Yrke og karriere
Her kan dere diskutere alt som har å gjøre med yrke og karriere.
Vikarhellvette (håper på innspill fra lærere) |
22:10 6.02.2008 |
|---|---|
Har hatt en skikkelig drittdag i dag. Har til nå vært heldig, og hatt en fast klasse hele dette skoleåret. Selvtilliten har vært ok, og jeg har følt at utdannelsesvalget mitt ikke har vært så dumt. De siste ukene har jeg imidlertid hoppet mellom klasser, og har faktisk vært inne i 13(!!!)klasser den siste måneden. Enkelte dager har vært ok, andre har vært mindre ok. Men i dag har det toppet seg. Og det værste er at jeg for øyeblikket ikke har noen utsikter til en fast klasse, selv om jeg har mer enn nok å gjøre. (Er den vikaren som blir prioritert, men ingen er syke over tid. Heldigvis for skolen). Var inne i en klasse, med noen virkelig spesielle tilfeller. Til vanlig har denne klassen 2 faste lærere, og en av elevene er ute av klassen det meste av tiden. I dag var jeg imidlertid alene på denne klassen, og første timen gikk bra. 2.timen begynte skikkelig dårlig, og to av elevene var ekstremt ufine. De bråkte, og kranglet på alt fra å ta av lue til å sitte på plassene sine. Språket vil jeg ikke engang kommentere. Noe som endte med at de etterhvert gikk ut av klassen, og jeg lot dem da være ute. For at de skulle roe seg ned. Og timen ble dermed roligere og mer konstruktiv for de andre elevene. Resten av dagen, var et rent h... Ved et tilfelle begynte de faktisk å skulle koble fra datamaskinene på klasserommet, og jeg måtte virkelig si fra før de kuttet ut. Jeg nådde på ingen måte inn til disse elvene, og de gjorde alt de kunne for å vise at jeg ikke hadde noe i deres klasserom å gjøre. Gjorde ingenting faglig på hele dagen.Prøvde som alltid å ikke gå for direkte på vanskelige elever, til å begynne med. Men samtidig ta det viktigste kampene. Og følte at de låste seg helt. Hva er deres beste erfaringer her? Være litt ekstra tøff, i møte med en ny klasse. Eller være litt mer myk, og se an klassen, før man gradvis "strammer grepet". Jeg er tilhenger av den siste. Det "koseligste" var at en mannlig kollega, kunne fortelle at han hadde hatt denne klassen i går. Og at det ikke var noen problemer. (Da fikk han klar beskjed av et par andre kollegaer, om at det blir feil å si sånn. Siden han er mann, og jeg er relativt ny på skolen). Og det får en jo til å føle seg så mye bedre. Håper noen vil muntre meg litt opp, og fortelle meg at det er vanlig å ha sånne dager. Dette er jo relativt "harde elever", som også ba rektor om å dra til hellvette i dag. I en utesituasjon. Men jeg føler meg likevel litt mislykket i dag. Så vær så snill å gi meg noen kommentarer og gode råd. Det hadde vært supert å få noen innspill fra andre som jobber i skole og som kanskje har vært i samme situasjon. |
|
| Synnøve F | |
Sv: Vikarhellvette (håper på innspill fra lærere) |
20:55 19.02.2008 |
|---|---|
Hei! Skjønner nøyaktig hva du mener. Har vært vikar et år jeg også, og synes det er kjempetøft å ikke "kjenne" egne elever. Å gå fra klasse til klasse er slitsomt, da en aldri får tid til å bli kjent med elevene og heller ikke får opparbeid seg gjensidig respekt. Elevene forandrer seg veeldig når de får vikarer. Noen prøver seg mer enn vanlig, og tørr mer enn de ellers ville tort å gjøre med en lærer de møter hver dag. Hør med klasseforstander hvilke rutiner det er dersom elevene ikke oppfører seg skikkelig. Vi bruker rektor aktivt, og dersom elevene snakker stygt eller gjør noe som de ikke burde, må de ringe til foreldrene å fortelle det. Det blir også helt feil av din mannlige kollega å si sånt. Selv om det kanskje stemte akkurat denne dagen. Jeg er enig med deg i at når man er ny er det greit å ha en litt myk start og gradvis stramme grepet. Det er greit å se an klassen. Dumt viss de får ett inntrykk av at "her kan vi gjøre som vi vil". Men du sier noe om at dette er elever som er vanskelige. Utfordrende atferd i skolen blir bare mer og mer vanlig hos oss. Jeg tror disse elvene trenger lærere som gir dem en sjanse til å vise at de kan bedre enn de kanskje først har gitt uttrykk for. Synes dette er veldig vanskelig med elever som er frekke i kjeften og viser lite respekt, men de gangene jeg har klart å glemt det, for så å gitt dem ansvar som de selv ikke regnet med å få, har det gitt gode resultater. Å være lærer i dag er ikke lett. Men dette er jo særlig vanskelig når en er vikar. Jeg skulle snakket med rektor om hvordan du har det. Å bare være vikar sliter noe voldsomt. Å du, det er vanlig å ha sånne dager. Er nyutdannet jeg og har mange ganger vært i tvil om at jeg har valgt rett yrke. jeg tror løsningen kan være å prøve å senke kravene til oss selv. Tenk på alle dagene du lykkes som lærer:0) Du har valgt et kjempeviktig yrke, som ikke lenger blir like verdsatt som før. Stå på og lykke til videre:0) |
|
| Anonym | |
00:25 21.02.2008 |
|---|---|
Vikar iblant jeg og. Ikke utdannet og fytt i katten så slitsomt det kan være. Det verste av alt er nesten at jeg oftest kommer og ingen kan vise meg ukeplan eller bøker, så da er det bare å improvisere. Blir helt skutt hver dag, selv om det er hyggelig:-) |
|
| mooomy | |
14:41 12.03.2008 |
|---|---|
Hei Snart ferdig utdannet lærer her... Jeg jobbet noe som vikar og har hatt en del praksis fra 1. trinn til 1. videregående. Det er viktig at lærer/vikar hele tiden er klar på at det er han/henne som er voksenpersonen i klasserommet og det er faktisk han/henne som bestemmer. Vær ikke i tvil om dette. Nå kan dette utsagnet tolkes veldig galt, men jeg syns det hjelper meg veldig å vite at det faktisk er jeg som har makt til å ta avgjørelser. Noen ganger blir det feil, men da får jeg lære av det. Elevene er jo ofte ganske kjappe med tilbakemelding direkte, men oftest indirekte. 13 klasser på en mnd høres ikke helt greit ut, da jeg var tilkallingsvikar fikk jeg en del hopp fra skole til skole og trinn til trinn, men jeg fikk også lengre vikariat. Får håpe at noen skal ut i svangerskapsperm snart da...:) |
|
| Ladybird82 | |