som får ham til å våkne; at han mister smokken og må ha hjelp til å få den på plass igjen til stadighet... da har vi det jo gående likevel (selv om det da ville gå fortere å sovne igjen). Men takk for rådet! |
|
| Anonym | |
11:07 28.01.2008 |
|---|---|
ja alle råd mottas med takk her også=) hehe. Han bruker smokk av og til, men er mest glad i tommelen... Men det får han liksom ikke til å sovne. har jo lest at dette skal være søvndryssende, men ikke på han. Og som hun anonym skriver over så viser mini også at han er trøtt/utilpass/sutrete i løpet av dagen... Jeg føler også at snart så gir jeg opp liksom... er jo så nøye med rutinene, men føler ikke det nytter! :( flere inne på småtroll som tipset om manuell terapaut, fotsone terpai og kiropraktor.. Skal sjekke ut iallefall hva som finnes her i strøket! -HI- |
|
| Anonym | |
22:14 13.03.2008 |
|---|---|
har også hatt veldig problemer.. gir du havre eller hvetegrøt? jeg følte hvertfall at jenten vår ble mer mett på havregrøten enn hvetegrøten så vi bruker havregrøt som blandes ut med vann.. jeg var også imot gråtekur, men nå når hun var blitt 6mnd hadde jeg ingen anne utvei enn å gji det et forsøk.. å det virket utrolig, første dagen va det sku man gå inn etter 3 min, 5 min , 7 min,osv. syntes det va veldig vanskelig så holdt meg ikke alltid til tidene.. følte jeg at hun virkelig trengte meg gikk jeg inn, men som oftest hørte jeg at hun ikke gren for hun hadde det vondt.. hun gren rett å slett for hun va trøtt men fikk ikke sove.. etter ca 1 uke sov hun som regel når jeg la hun men måtte inn et par ganger.. nå etter 2 uker sover hun omtrent alltid når jeg legger hun å må sjelden inn på kvelden, våkner kansje en gang på natten å vil ha smokk ellers sover hun fra rundt 19-06.30-08.. noen ganger er hun litt urolig på natten å da latt jeg hun srike litt å da gjir hun seg.. men du må jo gjøre som du føler. men jeg syntes det var verdt forsøket.. men det funker jo ikke på alle barn.. men prøv det me grøten.. jeg gjir også litt mer grøt enn det står.. det står ca 1dl med vann, menst jeg gjir 1,2-1,4 dl m vann så lager jeg grøten litt sjokk son at jeg vet hun blir god å mett.. å har hatt den sjokk siden hun omtrent begynte å få grøt.. håper det kan hjelpe deg også;) jeg gjir også hun også middagsglass rundt halv 4 så hun er god å mett så får hun grøt mellom halv 7-7.. da får hun to måltider med fast føde litt tett å det hjalp også på natten at hun ikke vill ha mat før gjerne 5-6 igjen begynte med det når hun var 4mnd. å nå når hun er 6 mnd vil hun ha mat son om jeg nevnte tidligere. hun har kun fått 4 måltider fra hun var rundt 4 mnd å to va fast føde.. mitt mønster er alt fra 06.30-08, 11-11.30, 15.30 og 18.30-19. har hatt ca samme mønster fra hun begynte med grøt, eneste forskjellen var at da fikk hun grøt 19.30-20. men de to tette måltidene med fast føde gjorde utrolig mye etter en stund.. lykke til;) |
|
| Ungmor & Emily Jeanette:D | |
21:50 15.03.2008 |
|---|---|
Heisann! Vet akkurat hvordan dere har det. Vi prøvde ALT (ikke skrikerkur) på vår gutt men ingen ting hjalp. Da han var 8 mnd var vi SUPER desperate, så jeg tok jeg kontakt med en fotsoneterapeut og forklarte søvnproblemet. Fikk time, og etter første behandling sov han MYE bedre. Nå er han 10 mnd og går gjevnlig til behandling. Våkner kun en gang pr natt og det er for å få litt pupp. Medisinsk fotsone kan ikke skade, så jeg ville absolutt prøvd det. Lurer du på noe så bare send meg en PM. :-) |
|
| Leandermamma | |