Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Barneoppdragelse

Dette er jo en eeeevig kamp!!! :(
12:31 10.02.2008
For tiden syns jeg 2,5 åringen min er meeeeeeeeeeeget slitsom. Det er ja til nei, og nei til ja - hele veien. Alt blir en kamp; overtaling, avledning, kjefting og mas. Og det nye for tiden er spytting - og da sitter han gjerne på på stolen ved matbordet og spytter meg rett i ansiktet. Jeg ber om at han skal slutte, og han gjør det igjen. Ser han at spyttklysa ikke treffer meg, så tar han i igjen og spytter slik at han treffer. Jeg har gjort ALT - oversett/ignorert, gått fra han, avledet, kjeftet og sagt nei slik gjør vi ikke på en fin måte. Ellers så har han også svært pågående på lillebror på 1 år. Der kløner og slår han titt og ofte - og jeg har prøvd de samme metodene der.

Jeg er hjemme med begge to, og jeg kjenner at det begynner å gå meg på nervene. Jeg skal begynne i jobb i juni, og ser virkelig frem til det. Vi har ikke barnehageplass til noen av barna, det er meningen at vi skal være hjemme. Har ikke råd til bhg.plass nå (lever på kontantstøtten). Avlastning er ikke mulig, da familien bor langt unna.

Utfordringene er at 2,5-åringen er så trassig, og uforutsigbar. Plutselig spytter, og slår han til. Det kan også være "mamma mi", for i det neste øyeblikk "gå vekk". Han er en veldig sosial og blid ung mann vanligvis, og vi treffer ofte andre barn og voksne. Vi er med i åpen barnehage tre ganger i uka. Der oppfører han seg eksemplarisk, er lett og fin mot alle andre. Men det er hjemme han prøver seg, mot meg og lillebror. Samtidig er mamma den eneste som er bra nok, og det er ofte mye styr og vesen hvis pappa skal gjøre de daglige omsorgstingene. Pappa møter også utfordringene med han, men som sagt; mamma får det meste.

Dette ble langt, måtte bare få ut litt frustrasjon da jeg begynner å bli LEI!! Føler meg som en elendig mamma som kan tenke at jeg er drittlei barnet mitt til tider. Denne trassen går meg virkelig på nervene løs.
Har andre her de samme utfordringene med sine barn? Hva kan gjøres for en bedre hverdag? Jeg blir sprøøøøøøøøøøøøø!!!!!!!!!!!!! :(
Anonym
Sv: Dette er jo en eeeevig kamp!!! :(
19:21 11.02.2008
Dette er som tatt ut av vår hverdag! Vi har en jente på 3,3 år og en gutt på tre uker. Storesöster har siden hun ble tre år virkelig värt en pröve. Trass, sinne, grenseutpröving til tusen!!! Skikkelig mammadalt, som tyner faren sin til det ytterste og det ender som regel med i krangling mellom dem. Det siste året har vi flyttet, jeg har gått gravid og nå er babyen kommet. Så det har nok ikke värt lett for tulla vår, men herregud som hun er seig!!! Vi har også prövd alt! Belönning og premiering av div. typer, ros ris, sitte i trappa, gå på rommet, ta bort goder, samtaler, inngåelser av avtaler osv,osv. Noen dager går ting greit, men så kan helvete väre lös neste dag/kveld. Hun er veldig språklig og forhandler/diskuterer med oss om ALT!

Dette er såååå frustrerende og vi föler oss ofte som dårlige foreldre... men vi kan jo ikke gjöre annet enn å holde ut, forsöke å beholde roen og gjöre det vi tror på..

Anonym
14:15 19.02.2008
Misforstå meg rett, men det er godt at vi er flere:) Har en på snart to som er et fyrverkeri uten like - og bare mamma som gjelder i godt og vondt. Har ingen bra tips på lager, men håper andre har noe å komme med!
Anonym
20:31 21.02.2008
Skjønner godt at du er sliten. Det som er trøsten er at det blir bedre! Jeg har veldig sans for å avlede og oppmuntre til bra adferd. Fokuser på at han sitter fint osv og skryt masse av den flinke storebroren. Gjerne si til den lille, " se så flink bror du har" osv. Spytting hadde jeg derimot ikke tolerert. Jeg hadde tatt han bort fra bordet og satt han i sofaen. Sagt bestemt at spytting det får du ikke lov til, hadde han kommet tilbake hadde jeg gitt han ny sjanse, spytter han igjen, så repeter. Jeg prøver også å gjøre det veldig koselig når vi spiser, tenne lys, snakke med barna, ha en god stemning rundt bordet.

Har ikke så mange andre råd å komme med, har du mulighet kan jo du og storebror gjøre noe bare dere to sammen av og til. Han savner nok å ha deg for seg selv og vil teste grensene dine.

Lykke til!
Odd Molly
20:34 21.02.2008
En ting til, velg kampene dine med omhu, kan du si ja eller la han velge så gjør det. Er det noe du synes er viktig at han skal gjøre så stå på ditt, skal du gi han valg holder det lenge med to alternativer. Lilleboren vår på snart 3 har en lue han hater, han er generelt vanskelig når han skal kle på seg yttertøy, jeg gir han alltid to alternativer, luen han hater og en annen, han velger fornøyd luen han liker best og jeg har avverget en mulig trass kamp.

Du kan også la han hjelpe til med å dekke bordet, småtasser elsker ofte å hjelpe, skryt over hvor fint han har dekket når dere skal spise.
Odd Molly
17:03 22.02.2008
Syns time out fungere så bra jeg..selvsagt alle barn er ikke like. men med en gang ungen gjør noe galt,som å spytte ,slå osv.sett den nederst i trappetrinnet,eller sett en stol i et hjørnet på stua.gutten får ikke forlate før det har gått feks 3min.OG FORTELL HVORFOR MAN SETTER UNGEN DER,nå må du sitte her i 3min til jeg sier det er nok fordi du spyttet på mamma,det er ikke lov og mamma blir veldig lei seg.osv.. uansett vræling og det og prøve og gå bort så løft han bestemt og sett han der igjen...og ikke forhandle,å si at hvis du er flink og sitte så skal du få d og d..ikke snakk.. det kan være noen kjipe dager eller første uka ..men til slutt ser han hvem som er sjefen hjemme...
Syns ikke man skal drive og forhandle og gi etter for så store barn... da har dem jo kontrollen helt allerede da!
også det.vis dem har yndlingsleker... Ta bort yndlingsleken mens barnet ser på og fortell hvorfor du gjør d ,å at slikt skjer når han er slem..legg den bort et par dager og si han får den når han har vært snill...å da hvis han hjelper til med noe dagen etter eller er snill så gi han den og fortell at han får den tilbake da.. Da skjønner man til slutt når det eventuelt begynner og bli tomt for leker osv at det lønner seg og høre etter.
Anonym
21:35 23.02.2008
den episoden så jeg og....
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------