Dette er et forum for de som har "to tette". Det vil si for de som har fått barn med 24 måneder eller mindre imellom. Her kan dere utveksle tanker og idéer med andre i samme situasjon. Slit den med helsa!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Noen erfarne som kan hjelpe? Hvordan skjermer jeg lillebror?
14:14 27.01.2008
Vi fikk en lillebror i desember. Storesøster er nå 15 mnd og veldig begeistret for "beibi". Problemet er at selv om hun bare vil kose og "vise" ham lekene sine, så er hun altfor hardhendt.
Utrolig slitsomt å fotfølge henne hele dagen. Og har ikke lyst til å alltid måtte fjerne henne, slik at hun føler seg utestengt. Men hun klyper, slår med leke hun skal "gi ham, legger seg oppa og prøver å løfte og dra ham med seg overalt hvis han står i rett høyde. Vognen klatrer hun opp i. Hvis han ligger i sprinkelsengen, henger hun med armene inn for å få tak i pysjen hans, så drar hun ham mot seg.
Hvordan har dere klart å holde nestemann "trygg" for et storesøsken som ikke skjønner "FORSIKTIG"? Uten at det bare blir kjeft?
Sv: Noen erfarne som kan hjelpe? Hvordan skjermer jeg lillebror?
19:14 28.01.2008
Jeg har ikke fått erfare noe ennå, for nr 2 er fortsatt i magen, men det kommer til å bli samme aldersforskjell mellom mine som du har.
Vår løsning blir å bruke lekegrind for å skille ungene. På dagtid tenker jeg å ha småen i en softbag oppå spisebordet når hun sover, eller andre ganger jeg trenger å ha henne utenfor storebrors rekkevidde.
Vi skal ha 1 lekegrind i stue/kjøkken, 1 på loftet og 1 på badet, så kan jeg plassere hvem det passer oppi.
11:32 30.01.2008
Takk for svar Myst:
Vi tenkte på lekegrind vi også, men de var STEINDYRE og siden vi begge er studenter så ble det ikke til det. Men det er en god ide og fungerer sikkert, ihvertfall å legge minsten i. Storesøster hadde nok protestert heftig her i gården ihvertfall.
Sette bagen på bordet må jeg bare advare mot, for det har jeg prøvd. Storesøster klatrer lett opp (nå har ikke vi plass til å fjerne stolene da..), så legger hun seg oppå lillebror i bagen og skal "kooose". Livsfarlig, ser virkelig dødsangsten i lillebrors øyne da altså... Men hun er jo søt da og mener det så godt...
Jeg har storesøster i barnehagen og det hadde ikke fungert uten bhg plassen for meg. I helgene er jeg alene med begge (mannen jobber), og då løper jeg stort sett rundt og sier nei til storsøster. Veldig frustrerende. Og lillebror sitter gjemt under stuebordet i vippestolen sin og kommer bare opp for pupp og bleie. Ikke noe bra liv for noen av dem.
Skulle ønsker det fantes en bra måte å aktivisere henne, eller å få hene til å skjønne at hun må være litt forsiktig.
10:20 31.01.2008
Takk for advarsel om bag på bordet. Da skal jeg nok flytte stolene.
Lekegrinder kan være dyre, ja, men det finnes ofte billige eller gratis på www.finn.no. Selv har jeg oppdaget at en reiseseng kan være et godt alternativ til lekegrind/avskjerming av baby. Her er ikke sprinkler som storesøsken kan stikke armene gjennom, og prisen på en reiseseng er som regel mye lavere enn for en lekegrind. Barnas Hus selger nå fx for 299,-. Så kan man jo bruke reisesengen til det den er ment som også :-).
Det finnes også billige eller gratis reisesenger på www.finn.no.
20:39 3.02.2008
her er våre løsninger,vi har en på fire uker og en på to år:Fått låne av bekjente en trelekegrind(hør rundt så skal du se at noen har en slik stående,eller som foreslått finn.no eller fretex)oppi den har vi forløpig vugga til lillemann stående,bunnen er jo helt hard på grinna så det er ikkenoe problem,og skal toåringen finne på å klatre oppi,må han isåfall hente en stol el og det får jeg med meg uansett..på soverommet har vi senka bunnen på sprinkelsenga og oppi der står babykurven eller vognbagen:-)dette har vært supre løsninger for oss..men når lille begynner å bli mer aktiv må vi jo finne på andre løsninger,men men..
