Noen som har opplevd d samme? Ultralyd i uke 7, oppdaget 2 fostre, en en del mindre enn den andre....
22:14 12.03.2008
Noen? Jega kan er så spent på om de begge klarer seg? Hva kan grunner være til at en er mindre? Hvor stor sansynlighet er det for at det skal gå bra med dem begge? Kan den enes frafall, skade den andre vist det skulle skje??
Sv: Noen som har opplevd d samme? Ultralyd i uke 7, oppdaget 2 fostre, en en del mindre enn den andre....
17:07 14.03.2008
Hei! Jeg er selv gravid med toeggede tvillinger. Jeg har vært på flere ultralyder hvor blant annet veksten på tvillingene blir sjekket. Legen sa at det ikke var uvanlig at det ene fosteret var større enn det andre. Så det er jo en av grunnene hvorfor man er oftere på ultralyd når man venter tvillinger, særlig blant eneggede. Om du bekymrer deg, kan du alltids ta en telefon til poliklinikken. Det er der ekspertene holder til :)
Anonym
Sv: Noen som har opplevd d samme? Ultralyd i uke 7, oppdaget 2 fostre, en en del mindre enn den andre....
20:38 20.03.2008
MIne er toeggede, født i uke 36+5. Tv1 var 2019g og tv2 3148g! Ganske stor forskjell, ja.
Det var nok delvis genetisk og delvis fordi morkaka til tv2 hadde fungert mer optimalt enn morkaka til tv1, så tv2 forsynte seg grovt der inne...
Med eneggede kan den ene ta til seg mesteparten av næringen. Du kan søke på ttts (tvilling til tvilling-syndrom), skumle greier :(
Nå er jo 7 uker ekstremt tidlig, vet ikke om det var så stor forskjell på mine allerede da. Men det var forskjell da vi fant ut at det var tvillinger på ordinær UL i uke 19.
21:48 9.04.2008
Vet du om tvillingene dine er en- eller to-egget? Mine er to-egget og det har det alltid vært forskjell på de. Allerede på UL i uke 6 var den ene litt større (estimert størrelse) og da de ble født var det 480 gr forskjell i vekt og 2 cm forskjell i lengde. Dette er ikke unormalt når det er to-eggede tvillinger, da er de som søsken flest. Er de enegget går jeg ut i fra at de følger deg opp dersom forskjellen blir for stor.
17:58 14.04.2008
Var på UL 6+4 og da var den ene nesten halvparten så stor som den andre - og vi ble selvfølgelig forberedt på at dette kanskje bare endte opp med en. Men på alle UL siden har de vært like store, så mistenker at de målte dem fra to forskjellige vinkler som gjorde at de så så forskjellig ut.. Lykke til!
21:41 14.04.2008
Våre jenter ble målt med en veksavik på 20%. Men da de kom ut var det bare 100g i forskjell. Grunnen var at hun ene ikke hadde så mye fostervann. Da kunne målingen bli feil. Våre er eneggede tvillinger og utviklet ttts.
Ja det er skumle greier, men tror det er større fare at de kan utvikle det senere i svangerskapet...
Mine ble født i uke 30+2
15:34 15.04.2008
Hei hei du...
Det var også forskjell på mine fostersekker, i den uka :) Er helt normalt det vil jeg tru, mine er hvertfall friske og helt naturlige idag. Er jo alltid en som er litt større enn den andre også, i såfall veldig sjelden at de er helt idenetiske. Når det gjelder om feks om den ene tvillingen blir syk så kommer det litt ann på har jeg hørt. Er de eneggende har de lettere for og bli smittet av den andre enn når de er toeggede og ligger i hver sin foster sekk ;) Men stort sett går det bra.. Så slapp av.. Vet hvordan du har det, husker selv hvor redd jeg var da jeg visste det var to der inne, og jeg ville jo ha de begge, når man er innstilt seg på det :)
Masse lykke til da...
21:55 6.05.2008
Hei :)
Jeg var på UL i dag og fikk samme beskjed. Er i dag 7+1. Den ene var 11 mm og den andre 6,3 mm, og de var eneggede. Legen sa at det var stor sannsynlighet for at bare den ene ville leve opp. Ser med stor glede på svarene du har fått, så vi får håpe det går bra med oss også :)
Lykke til :)