Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Søskenforum

Søskensjalusi hos to tette
20:39 1.02.2008
Hei,
Jeg har to skjønne jenter på hhv 2 år og 8 mnd. Den eldste var jo veldig liten da nr to ble født, så vi syntes det var vanskelig å forberede henne. Vi snakket selvsagt mye om det, men siden hun ikke hadde noe særlig språk var det vanskelig å vite hva hun forstod. Hun var veldig kjærlig med babyen i begynnelsen, men etter hvert har hun også begynt å vise litt "muskler". De siste par mnd er jo den lille blitt mer og mer aktiv på gulvet, og anledningen til å være "slem" byr seg oftere.

På helsestasjonen fikk vi råd om at hvis slike situasjoner oppstod skulle vi overse den store og bare konsentrere om den lille, gi trøst og kos, slik at storesøster skal skjønne at det å være slem mot lillesøster ikke er måten å få oppmerksomhet (neg/pos) fra oss på.

I dag leste jeg imidlertid Jesper Juul i A-magasinet, han sa det motsatte, at far skulle ta babyen og mor si slik kan du ikke gjøre,, men kom og sett deg litt hos meg."

Jeg synes jo det siste høres litt bakvent ut, da kan jo storesøster bare være slem og vite at da får hun oppmerksomhet. Samtidig synes jeg ikke den første taktikken virker nevneverdig!

Noen som har råd/erfaringer? Det er ikke noe fryktelig stort problem, hun er stort sett snill, men vil gjerne unngå disse situasjonene. Hun har nemlig begynt å gjøre det samme med de små barna i barnehagen...
Mamma til to fine jenter :-)
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------