Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Barnehagedebatten

Østensjø bydel- dere som har søkt barnehageplass fra 01.08.08
12:27 20.03.2008
Hvor lang ansiennitet har dere?
Regner dere med å få barehageplass?

Vi har fra starten av september 2007, tror dere vi har sjangs?

Tar livet av meg dette altså, er helt besatt av tanken på å få plass.
Anonym
Sv: Østensjø bydel- dere som har søkt barnehageplass fra 01.08.08
16:51 20.03.2008
Da har du en måned lenger ansiennitet enn oss. :-)
Jeg aner ikke hvordan det går, men håper at det ordner seg.
Det er jo mange søkere her, men det er jo bygd noen plasser det siste året også.
Vet du noe om hvor mange som er på venteliste?
Anonym
21:23 22.03.2008
Har fra mars 2007, men har 2 stk som skal inn. Men vet ikke om vi tar de vist vi får, skal ha prioritet, men aner ikke om vi kommer inn denne gangen heller
Anonym
21:08 25.03.2008
Jeg bor også i Østensjø bydel. Vet om ganske mange som har barn født i 2006 som har ansiennitet fra januar 2007 og ennå ikke har fått plass.

Husk at det ikke bare er ansienniteten som teller. Det teller jo hvilke barnehager du har søkt på. I de mest populære barnehagene som Oppsaltunet f.eks er det jo større rift om plassene.

Hvis dere andre i Østensjø bydel ikke får kommunal barnehageplass, vil jeg anbefale dere å ta en ringerunde til familiebarnehagene utpå våren. Det er mange familiebarnehageer i bydelen. Vi har selv hatt jenta vår i en av dem, og har vært kjemepfornøyde. Ikke dumt for de minste å få en myk start i et lite miljø.
Anonym
21:10 25.03.2008
Mener overhodet ikke å skremme dere med at jeg kjenner 2006-barn som ikke har plass.

Må legge til at jeg tror det er langt enklere for 2007-barna å få plass i dette hovedopptaket enn det er for 2006-barna, for det er jo flere plasser som er ledige for de aller minste til høsten.
Anonym
11:55 26.03.2008
Men er det noen i bydelen som har fått plass ennå? (med vanlig pri 9)
For hvis det ikke er det, så er det jo ikke rart at det fortsatt er 06-barn som ikke har fått plass.
Anonym
13:58 26.03.2008
Bydelen skriver på sine egne nettsider at de sender ut brev i neste uke

http://www.bydel-ostensjo.oslo.kommune.no/article107405-2760.html

Med det jeg skrev om 2006-barna mente jeg at det er mange med ansiennitet fra 1. januar 2007 som står på søkerlista. På barselgruppa mi fra i fjor var det bare en av seks som fikk plass i fjor, en av oss har fått plass i løpet av året, de andre fire står fortsatt på søkerlista og alle vi har jo ansiennitet 1. januar 2007. Og det er mange som oss.
Anonym
07:42 31.03.2008
Oi, det var forskjell. Vi bor riktignok på Ljan, men det er jo nabobydel, og jeg søkte i nå Januar og fikk svar på fredag om plass fra neste uke av.
Anonym
11:44 14.04.2008
Er det Nordstrand bydel? Vet du rutinera for opptak i Nordstrand bydel for hovedopptaket? Når man får svar?
Anonym
21:31 31.03.2008
Litt goode nyheter. Første inntak er gjordt og vi fikk brev på lørdag om at lillegutt har fått plass i mai og vi har ansennitet fra februar 2007.

Anonym
10:39 1.04.2008
Så fint. :)
Men lurer på en ting. Når du har fått plass fra 1. mai, tilhører du hovedopptaket da? Trodde det var for de med oppstart 1. august?

