Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Funksjonshemmede/kronisk syke barn.

ekstra støtte/stønad, lengere permisjon hvis man føder ett sykt barn?
21:02 19.02.2008
jeg lurte på dette, da jeg vet att NAV kan være skikkelig gnien på dette!!! di kan unngå å fortelle hva mann han egentlig krav på.
noen her som vet noe om dette?
evt får man forlenget permisjon?
hva har men generelt mere krav på?
Anonym
Sv: ekstra støtte/stønad, lengere permisjon hvis man føder ett sykt barn?
22:01 19.02.2008
Du får ikke forlenget permisjon om du føder et sykt barn. Men du kan ha rett på omsorgslønn hvis spesielle forhold er til stede.
haater husarbeid
22:27 19.02.2008
meiner også du kan ha rett på fleire sjukt barn dagar, er det ikkje sånn?

grunn og/eller hjelpestønad, kan du ha rett på. (også forhøga sådan).

Anonym
18:28 20.02.2008
Jo, stemmer. Du har rett på 20 ekstra sykt barn dager.
haater husarbeid
00:15 22.02.2008
Man får ikke utvidet permisjon hvis ikke man er innlagt på sykehus/institusjon. Da får man pleiepenger for det tidrommet og permisjonen forlenges tilsvarende.

Ellers har man hjelpestønad og grunnstønad som er nevnt tidligere.

Omsorgslønn hvis pleiebyrden er stor, men her kan de trekke fra hjelpe- og grunnstønad.

Ekstra omsorgsdager. Hver forelder får 10 dager ekstra, altså 20 dager hver tilsammen.
Töddel
13:23 22.04.2008
Du må gjerne ha så stor omsorgsbyrde med barnet, sammenlignet med hva som er vanlig for et barn på den alderen, at du får forhøyet sats - før du får omsorgslønn. kommunene vil i utgangspunktet at du søker om hjelpestønad (fra staten) før du får tildelt omsorgslønn.

Grunnstønad får du for slitasje og ekstra utstyr, diett osv. Den trekkes ikke fra omsorgslønn. Men søker du om særfradrag på skatten for ekstra utgifter i forbindelse med sykt barn, da trekker du fra grunnstønad.

Du må søke om ekstra dager for barnet og da kan begge foreldrene få 20 hver eller 10 og 30.

Mitt råd til noen som har et sykt barn (kommer jo an på sykdom da) er å komme seg tilbake på jobb mens far steller hjemme og kjenne på hvordan det er å gå fult...så gå til legen....ikke begynn med å reduser før du går tilbake til jobb.

Det kan være vanskelig å få avlastning, stønader og rettigheter andre har. Prøv det samme som du hadde før. mange barn med funksjonsnedsettelse har rett til å prioriteres ved barnehagestart. Får de innvilget spes.ped timer trekkes disse fra regninga. Prøv en liten stund og så reduserer du heller jobben (enten via sykmelding elle stillingen for et år om gangen). Da er det letter eå dokumentere for både hjelpestønad og omsorgslønn; se jeg prøvde å jobbe fult...det gikk ikke!
triologi
21:13 28.04.2008
Hei , må man søke om ekstra dager for sykt barn? evnt hvor gjør man dette? trodde det var automatsik jeg så legne barnet har en diagnose?....
depeche
10:15 29.04.2008
Du må sende inn et skjema til NAV. Vi fikk det fra barnehabiliteringen, men du kan sikkert få det fra fastlegen din også. Når du har en diagnose er det bare en formalitet og går ganske kjapt
cilleb
00:15 3.05.2008
Jeg fikk en sønn med en veldig skjelden og alvorlig hjertesykdom (Absent Pulmonary Valve Syndrom) 3.mars i år. Både jeg og pappa har hatt pleiepenger i denne tiden, pappa går nå tilbake i jobb. Sønnen vår skal opereres i juni(vil ikke overleve uten operasjonen), da vil pappa få pleiepenger igjen. Jeg har vil ha pleiepenger til han er helt restituert etter operasjonen, da vil permisjonen min begynne.

Gå inn på NAV sine sider og les mer om dette. Det er legen til sønnen vår som skriver pleiepengeskjemaet, med anbefaling og forklaring på sykdommen, så sender vi det til NAV og arbeidsgivere(på samme måte som sykemelding)
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------