Prematurdebatten
Hun nekter å drikke av flaska....oppgitt jeg nå! |
17:27 19.02.2008 |
|---|---|
Karoline er 6 mnd korrigert ( 9,5 mnd ukorrigert). Født 25+4. Hun har egentelig aldri vært noe begeistret for flaske, men nå nekter hun å drikke. Til grøt måltider og middagsmåltider har jeg begynt å gi litt ut av vanlig kopp. Da drikker hun. Men på morran da hun egentelig skal ha flaske, nekter hun å drikke. I dag fikk jeg bare i ho 30 ml. Ikke mye å skryte av. Skal kanskje begynne med brødskivetrening, men synes egentelig ho er litt lita til det og da???? Synes det er vanskelig dette jeg, ho ligger nok mellom 6 og ni mnd et sted da det gjelder mat. HUn spiser fullt grøtmåltid to ganger i døgnet, full middagsporsjon, frukt. Og skulle gjerne hatt i ho litt mer enn 100 ml melk tilsammen i løpet av døgnet. Noen som har opplevd det samme? Hva kan denne melkenekten skyldes? Kan det være noe fysisk? |
|
| Steinbukk77 | |
Sv: Hun nekter å drikke av flaska....oppgitt jeg nå! |
00:49 20.02.2008 |
|---|---|
......håper du ikke får ei like "håpløs" småttis i matveien som mi ;/ .......melkenekt kan skyldes en eller ingen av følgende ting; .....feil flasketype. Skift merke. .....feil flaskesmokktype. F eks avent har tre forskjellige størrelse. ....skift til flaske for større barn som f eks http://www.avent.com/dk/da/toddlerfeeding_magic_cup.php ......feil matestilling. Skift stilling. Skift stol. La pappa eller andre mate i stedet. .....kjøp grøtmerker som er beregnet for kun vann, og skift ut samme mengde vann med lik mengde h-melk. .....gi opp, og innse at du har ei liker-ikke-melk-småttis og gi henne spesialblanding i stedet. 1/3 mild juice, 1/3 farris bris og 1/3 olden flaskevann. Mottoet er at denne spesialblandinga er bedre enn all form for drikkenekt. ........vær melkesmart i matveien. Lag brød med melk i. Noen dråper med melk i middagen. Vær kreativ. Kanskje melk med noen dråper saft i faller i smak? Kanskje iskald melk foretrekkes? Eller melk og juice? Prøv deg frem, og ikke smak på det selv ;) Noe av det værste jeg har smakt, har falt mest i smak til tøtta mi.... .....la henne finne ut om hu er for lita til brødskiver selv. Legg frem noen mikroskopiske biter og "overse" henne. Faller ikke brød i smak så vent litt. Når hu begynner å reise seg opp eller prøver å gå rundt bordet, så kombiner mat, trening og nysjerrighet. Legg hele veien rundt bordet langs kanten ut prøvesmaker av mat/brød osv. Og vips så får du en nysjerrig unge som er vill etter å "trene" og putte ting i munnen......;) Forresten, regner med at du går til (halvårs)kontroll på sykehuset enda? Hvis ikke bestill deg en time og be om sjekk, slik at du vet at det ikke er noe galt med f eks spiserør, hals etc....... |
|
| Slank bakfra :) | |
10:19 20.02.2008 |
|---|---|
Tusen takk, her var det mange gode tips :) Fikk servert noen brødbiter i dag til frokost og det syntes hun var godt :) SKal prøve med litt jucie i melka også så den får litt annen smak. Men tror egentelig ikke det er smaken ettersom ho synes det er fint med koppen. Men kanskje det er koppen som er interessant og ikke melka .....? HAr bytta MME for å se om ho synes Collet er bedre enn Hipp, men det kom vi ikke noen vei med. Skal til halvårskontroll om et par uker. Skal høre med legen da hva han tror. Og det du sier om matestilling er litt sant, ho skal ikke ligge å drikke flaske (det lille vi får i ho), nei ho skal sitte. Og det er ikke enkelt. Jeg skjønner man må være kreativ når det gjelder maten. Men men, jeg lever under mottoet- alt ordner seg på en måte. Men litt slitsomt da barna ikke vil spise. |
|
| Steinbukk77 | |
09:30 21.03.2008 |
|---|---|
Hei! Leser innlegget ditt ang nekter å drikke fra flaske, opplever noe av det samme nå. Min sønn er født 25 + 6 og er nå snart 11 mnd og 8 mnd korrigert.Han har drukket fint melk tidligere, men nå vil han ikke drikke noe særlig. Han spiser to grøtmåltider og middag om dagen, og får i seg litt væske fra kopp. Er nå usikker på om han får i seg nok væske i løpet av et døgn. Hvordan går det med dere? fikk dere noen råd når dere var hos legen? Og fikk du vite hva minimumsmengde av væske er i døgnet? |
