Yrke og karriere
Her kan dere diskutere alt som har å gjøre med yrke og karriere.
Blir virkelig jobben mindre viktig når du har blitt mor? |
17:21 22.02.2008 |
|---|---|
Er gravid med mitt 1. barn. Jeg elsker jobben min i dag! Den tar veldig mye av min tid, og har gjort det i de siste 7 årene. Bruker nok mer tid på jobb enn de fleste, fordi jeg synes det er så veldig morsomt... Har lederansvar i markedsavdelingen i en stor bedrift. Du hører alltid at disse "karrierekvinnene" får et helt annet syn på jobben når de blir mor. Men jeg lurer på om det virkelig er så svart-hvitt. Jeg innbiller meg at jobben fortsatt vil være viktig, men at jeg har fått et lite barn som er enormt viktig for meg i tillegg... Dvs. at tida blir knappere og du må prioritere jobben ned for å få nok tid til barnet ditt. Er det noen arbeidsmaur her som har erfaringer med hvordan verden forandret seg etter at dere ble mor? La dere karriere og jobb på hylla, eller har dere klart å få til begge deler? Er det i praksis mulig å ha en utfordrende lederstilling i norsk næringsliv og samtidig føle at man strekker til på hjemmebane? Jeg håper naturligvis inderlig det, men jeg er litt usikker... |
|
| Anonym | |
Sv: Blir virkelig jobben mindre viktig når du har blitt mor? |
20:09 28.02.2008 |
|---|---|
Interessant spørsmål! Jeg føler meg så rar noen ganger som "fremdeles" er hekta på jobben, og jeg er ditto drittlei av å føle at jeg liksom alltid må snakke om barnet mitt...men mange damer blir sånn... I sammenhenger hvor jeg og mannen er ute på noe sammen er det nemlig mistenkelig ofte at jeg blir stilt masse masse spørsmål om gutten, mens mannen blir spurt om jobben... Her må jeg altså for skams skyld legge til at jeg elsker gutten vår (1,5 år) over alt på jord og at han er en veldig harmonisk gutt - men jobben er fremdeles viktig for meg! Men akk; jeg må være mye mer effektiv enn før- nå kan jeg ikke sitte utover ettermiddagene for å blir ferdig. Da vil jeg hjem til familien eller må hente i barnehagen. Middag sammen er viktig for meg! SÅ: da tar jeg kvelden til hjelp, og det tror jeg det forventes at man gjør i store deler av næringslivet. Ofte føles det ikke som et ork (fordi jobben er gøy), men det er mer travelt og i perioder mer stress. Jeg er også litt strengere på andre ting; vennesamvær etc -OG; man er avhengig av at vi er to som trekker lasset på hjemmebanen. Jeg reiser en del i jobben min, og da må jo mannen stille opp. |
|
| Anonym | |
00:57 6.03.2008 |
|---|---|
Takk for svar! Godt å høre at det er noen som får det til å gå opp, selv om det blir litt stress av og til. Og ikke minst godt å høre at det er noen andre i samme situasjon. Jeg begynte snart å føle meg veldig alene med mitt litt "utradisjonelle" syn på jobben... Jeg har heldigvis en helt fantastisk mann (som forøvrig også er veldig glad i jobben sin....) som alltid har villet dele 50/50. Så sånn sett lover det bra... |
|
| Anonym | |
20:36 8.03.2008 |
|---|---|
Hei! jeg synes ikke jobben blir mindre viktig etter at jeg ble mamma! Har en jobb med mye ansvar, høyt tempo, gode kollegaer - som jeg trives veldig godt i. Jeg nøt hjemmeåret med barn, og en av grunnene var at jeg hadde en jobb jeg gledet meg til å gå tilbake til. Man får helt andre perspektiver, og min erfaring er at man blir en mye bedre arbeidstaker etter å ha blitt foreldre! jeg vet at jeg jobber mer effektivt nå enn før, at jeg har mye lettere for å prioritere og se hva som er verdt å bruke energi på ( og ikke), at jeg går hjem med god samvittighet når dagen er over og tenker svært lite på jogg når jeg er hjemme - for da er det jo et herlig lite menneke der som jeg bruker tiden på! Jeg har blitt mye tøffere ift å ta på meg ansvar nå enn før, og har fått både en bedre stilling og bedre lønn etter at jeg ble mor : ) |
|
| Mamman til Astronauten | |
19:52 18.06.2008 |
|---|---|
Jobben har blitt mer viktig etter at jeg ble mamma. Mulig et har noe med alderen å gjør, men jeg er langt mer bevist nå en for 4-5 år siden. Jeg ønsker utfordringer, kan reise litt og er opptatt av at jeg ikke skal bli glemt av arbeidsgiver selv om jeg har små barn. Det er nemlig slik at sjefer ofte tror at småbarnsmødre kan utrette mindre enn fedre med små barn ... :) |
|
| Anonym | |
12:36 7.08.2008 |
|---|---|
Jeg synes det blir mere viktig med tanke på at man har ansvaret for å forsørge barnet/barna. Det er jo ikke lenger sånn som det var før, at mor kunne gå hjemme og de levde på en inntekt. Standaren (levevilkårene) har også blitt mye høyere med årene. Og i statestikken blir det nå regnet med begges inntekt. Så tidene forandrer seg, er ikke bare far som forsørger familien nå lengre. |
|
| Anonym | |
20:01 8.08.2008 |
|---|---|
Jeg har opplevd det motsatte av deg. hadde fast jobb om jeg i og for seg trivdes i , men ga litt blanke i da jeg ble gravid. trodde jeg skulle bli en sånn hønemor som elsket å være hjemme. jeg trivdes med mammapermisjon, fordi jeg trengte et pust i bakken fra jobben og jeg trengte å fokusere på noe annet enn meg selv. da jeg gikk ut av mammaperm sa jeg opp jobben og begynte som frilans isteden. har aldri kost meg så mye noengang jeg! når barnet mitt begynte barnehage fikk jeg livet tilbake, bare enda rikere fordi jeg har et barn. jeg jobber med de tingene jeg har lyst til og lever heller litt fattig i perioder enn å jobbe med ting bare for å tjene penger. også har jeg et mye mer avslappet forhold til jobben - og er i tillegg mer jobbsugen enn noensinne. jeg tror barn bare er en tilgang uansett hvor man er i livet, og at de som sier at man legger karriæren på hylla gjør det fordi de VIL gjøre det. kanskje har de kjedelige jobber og syns det er greit at livet blir anderledes. det er jo samme med de som aldri kommer seg ut fordi de har barn, kontra de som tar med seg ungen, legger den hos de de er på besøk hos og koser seg med vin og venner. alle er vi forskjellige. det er umulig å si hvordan du blir når du får barn, fordi livet ditt vil helt klart få et nytt perspektiv. kanskje legger du karriæren på hylla, kanskje blir du enda mer lvrig.. gjenstår å se, lykke til!! |
|
| Frugan | |