Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Barneoppdragelse, DinBaby

Min mor mener jeg bør knipse min 10 mndr gamle baby på fingrene når han gjør noe han ikke får lov til.
22:00 12.03.2008
Jeg ble rasende når hun sa jeg burde begynne med det!

Er det virkelig normalt å knipse babyer eller barn i det heletatt på fingrene?

Hun sa også en gang at jeg skulle bite han tilbake når han bet meg:-S
Han er da bare en BABY!!!
Veronica,Victor&EnLiteNiMagen!
Sv: Min mor mener jeg bør knipse min 10 mndr gamle baby på fingrene når han gjør noe han ikke får lov til.
10:06 13.03.2008
Du må jo ikke knipse hardt! Men 10 mnd, er vel kanskje litt liten ennå..
Hvis du har andre metoder, så for all del, bruk de! Du MÅ jo ikke høre på moren din lenger. Gjør det som er riktig, men aldri bruk fysisk straff på dem. Et lite knips på lanken er ikke det samme som å slå barnet..
Anonym
Sv: Min mor mener jeg bør knipse min 10 mndr gamle baby på fingrene når han gjør noe han ikke får lov til.
15:17 13.03.2008
ville ikke fulgt rådet til moren din ...

stol på deg selv..
Anonym
19:19 13.03.2008
Fy til moren din! Nei det er ikke normalt å knipse babyer eller barn på fingrene. Det er stygt gjort!

Bite han tilbake? I alle dager! Da gjenspeiler du for det første barnets oppførsel, og sier at det er sånn vi oppfører oss mot hverandre. Og du skremmer barnet.
Silje og Isack`en f.17.01.06
21:28 13.03.2008
Hør på instinktet ditt som forteller deg at dette er riv ruskende gale! Og gi din mor grei beskjed om at slikt aksepterer du heller ikke at andre skal gjøre mot barnet ditt!
Anonym
23:19 18.03.2008
Det må du nesten bestemme deg for selv,måten du reagerte på når moren din sa det ,tilsier jo at det er noe du ikke vil gjøre ,så da bør du ikke gjøre det.
Men det er mange som knipse barna sine på hendene ,det hender at min sønn får seg noen knips og jeg tror ikke han har noe vond av det.
Kjenner mange andre som gjør det også.
mamma`n til william
12:33 19.03.2008
Siterer:Jeg kjenner mange andre som knipser barna sine..derfor gjør jeg det også..jeg TROR ikke han har noe vondt av det.

Det er det største vrøvlet jeg har hørt. Hvis barnet gjør noe galt så skal det få vondt??
Det sier seg selv at dette er riv ruskende galt.. Hva for en myndighet har vi voksne til å gjøre våre barn vondt?
nei, skjerp dere. Det er til å bli kvalm av.
Det eneste man oppnår ved en slik handlig er å lære barnet at det er lov og gjøre andre vondt hvis de ikke oppfører seg som barnet vil.
Mamman til Jonathan
20:19 20.04.2008
Et menneske på 10 måneder har akkurat begynt å bevege seg så hun kan få tak på tingene (i hvert fall noen av dem..) som hun i flere måneder bare ligget å sett på. For å lære seg hva tinga er, må hun kjenne på dem og aller helst putte de i munn.

Om det er normalt å knipse på fingrene eller ikke, vet jeg inget om. Men jag håper at de fleste "skjønner" babyen sin så pass mye at de finner en annen vei å gå..
Anonym
21:48 24.04.2008
æsj jeg blir kvalm tenkt å gjøre noe sånt mot den lille uskyldige skatten sin!!! grusomt å tenke på rett og slett... gjør det rette og ikke hør på hennes saiko utsagn! når mamma var lita ble hun slått med belte det betyr ikke at man selv skal gjøre det forde!
samboer87
11:31 27.04.2008
Det er en ting jeg ikke forstår; når man knipser, så er det vel for at det skal gjøre vondt, slik at barnet ikke skal gjøre det på nytt igjen. Man påfører altså barnet smerte (om enn liten fysisk smerte) for å lære det noe. Hvordan kan man da se barnet sitt i øynene etterpå?

La det være du, så er i hvert fall din samvittighet ren!
grolla
07:58 3.05.2008
Synes dette blir helt feil husk at et barn ser på deg for å lære hvordan det skal takle situasjoner. Og dette er vel ingen god måte jeg pleier bare å passe på å få øyekontakt og si nei i en bestemt men rolig stemme etterhvert lærer han seg å kjenne igjen tonen i stemmen og forbinder dette med noe han ikke får lov til. Ikke hør på mora di (jens he he slik de sier i Karius og baktus) gjør det du føler er rett.
mamma-07
23:29 8.05.2008
Ikke gjør som morra di sier, Jens!
Anonym
22:30 12.05.2008
Jeg legger bare handa mi oppå gulle sin å sier pent nei til han:)
Helt lett oppå å ingenting annet:)
Anonym
22:25 11.07.2008
"Ikke gjør som morra di sier, morra di er ei ....."

jøye meg.. for all del, ikke knip eller bit tilbake da- da lærer du han bare at det er slik det skal gjøres. Når han gjør noe han ikke har lov til, ta han i hånden (ikke sånn koseholding, men en "fast" holding som ikke er for hardt), si bestemt "nei, ikke gjør sånn". Gjenta omatt og omatt og omatt.. til slutt vil det sitte..

Anonym
13:01 14.07.2008
Vi bruker konsekvent ikke ordet "nei".
når man sier nei, lærer man ikke barnet HVORFOR man ikke skal bort å ta på planten, eller klatre på høytalerne.
vi sier "....(navnet), mamm vill ikke at du skal spise på planten. den er mamma redd for, men se her. denne kan du få spise på. ". eller "..... mamma vill ikke at du skal klatre på høytalerne. de er for lealøse. men kom hit. du kan få klatre på kjøleskapet."

det er viktigere å kunne gi ett alternativ, eller å distrahere når du ser at barnet er på vei mot noe du ikke vil at hun skal borti.

iallefall er det viktig å forklare hvorfor du sier nei, for det å si nei er ikke en god måte å uttrykke seg på.
mitt barn er 9 mnd og det funker på han.

(vil også tipse deg om www.ringblomst.no. det er den offesielle, Norske Tilknyttningsomsorg-siden )
Anonym
02:22 18.07.2008
Jeg er ikke for fysisk avstraffelse, samme om det bare gjelder knips på fingeren.
Hvis du sier til barnet at det f.eks ikke får lov til å slå, og det allikevel fortsetter, ville ikke jeg vært mer fysisk enn at jeg eventuelt tok hånden idet barnet var iferd med å slå neste gang. Bare holde rolig i hånden, og repetere at man ikke får lov til å slå, og forklare hvorfor.
mor_til_1_snart2_84
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------