Noen som har mottatt svar på søknad om plass fra 1. august?
Jeg har ikke hørt noe :-/
Anonym
19:46 1.04.2008
Hadde dere prioitet? Vi har ans fra 1. januar 2007 men har ikke hørt noe. Hvilken barnehage fikk dere plass i?
Anonym
10:12 2.04.2008
Jeg ringte bydelen i går, og de holder på med å sende ut brev for første runde av hovedopptaket nå.
Hvis vi får plass i denne runden, kan vi forvente svar i løpet av uken.
(Du med ansiennitet fra jan-07 får jo helt sikkert plass nå.:)
Anonym
11:13 2.04.2008
Så spännande! då vet vi snart då.
Anonym
15:28 3.04.2008
fick svar idag, lillkillen fick plats i manglerud barnehage, vårt 1. valg. juhu!
:) glad junimamma
17:01 3.04.2008
Så fint. :) Hvor lang ansiennitet hadde du?
Anonym
20:04 3.04.2008
fra 15 juli 2007
:) glad junimamma
19:00 3.04.2008
Ringte bydelen idag og fikk svar om at jeg er nr 181 i en kø av 427....!
Herlig....!!!!! Oppsal er ifølge henne det vanskeligste området å få plass i...!
CAT77
20:30 3.04.2008
Hjelp!
Hvor lang ansiennitet har du da?

Tror jeg må ringe bydelen i morgen, jeg også.
Anonym
22:36 3.04.2008
Har ansiennitet fra 14.september
CAT77
21:58 3.04.2008
Om noen med dårligere ansennitet enn dag har fått plass kan det være pga valg av barnehage. Dersom det ikke er ledig plass i noen av de du har søkt på går de vel bare til nestemann på lista.
Anonym
09:52 4.04.2008
Vi står som nr. 213... :(

Vanskelig å vite hva som er den reelle ventelisten. Vi vet jo ikke hvor mange som har søkt de barnehagene vi har søkt, men det ser jo ikke spesielt lyst ut.

Vi går magre tider i møte med bare én inntekt. Sukk.
Anonym
15:17 4.04.2008
Vi står som nr. 112 i køen og har ansinitet fra 01.01.07..... Håpløst med barnegahageplass på Oppsal!!!
Anonym
21:46 5.04.2008
plass 112 er sikkert før hovedopptaket. Vet du hvor mange plasser de har ledige til høsten, da vil du jo vite hvordan du ligger an. F.eks 112 barn fyller ca 12,5 småbarnsavdelinger. Er det 23 småbarnsavdelinger i byedelen er det gode sjangser du får plass.

Og over 400 på listen inkluderer vel alle som har søkt som blir 1 år før 1. september
Mammaja 120107
11:42 6.04.2008
Nei, første runde av hovedopptaket i bydelen er over, så disse tallene er etter.
Det står 427 barn på venteliste i bydel Østensjø, hvorav mitt er nr 213, når "restplassene" skal fordeles.
Anonym
09:39 7.04.2008
Rart!!

Jeg ringte bydelen i dag for å høre hvordan vi lå an.

Men dama jeg prata med påstod at det var ingen som hadde fått brev i posten om svar enda og at brevene ville bli sendt ut den 11.04. (Hovedopptaket)
Og at hun dermed ikke kunne fortelle meg om vi hadde fått plass eller ei.

Dere som har fått brev, har dere fra søkt 1.8 eller en tidligere dato?
Anonym
09:57 7.04.2008
Og du tilhører Østensjø bydel?

Rart. Da tror jeg du har pratet med en person som ikke er oppdatert.
Svar på første runde av hovedopptaket (fra 1. august) ble sendt ut i forrige uke. Tror de fleste fikk beskjed på torsdag.
Du kan be om å få prate med Anita Moen, så forteller hun deg hvilken plass du har på ventelisten.
Runde 2 av hovedopptaket er ventet om snaue 14 dager.
Anonym
08:04 8.04.2008
Vi har ansinitet på minstemann fra 27. juli og fikk plass på Oppsal. På 3. valget. Der satt vi en bhg vi vet er mindre populær pga beliggenhet. Største fikk plass på 1.valget, men hun er 4 år og ble vel prioritert. Fikk svar forrige uke.
tilluk
14:33 8.04.2008
vet ikke hvor lang ansinitet vi har, men vi fikk plass i storgården bhg på manglerud, vårt siste valg... vi kommer til å takke nei fordi vi har flyttet nærmere den barnehagen hun har gått i siden i fjor.... så da blir det iallefall en plass ledig...
Anonym
21:24 13.04.2008
vi har heller ikke fått plass, men har ansiennitet kun fra 1.1.08. men jeg vet fler i barselgruppa mi har fått plass med samme ansiennitet...
Det henger jo sammen med hvilke barnehager man har søkt og slikt.
jeg fikk oppgitt av vi hadde plass 290 eller noe slikt i køen, men det sier ingenting hvor mange som står før oss i køen til de barnehagene vi har søkt.

