Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Pseudotvillinger

Dette er et forum for de som har "to tette". Det vil si for de som har fått barn med 24 måneder eller mindre imellom. Her kan dere utveksle tanker og idéer med andre i samme situasjon. Slit den med helsa!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Det være hjemme i mammapermisjon, og ha eldre søsken i barnehage... kan noen kikke her litt?
20:14 27.02.2008

Hei jenter!

Tulla skal bli storesøster i oktober, og planen er å ha henne i barnehagen 3 dager i uka. Hun vil da være ca. 20 mnd når den nye kommer til verden. Nå går hun i 100% barnehage, da vi jobber fult begge to. Hun ser ut til å trives!

Jeg tenkte at hun gå i barnehagen mandag, onsdag og fredag. Men det er flere som har sagt til meg at ungene deres ikke ville gå i barnehagen når det var så oppdelt.. De mente det var bedre å ha 80% barnehagedekning, og heller ha fri hver onsdag.

Er det noen som har erfaring med dette?

Jeg har lyst å ha henne en del hjemme, samtidig som hun kan få leke og herje litt i barnehagen innimellom..

Mini-me:) *gravid*
Sv: Det være hjemme i mammapermisjon, og ha eldre søsken i barnehage... kan noen kikke her litt?
21:32 29.02.2008
Jeg har ikke erfaring men ville bare si at vi har tenkt å gjøre det akkurat likt. Jenta mi har 100% plass nå og kommer til å bli 17 mnd når nestemann blir fødd. Da skal hun gå mandag, onsdag og fredag. Jeg tror det vil bli bra!! Snakket med en venninne av meg som er førskolelærer (og som har to tette) som også syns det høres ut som en god løsning!!
mars07september08
Sv: Det være hjemme i mammapermisjon, og ha eldre søsken i barnehage... kan noen kikke her litt?
22:02 29.02.2008
Her er det 18 mnd mellom mine. 2 måneder før sistemann kom gikk største fra fullplass til 2 dager i uken. Her har det ikke vært noe problem. Jeg syns vi har hatt kjempeutbytte av å få så mye mer tid sammen.
Anonym
14:11 2.03.2008
Her er det 23 mnd mellom våre to gutter. Hadde størstemann i barnehagen mandag, onsdag og fredag. Funket kjempegodt for oss alle det. Ville ikke gjort det på noen annen måte.
Venter spent på nr 3
20:45 3.03.2008
Jeg har 14,5 måned mellom mine jenter. Og hun eldste går i barnehagen 3 dager uka a`5 timer. Det funker kjempe bra for oss! Hun trives kjempe godt.

Er bra for både barn og mor trur jeg. Den større får leke av seg litt og den mindre får ha mamma for seg selv litt :)
Wilma og Moas Mamma
09:38 4.03.2008
Jeg har vært hjemme med mine to siden i fjor sommer. De er 2 1/2 og 1 år. Synes ikke det ble så fint som jeg hadde trodd. Eldstemann er kronisk sjalu på lillebror, så jeg må alltid vise mye oppmerksomhet til begge, noe som har vist seg å være en umulighet. Går jeg fra de to for å ta ut av oppvaskmaskin etc. tar det ikke lange stunden før det er rabalder. Storebror slår minstmann og minstemann gir seg ikke før han får ødelegge for storebror.

Trodde også at det skulle bli fint å være ute med de, men det er utrolig få aktiviteter det er mulig å gjennomføre med to små barn samtidig når man kun er en voksen. Skal vi ut å ake, er det ingen som får til dette alene, og storebror vil heller ikke dele akebrett med broren bestandig. Nå skal det sies at min eldste har et nokså vanskelig temperement, noe som virkelig setter tålmodigheten min på prøve. Fra april begynner begge i barnehage 4 dager i uka, på hver sin avdeling. En dag i uka skal de være hos bestemoren sin, og jeg må bare innrømme at jeg gleder meg.

Jeg har hele tiden vært student, og fått mye avlastning av mor og svigermor, men størstedelen av samværet har jeg selv hatt. Det jeg ser er at besteforeldre ikke bør ha særlig mye av det daglige ansvaret for barnebarna. Det blir for lite konsekvent grensesetting og for mye søtmat. Jeg håper nå at mine to vil få en mye bedre hverdag når de nå begynner i barnehage, men kan ikke unngå følelsen av at jeg har mislyktes litt som mor. Men det jeg ser er at dagene blir altfor lange for de hjemme med mor. Jeg klarer ikke å underholde de på samme måte som samvær med andre barn gjør. Det som sliter meg en del nå er at barna må være i barnehagen fra halv åtte om morgenen til halv fem på ettermiddagen da lang avstand til barnehagen samt full arbeidsdag ikke gjør kortere dager mulig.

Vel, tror uansett at vi har valgt rett for jeg makter rett og slett ikke være alene sammen kranglefantene og sutrebarna hele dagen lenger.

Trist mamma
Cathaaola
12:39 9.03.2008
Jeg har full plass til storesøster som er 14 mnd eldre enn lillebror. Veldig glad for det, hun er så glad i barnehagen sin og der slipper hun å bli avvist av mamma, men får masse lek og oppmerksomhet.

Jeg tenker at permisjonen tilhører jo faktisk lillebror og de dagene begge er hjemme så blir det veldig lite på ham siden jeg ikke ønsker at storesøster skal føle seg så avvist. Mamma og lillebror koser seg veldig sammen in uken, og så tar Pappa lillebror mer i helgene så får Mamma og storeøster litt tid alene.

Når lillebror en gang skal begynne i barnehagen har vi bestemt at han skal begynne på en annen avdeling i den samme barnehagen, så får storesøster ha sitt "domene" i fred - men de vil jo se hverandre hele tiden da - bare ikke "tilhøre" det samme barnehagepersonalet...
Morcheeba
21:37 28.04.2008
Her har storebror hatt 50% dette året, mens jeg har vært hjemme med lillesnuppa! Har gått veldig bra.
Vi bor på en liten plass der det ikke er flere barn. Så vi valgte å ha han i barnehagen noen dager slik at han fikk leke med jevngamle.
Han begynte i høst når han var 1,5 år..
TattyTeddy
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------