Jeg synes tre år virker som en bra aldersforskjell! Da er gutten min blitt stor nok til å bli "stolt&hjelpsom" storebror, eller blir det helt feil å tenke? Hva sier dere med tre år imellom, hvordan har det vært??
jeg var 3 år selv da jeg fikk en lillebror- var visstnok verdens stolteste storesøster, og ikke det minste sjalu. I følge mamma er 3 år det perfekte aldersforskjellen, og jeg har selv planer om å gi snuppis på 2 en lillebror eller søster til neste år :-)
20 mnd for oss er helt idielt. Da er man ikke vant til annet enn å være på servicefronten for å si det slik :-)
Dessuten kommer det til å bli fint å kunne ta de med på ferier sammen - samme nivå emosjonelt og fysisk.
Anonym
Sv: Aldersforskjell mellom søsken?!
14:57 17.07.2008
Jeg synes 1-2 år er den perfekte aldersforskjellen. Da er de så små at de ikke har vent seg til å være enebarn med all oppmerksomhet på samme måte som større barn. Og så får de masse glede av hverandre. Jeg er selv eldst av tre søsken med 1,5 og 2 års mellomrom mellom. Og vi erveldig gode venner, og har vært det gjennom hele oppveksten.
Det er 15 mnd mellom meg og min bror, og det synes jeg er altfor lite. Fikk aldri vært storesøster, men likevel synes jeg han var altfor barnslig til at jeg ville leke sammen med han da vi var små (med mindre det var det eneste alternativet). Er kjempeglad i broren min, og vi er gode venner som voksne, men kommer helt klart til å satse på større aldersforkjell mellom mine egne barn. Tenker ca. 3-4 år.
Jeg tror at det er personlighetene som spiller størst rolle når det gjelder hvor gode venner søsken blir, ikke alder:)
Anonym
10:40 5.09.2008
Hei. Jeg har 2 jenter på 11 og 14 år. Synes dette er grei forskjell på dem. Den største sluttet med bleie like før hun ble storesøster, så det ble ikke 2 bleiebarn samtidig eller :-) Det har vært perioder hvor de har vært avhengig av hverandre, men kan ikke si at det har vært negativt. Alle søsken kan være det i perioder. Hun på 14 hjelper hun på 11 når hun skal på elevkveld på skolen og slike ting. Må si det er litt moro å se da at storesøster ordner henne på håret og hjelper til med klær når hun skal på slike ting eller at vi skal på bursdag :-) Har nå ei tulle på snart 4 mnd som skal få en lillebror eller lillesøster i år 2010, hvis det klaffer sånn:-) Man skal jo ha litt tid med dem alle, så mindre enn 2 år ville ikke jeg ha mellom dem nei. Ikke minst kroppen vår også, den bør få litt tid til å komme i rett gjenge igjen, før vi starter på en ny runde.
Anonym
22:03 26.09.2008
Tre år virker som en bra løsning for oss. Har 2000,2003,2006 og 2009 barn i vente:)
Vi har en på 4 år og en som er snart 3. Venter en til, da vil minstemann være 3,5 år. Jeg synes at det var fint med to tette, men veldig greit at det har blitt tre år mellom de to som blir yngst. Godt med en "pause" med baby. Gleder meg masse :)
Vår eldste var 3,5 når han ble storebror - og det har gått som en drøm - kjempestolt og hjelper til. Deilig at han er ferdig med bleier,
Anonym
20:54 10.06.2009
vi får 2 år og nesten 8 mnd mellom våre.. håper det blir bra :) planen var egentlig 3-4 år, men det gikk ikke sånn gitt;) men tror det blir bra jeg.. storesøster er ganske langt framme i utviklinga og snakker i masse hele setninger og gleder seg til å hjelpe til med lillebror.. men det gjenstår å se da..:)