|
| mupert | |
11:40 27.03.2008 |
|---|---|
Vår jente født uke 26 spiste ikke selv de første 7 mnd av sitt liv. Sondemating + knapp ble løsning for oss. MEN like etter at vi fikk operert knapp på magen, så fikk vi tips om å prøve en ordontologisk flaskesmokk bestilt hos grieg.no (tror jeg nettsiden er). Da begynte hun å spise på første forsøk!!!! Så smokken betyr sinnsykt mye. Vi trodde aldri det skulle gå, men prøvde bare for å prøve=) Gjett om vi er glade dag!! Nå er hun 9 mnd korrigert og spiser det meste. Det hadde vi aldri trodd for et havt år siden... Lykke til! |
|
| Prøvigjen | |
14:03 31.03.2008 |
|---|---|
Karoline er slik som gutten din. Men både på helsestasjonen og på sykehuset har de sagt at dette er ikke noe å stresse med. De får i seg væske gjennom annen mat. Og så lenge de spiser godt av den, er det ikke noe å bekymre seg over. Men her går det faktisk litt opp og ned nå med flaska, av og til tar ho 100 ml til måltidet, andre ganger ingenting. Vektoppgangen er helt som den skal. Så spiser ho 1,4 dl grøt to ganger om dagen, ca ett middagsglass (kommer an på hva som er middagen), pluss ei halv brødskive om morran, og frukt. Pluss da den melkenn som ho har lyst på. Alt mellom 150 og 350 ml om dagen. |
|
| Steinbukk77 | |
21:09 31.03.2008 |
|---|---|
Takk for svar. Min sønn drikker litt bedre nå, men det går litt opp og ned. Hans vektoppgang har vært fin til nå, men han er ikke en stor spist gutt. Spiser to grøt måltider av 70ml og frukt til, og et halvt middagsglass pluss melk. Hva veier din datter nå ca? Hvordan går det med hennes utvikling? |
|
| mupert | |
12:25 2.04.2008 |
|---|---|
Har akkurat kommet hjem fra sykehuset (ei natt der) fordi hun har hatt diare med oppkast. Så i går veide ho 7340 gram, 700 gram mindre enn det hjo egentlig skulle veid. Med motorisk utvikling går det greit, men ikke mer enn det. Hun henger såvidt med, men hun bruker mye lengre tid på å finne ut av ting. Snur seg bare til ende siden og klarer ikke fra mage til rygg enda. Hun er fryktelig stiv så hun klarer bare såvidt å nå tåa. Dette håper jeg fysioterapeuten kan hjelpe oss med. SKulle egentlig dit i går...men ble jo avlyst, men skal dit neste uke. Sosialt er hun helt på høyde og velså det :) Helsepersonell mener hun er aktiv, god til å følge med, nysgjerrig og kvikk. Det er greit å ha med seg da man kanskje er litt treg motorisk. Du skulle sett ho i går... fikk saft for første gang (hadde tørre tissebleier og det er jo viktig med væske da man har diare). Helt gira, skikkelig action..hehe. Så det blir ikke saft på kveldstid mer nei... ikke hjemme iallefall...hehe Enn med din lille knupp? Går det greit synes du? |
|
| Steinbukk77 | |
13:42 2.04.2008 |
|---|---|
hei! Så bra dere har kommet hjem fra sykehuset, og at det gikk fort over. Ikke morsomt å komme tilbake til sykehus.. Våres barn er vel ca like gamle, min sønn er nå 8 mnd korrigert. Han veide 7550g for ca tre uker siden, skal ta ny vekt til uken da han skal ta siste dose med rs. Tar dere Rs enda? Så de veier omtrent likt. Var det sykehuset som mente at datteren din skulle ha veid 700 mer? Synes det høres ut som en fin vekt på din datter jeg da. Motorisk er nok min sønn litt treg, men han har begynt å rulle fra rygg til mage nå. Kun fra den ene siden. Ruller ikke fra mage til rygg. Har begynt å forflytte seg rundt sin egen akse på matte. Men han er en kvikk og fornøyd gutt. Fysioterapeuten var kjempe fornøyd med han i går. Har din datter begynt med sportsvogn? Sitter hun i tripp trapp stol og spiser? |
|
| mupert | |
23:51 2.04.2008 |
|---|---|
