Prematurdebatten
Til 'slank bakfra' og alle andre som har premature med spisevansker |
15:25 19.02.2008 |
|---|---|
Ser at du skrev i en annen tråd om at du hadde opplevd spiseproblemer med barnet ditt!! I samme innlegg skriver du at dette er vanlig for mange premature. Vi har også en prematur, født 'bare' 5 uker før. Måtte ha sonde i starten og den måtte ned igjen da han var 3 mnd, for da nektet han å spise helt. ETter jul har det gått greit og sonden er ute. Har spist godt, grøt, middag, frukt og har blitt flinkere til å drikke (det var bom stopp en stund). Nå har han begynt så smått og streike under grøtspising og jeg kjenner jeg blir så fortvilet! Orker snart ikke mer av dette styret. Går og tenker på mat hele dagen og blir sprø av det. Hvilke erfaringer har du og hvordan har du løst det? Har du noen gode råd i forhold til å få i minien nok mat? |
|
| nov77- og sneipen | |
Sv: Til 'slank bakfra' og alle andre som har premature med spisevansker |
01:16 20.02.2008 |
|---|---|
.....har desverre for mye erfaringer med spiseproblemer, og har løsninger som du desverre antageligvis ikke vil like. Jeg satt der med ei 2mnd prematur/dysmatur tøtte på vel 1,2kg som ikke ville spise samme pokker hva vi gjorde og prøvde på. Måtte også ha sonde ei lang stund, og "spesialbehandling/ matoppmerksomhet" omtrent helt til dags dato. Hun er nå 2år4mnd. Jeg har nettopp svart Steinbukk77 en del angående mat. Tøtta mi ble undersøkt "alle veier" og det var ingenting egentlig i veien som kunne foreklare total spisenekt. Det som ble løsningen for tøtta mi var; .....skifte av flaske til vi fant rett type avent. .....skifte av flaskesmokk til en med bittelitt større type. ....."ga opp" melk, og hadde melk i absolutt alt annen mat og grøt. .....fant rette matingsstillinga, og til slutt rette matingsstolen. Ikke Stokke for den gir for dårlig støtte til ei urolig prematurtøtte. Kjøpte en stor stålstol med reguleringsmulighet og endring av bord etc som kailln kaller festningen ;) Stolen står fjellstøtt uansett hva tøtta finner på og denne er hun trygg i. ....finne ut hva som er artig tilleggsmoro. F eks egen vaskeklut, egen skje for leking med maten osv. ....introduser nye sorter ved hjelp av noen. Først fore pappa med biter mens ungen ser på. Når oppmerksomheten er fanget så gi prøvesmaker Kjøp inn alle sorter grøt og prøv deg frem om noen faller i smak. Varier konsistensen og se om noen faller i smak. Ha i tilleggsting som f eks litt sukker, bittelitt syltetøy, most banan og finhakket musli. Og så svaret du ikke vil like; Har du prøvd alt dette og alle de andre rådene du har fått og sitter der med en liten småttis som fremdeles mat-streiker, så gjør som meg; Gi opp egentlig fortest, innse at det blir desverre dyrt, og dra til Tyskland og handle inn i massevis. Desverre er det slik at i Tyskland så er dem i hvert fall 50 år foran oss i matutvikling for småttiser. Går du på f eks Obs her i Norge finner du i heldigeste fall 2 hyllemeter med mat. Er du uheldig i Tyskland så finner du en butikk som kun har 10 hyllemeter med mat....... Det finnes hyllemeter på hyllemeter med lekker mat fra babyer på 4mnd med smaker som faktisk ligner på mat og ikke den oppkastgugga som finnes i de norske glassene. Der finner du også middagsmat på glass og i pakker ikke bare for barn på 12mnd men også på 15mnd, 18mnd og helt opp til 2år!!! Og spesialflasker med presset frukt i ca 10 varianter for babyer fra 4mnd. Halvlitere koster 1 euro/8kr. Middagsglassene koster også rundt 1 euro. Jeg er nå så stolt av tøtta mi for til jul spiste hu som 2år2mnd sitt siste 15mnd's-glass og har nå begynt på glass for 18mnd og 2 år. Den tyske maten inneholder bl a urter og bittelitt milde krydder og ser egntlig ut og smaker som mat ;) Jeg er over 4 ganger i året og handler mat, drikke, kjeks, grøt og barnesnavel.......... Og etter at jeg begynte med denne handlinga kunne jeg endelig senke skuldrene og se at vekta sakte men sikkert gikk oppover til at hu i dag veier utrolig 13kg!!!! Men hva dette har kostet av slit, anstrengelser, bekymringer og reisepenger og innkjøp tørs jeg ikke en gang å tenke på......;/ |
|
| Slank bakfra :) | |
10:16 20.02.2008 |
|---|---|
Det var jo ikke en umulig/vanskelig løsning det! Selv om det kan bli dyrt etterhvert...... Får vel heller hamstre når vi tar en tur. Hva gjør man ikke for sine små? Hvor kjøpte du stolen?? Vi har og tripp trapp + hokus pokus stolen, men det er ikke rette 'formen' for han. Fikk beskjed da vi var på et seminar om barn med spisevansker at han hadde lav muskeltonus og det er det mange premature som har.dvs at han problemer og må anstrenge seg for å sitte. Dermed klarer han ikke å bruke energien på å spise. Vi har og prøvd å gå tilbake til vippestolen, uten hell. Ellers må jeg si jeg enig med deg i utvalget i norske butikker. Det er mildt sagt begredelig.... LEI! |
|
| nov77- og sneipen | |
07:53 6.04.2008 |
|---|---|
Hei, Jeg handlet det meste av barnematen i Sverige. Der har de også MYE mer utvalg enn i Norge. det gjelder middagsglass, fruktglass, grøt ol. Der har de også opp til 24 mnd glass :-) |
|
| Anonym | |