Jeg har vært en runde rundt i de private jeg har søkt og det ser faktisk ut som om det lønner seg. Snakket med ei jeg kjenner i går som jobber i den ene, og hun sa de hadde lagt merke til meg og satt meg på prioritetslista si.
Det kan de private gjøre når alle som har prioritet har fått plass i den bhg. og det bare står vanlige søkere igjen. Da kan de faktisk bruke litt trynefaktor. Det kan ikke de kommunale gjøre.

Anonym
Sv: barnehageplasser åpen til alle - nær til Østensjø bydel og Alnabydel
00:59 15.04.2008
Jeg kan hjelper deg! Tar du plassen fra april/mail får du garantert plass til august! Plus kan jeg (sannsynligvis) gi plass til vennene dine hvis jeg har noe ledig.
Ny oppstartet familiebarnehage har noen ledige plasser fra 21.4.08.
Jeg er eieren og pedagogisk leder og har som mål å tilby en kvalitetsbarnehage for barn 0-3 år. Fleksibilitet og tilpasning det individet er nøkkelord. Barnehagen holder til i et koselig 'bestemor' hus i en stor eplehagen. 69 bussen rett utenfor. Haugerud og Tveita t-bane kun en kort gåtur (ligger i mellom de to). Vi er knyttet til en annen familiebarnehage (som jeg eier og driver) og kommer til å være ut på tur i Tveita/Hellerud område mye. Jeg vil være mye i barnehagen (opp mot 50% av tiden) men ellers ansetter jeg kun pedagogisk medarbeidere (jeg kaller dem ikke assistenter siden jobben er for viktig for det ordet) som har både erfaring, utdanning og evne til jobben. Alle ansatte framlegger politiattest og må gjennomføre 1.hjelps kurs. Vi holder HMS internkontroll oppdatert og driver et pedagogisk opplegg HVER dag. Familiebarnehager har som trekk:
familiepreg, fleksibilitet, samarbeid med andre familiebarnehager, evne å se det individuelle barn, særegnet til de minste...
Håper å høre fra deg,
med barnevennlige hilsner,
Ruth Mary
barnehagetante
01:00 15.04.2008
PS mobilen er 91313234 hvis du vil ringe meg.
barnehagetante
09:44 15.04.2008
Dette er jeg interessert i!!!

Kan du sende meg en pm, så får du mail adressen min/telefon nr der??

Bor ikke så langt unna så det hadde vært perfekt for vår del.

Vi har ikke fått barnehage ennå, dessverre.
appelsin
15:31 22.04.2008
Er det noen 3-åringer som ikke har fått plass på Oppsal/Bøler?
Jeg trodde det var en prioritering. Føles veldig urettferdig når jeg hører at mange småbarn har fått plass og vi som ikke kan en gang fortsette i familiebarnehage pga at hun blir 3 sitter med ingenting. De sier at vi er nr 27 på lista. Aner ikke hvor store sjanser vi har.
Anonym
10:59 24.04.2008
Som nr. 27 på lista vil jeg tro det går greit. Oppsalområdet er visst rimelig sprengt, mens Bøler har litt bedre kapasitet.

En liten oppdatering:
Runde 2 av opptaket er nå overstått, og det er fortsatt over 300 barn i bydelen uten bhg. plass :( Det er med andre ord mange som blir stående uten plass når høsten kommer. Det er fortsatt barn med prioritet som ikke har fått. Ille...