Det er jeg som sier ho veier så mye mindre. Da vi var på kontroll 12. mars veide ho 7880 (7 mnd korrigert) og ville iallefall tippet 8 kg nå tre uker etter. Men vekta er ikke unormalt lite eller noe altså, var ikke det jeg mente, mente bare at vektnedgangen på tre dager var ganske stor. HÅper ho feter seg fort oppigjen. Er litt slapp enda, så ho sover mye. Forresten, hvor mye sover din sønn. Til vanlig sover KAroline tre ganger hver dag, tilsammen ca fem timer. Synes det er ganske mye i fht andre på barselgruppa som er like gamle (i fht korrigert alder) Jeg synes de to barna våres høres ut til å være omtrent likt motorisk. Synes ikke de er sååå trege. Ruller bare ene siden (driver å lærer seg andre nå) vi også og ikke tilbake mage til rygg. Snurrer rundt sin egen akse. Om hun ligger direkte på gulvet (uten teppe under) og det er glatt skyver hun seg litt bakover, men tror det er litt ubevisst. Blir spennede å høre hva fysio mener neste uke. Vi bruker vognbagen enda. Har simo duo vogn så bagen er stor. Tror den er 85 cm lang. HUn koser seg slik oppi den, og hvis ho vil sitte litt så er det plate som vi kan reise opp slik at ho kan sitte i bagen. HUn spiser midda i tripp trapp stol. Men andre måltid tar vi i vippestolen. Mest av praktiske årsaker da ho får melk på flaske til grøt og brødskive, og da er det greit at ho ligger litt bakover. Ho vil nemlig ikke sitte i fanget å drikke melk. Snål lita jente jeg sørru. SKal sitte alene ja... Stor jente...hehe. De er rare dissa små. Skulle liksom tro det var litt koselig å drikke litt melk i armkroken til mamma. Det synes jo de fleste babyer. HAr dere begynt med biter i middagen? Det går litt sånn halvbra her... må mose litt med gaffel, enda så går måltidet ganske tregt og ho spiser heller ikke så mye da som med 6 mnd glassene. HIpp sin "nudler med skinke og kjøtt" er favoritt. Da tror jeg hun kunne spist mer enn ett glass. Skal ha siste RS i midten av april! HAr visst vært mye RS syke unger nå. VAr visst mange som var innlagt skjønnte jeg på legen. LItt spesiellt var det å komme på sykehuset ja. Kjente tårene presse på da jeg gikk forbi rommet jeg bode på i sommer. En annen ting som var litt pussig, var at jeg følte meg hjemme. KJente jo mange av sykepleierne, etetrsom mange av dem var med inne på Neo i sommer. Og legene har ansvar både for barneavdeling og Neo. Så jeg kjente jo de også. Og alle syntes det var så morro og se igjen Karoline, at ho var blitt så stor og fin :) Fint å kunne utveksle litt med deg da vi har like gamle barn, og født like mye fortidlig. De er ganske like synes jeg utviklingsmessig også. Ingen av oss har heller ikke de store vanlige problemne. KRysser fingra for at maten fortsatt skal gå så fint som den gjør. |
|
| Steinbukk77 | |
09:40 3.04.2008 |
|---|---|
Skjønner at det er kipt at hun har gått ned 700 gram, alltid greit å se at vekta går opp. Men hun går nok fort opp i igjen skal du se.Trodde aldri at jeg skulle bli opptatt av vekta, men det blir man når en har født et så lite barn. Jeg er spent på hvordan vekta er på min sønn nå, synes han har vært litt treg til å spise i det siste. Skal som sagt veie han til tirsdag. Blir spennende. Hvor lang er din datter nå? Jeg har også hørt at det fortsatt er Rs på sykehusene. Gleder meg helt utrolig til våren og sommeren, slik at en ikke trenger å skjerme han så mye. Har ikke begynt med biter i middagen enda, skal snart begynne med det. Skal begynne med brødbiter nå, håper det går fint. Satt hun mye i halsen i begynnelsen? Når skal du tilbake på jobb? Jeg skal tilbake til jobb i midten av mai i 6 uker mens mannen min skal ha pappa permisjon. Skal tilbake å ha resterende permisjon etter det. Det blir rart å begynne å jobbe igjen... Det høres ut som våre barn er ganske like i forhold til det motoriske, prøvde forresten ut finmotorikken hans her om dagen. La en rosin foran han, og da brukte han pinsett grepet, og det er jo kjempe bra. Kjempe fint å utveksle erfaringer med deg. Klem |
|
| mupert | |