Anonym
19:26 12.02.2008
Du må bare holde henne unna, ellers kan det ende fatalt. Nå er jo din bare 15 mnd ettersom jeg forstår og det er jo en alder hvor de ikke skjønner det med hardhendt da..
Men så lenge hun er det, må du prioritere å skjerme lillebror, iallefall når han ligger i sengen sin osv.
Hun kan jo kose med han når du har han på armen, eller at dere steller sammen (skammel storesøster kan stå på ved siden av stellebordet er obligatorisk) eller leker med han når han ligger på gulvet...
Anonym
23:38 12.02.2008
Det eneste stedet jeg kan skjerme lillesøster helt trygt er i vippestol på kjøkkenbenken. (vi har stol som kan legges i liggestilling og masse benk på kjk... lekegrind var min redning før lille ble født men det funket ikke pga hun kastet leker opp til baby....klatrer ikke opp i vogna,da. forstår godt din frustrasjon, det er sliitsomt med to tette men det er verdt det...:)16 mnd mellom mine,da
22:04 13.02.2008
Ja jeg prøver å inkludere henne mest mulig. Og å la henne "kose" med ham på en trygg måte.
Men det ender dessverre oftest med at han må ligge bak lukket dør i et annet rom inntil han protesterer høylydt - så lenge storesøster er våken. Så får han kos etter klokken 7... Men det sliter litt i mamma-hjertet, både å sette lillebror på gangen, og å avvise storesøster når hun vil "kose".
09:51 4.03.2008
Skjønner godt at du er frustrert, jeg synes ikke jeg gjør annet enn å løpe rundt og være sur selv. 18 mnd mellom mine, og minstemann nærmer seg året nå. Her i gården er det søskensjalusien som er verst, storebror legger seg oppå lillebror, slår, skriker "dumme beibi!", tar tak rundt halsen og klemmer til. Skal han være god mot lillebror blir dette ofte også for hardhendt. Eldstemann er flink til å kose for han vil gjerne sitte i fanget til mamma så ofte han kan og da koser han så forsiktig.
Det spørs om din eldste også kan være litt sjalu, for hun får jo mye oppmerksomhet hver gang hun skal være "god" med den lille. Alle råd om å ignorere den uønskede atferden føles umulig synes jeg, og ofte er jeg så sliten når de endelig holder fred at jeg glemmer å gi de oppmerksomhet på god atferd. Mine begynner gudskjelov i barnehage snart, på hver sin avdeling. Deilig!
Anonym
14:24 5.03.2008
Interessant å lese om dette. Er selv gravid nå, og holder på å tenke på dette (blir ca 14- 15 mnd mellom mine).
Det jeg tenkte var å ha en hengevugge hengende fra taket hvor minsten kan sove om dagene. Denne plasseres så høyt at storebror ikke rekker opp.
15:15 8.03.2008
Det er 14,5 mnd mellom mine.
Og den første tiden etter at lillebror kom, så sa vi veldig mye "stryke og kose" Og storesøster strøk og koste.
Men, hun skjønte at han var liten så var aldri hardhendt med han.
Jeg tror det er veldig viktig å inkludere den eldste, ellers blir det jo sjalusi og, og da blir det jo enda verre.
22:47 8.03.2008
Enn så lenge tror jeg ikke det er sjalusi som driver "volden". Men det kommer nok. Vi har snakket om det, jeg har lest litt på nettet og slik jeg forstår det så er sjalusi i den alderen bare et sunnhetstegn og tyder på at barnet har en sunn tilknytning til foreldrene sine og at det skjønner hva som skjer.
Vi prøver å inkludere men i det siste har jeg begynt å fjerne lillebror hvis hun blir for voldsom. For hun har nok merket at å snart hun klatrer på vognen hans for å "kose" så kommer vi springende og løfter henne opp, og blir samtidig veeldig opptatt av at vi alle skal være gode med hverandre. Nå tror jeg nesten at hun klatrer opp og bare gleeeder seg til at vi skal komme løpende, hehe...
Så derfor har jeg begynt å løfte bort lillebror i stedet. Da får klatringen hennes den konsekvensen at lillebror - ikke hun blir plukket opp. Ser ut som det fungerer på den måten at han får ligge mer i fred i vogna si nå. Så kan vi heller kose når minstemann sover.
Nå er det verste problemet at vi prøver å venne henne av smokken - så hun stjeler konstant babysmokkene fra munnen hans, hehe...