Siste runde av opptaket er ventet om ca 14 dager.
Anonym
Sv:familiebarnehage Østensjø bydel og Alna bydel
20:57 4.05.2008
Først vil jeg svare dem som har barn i familiebarnehage men har barn som fyller tre år. Jeg overtar en familiebarnehage jeg stiftet i eget hjem for 4/5 år siden etter opphold i utlandet. Det er 4 stykker som fyller 3 år i høst der. de har ikke fått plass i andre barnehager heller. Aner ikke hvorfor . MEN når stikkord er flexibilitet, er jeg nødt til å løse problemet. Jeg søker til Bydel å gjøre om 4 småbarns plasser til 6 storebarns plasser med 4 små plasser igjen. Så det går an for familiebarnehager å gjøre dette! I loven står det at når største delen av barnegruppen er under 3 må antall barn reduseres fra 10barn. Dvs når den største delen er over 3 kan antall barn økes til 10! Man mottar halvparten av statstilskuddet for barn over 3 så det må være 6 store. Har du et problem i din familiebarnehage ring meg 91313234. Jeg må finne 2 barn over 3 til for å få det til å gå rundt!!
mvh Ruth Mary
barnehageplass?
Sv:Uten barnehage plass - du kan fixe dette!!
21:17 4.05.2008
Nest vil jeg hjelpe flere som trenger barnehage plass.

Etter å ha satt i annonse for 1 - 2 barnehage plasser ble jeg nesten 'ringt ned' av fortvilte foreldre. Jeg måtte slutte å svare telefonen.

Men så tenkte jeg - det går an å gjøre noe med dette. Sånn stiftet jeg min første familiebarnehage i 2003. (Har startet 3 så langt)Jeg kan tilby deg som kan skaffe meg et passende lokale en barnehageplass. Det er kanskje mulig å tilby flere plasser til dine venner også. Er lokalet hjem hos deg selv får du 1800,- hver måned for hver dag vi er hos oss. Dvs 2dager i uker tilsvarer 3600,- , 5 dager tilsvarer 9000. Utleie av eget hjem er skattefritt! Du får fridrag for barnehagebetaling (makspris) og extra inntekt. Dette tilsvarer GRATIS barnehageplass pluss PROFITT. Du slipper å dra avgårde med barnet ditt hver eneste dag og tar omveier på vei hjem. Vi vasker og rydder regelmessig. Plus får du masse nye venner og vi tar med leker osv. Og du hjelper andre familie som kanskje ikke har anledning å ha barnehage (bor for trangt, i 3.etasje uten heiss, farlig uteplass osv)
Trenger kun en stue, kjellerstue,barnerom, stor vinterhage med tilgang til toalett og servant og kun tilgang til vann og oppvaskmaskin (vi behøver ikke bruke huset men loven er streng om at alt burde vaskes på 60 grader. Jeg kan kjøpe inn oppvaskmaskin evt kan vi finne på en annen ordning. F.ex engangstallerkner og flaskes sendes hjem hverdag for vask). Kjenner du til en ledig leilighet er det også interessant. Det er visse sikkerhetskrav for lokalet og hagen men det er lett å fixe.
Det som jeg ser for meg er at vi er hos en familie 2-3 dager i uka og hos en annen familie resten av tiden. Familiebarnehager er nødt til å samarbeide med andre hjem ifølge loven og det er mye tryggere og hyggeligere for ped.assistentene når det er to som jobber sammen. Forskolelæreren er oftere tilstede også når vi slår sammen!
SÅ IKKE NØL - RING MEG SNAREST. DET ER BEHANDLINGSTID I ØSTENSJØ BYDEL! MEN VI KAN FÅ TIL OPPSTART FRA 1.AUGUST. Med barnevennlig hilsner, Ruth Mary 91313234 (send sms først så jeg vet hva det handler om - har ikke tid til å ta imot alle bhg plass henvendelser, det haster med å stifte barnehageplasser!)

barnehageplass?
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------