Her kan dere diskutere alt som har å gjøre med yrke og karriere.
Noen som kan gi meg noen tips vedr personaljobb?Blir veldig glad for det:))
22:42 4.03.2008
Hei!
Jeg har tenkt lenge på å prøve å få meg jobb innen personal. Har utdannelse fra universitet, med bla psykologi grunnfag, arbeids og organisasjon delfag, mediafag. Har også erfaring innen kontorarbeid og kundeservice.
Nå vil jeg prøve meg på ny kurs, men hvordan går jeg frem for å få personaljobb? Via vikarbyråene?
Har fast stilling som kundeveileder i en stor bedrift. Kunne godt tenkt meg personaljobb i denne bedriften, men jeg kan vel ikke bare troppe opp på personalkontoret og spørre om det?
Takk for alle tips!
Anonym
Sv: Noen som kan gi meg noen tips vedr personaljobb?Blir veldig glad for det:))
21:49 6.03.2008
Hei!
Jeg tror det vil være lurt å starte med å tenke litt på hvilken type personal-jobb du ønsker deg. I HR-avdelinger i større bedrifter har man gjerne flere typer stillinger, f.eks:
- Rekruttering
- Lønn og personal-administrasjon
- Organisasjonsutvikling
- Opplæring og kompetanse-utvikling
Disse oppgavene krever ulik bakgrunn, ulike interesseområder og personlige egenskaper. Siden du har studert litt forskjellig, har du kanskje en formening om hva du er best på selv? Dermed har du kanskje også en formening om du har solid nok utdanning til å dekke dette området?
Å få en jobb i en større bedrift innenfor HR er det ofte vanskelig, da det er mange om beinet. Det kan være en god ide å gå via et vikar-byrå. Da må du regne med at det vil være lettest å få jobb innenfor området lønn- og personal-administrasjon. Hvis det er dette du har lyst til, kan jo vikarbyrå være en mulig vei inn.
Hvis du jobber i en stor bedrift i dag, synes jeg faktisk du skal be om en prat med personal-sjefen eller en av personal-konsulentene, og fortelle litt om hva du har lyst til. Vær konkret! Dette vil antagelig bare bli sett på som positivt :-) Hvis bedriften har et godt utviklet system for karriereutvikling, kan det også være en mulighet å ta det opp med sjefen din i neste medarbeidersamtale. I min bedrift har vi en gjennomgang av alle medarbeidere en gang i året, hvor vi ser på selskapets behov for kompetanse og prøver å se det i sammenheng med talentene i selskapet og hver enkelt medarbeidernes ønsker om videreutvikling. Det er mange som har fått nye jobber i forbindelse med dette. Kanskje dere også har noe sånt?
Lykke til!
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem