Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Dåp/navnefest

Her kan dere diskutere om det å ha dåp/navnefest!
Må barnet døpes søndag eller kan man velge andre dager???
11:57 25.03.2008
..
Anonym
Sv: Må barnet døpes søndag eller kan man velge andre dager???
15:56 25.03.2008
tror du kan velge andre dager, det kommer jo sikkert an på kirken/presten. jeg har vært i to dåper som har vært på lørdager, den ene var dog i sammenheng med foreldrenes bryllup
Anonym
12:32 28.03.2008
Det er normalt at det er dåp i sjølve gudstenesta. Det er i skjeldne tilfeller at det er eige dåpgudsteneste kun for dåpsbarn og familie. I såfall må det vere fleire i same menighet som ønsker seg dåp.

Men, poenget med dåp er at barnet blir tatt opp i menigheten. Og da er det mest naturleg at det foregår på ein søndag i gudstenestetid. Noko anna vil vere unaturleg. Men, som innlegget ovanfor har nokon hatt dåp i forbindelse med bryllup som er på lørdager normalt.
HegeAE
23:43 11.05.2008
Vi hadde det på en torsdag fordi det var Kristi Himmelfartsdag den dagen... de hadde det så travelt med konfirmasjoner på søndagene så denne dagen passet oss mye bedre :)
Anonym
21:08 18.05.2008
Man kan velge hvilken dag en vil, men det er presten som avgjør om han vil døpe da og det er tilslutt sognepresten som avgjør om han tillater dåp utenom gudstjenesten. Dersom du får nei i din egen kirke kan du kontakte en annen kirke, og ved ja gjennomføre dåpen der. Blir mer og mer vanlig med dåp utenfor gudstjenesten!!
Alle mine 3 er døpt lørdager, privat seremoni kun for inviterte, og ikke i forbindelse med noe annet, bare vanlige lørdager.
Anonym
21:53 11.06.2008
"Vår" kirke har dåp enkelte lørdager vet jeg. Vi kommer selv til å velge lørdag da det blir mange tilreisende.
allegodetingertre
14:12 12.06.2008
Det vanlige er at dåp legges til en gudstjeneste der menigheta er tilstede, fordi tradisjonelt sett tas barnet inn i den kristne menighet ved dåp.. Noen menigheter er mer fleksible, men har skjeldent hørt om ordinære dåp som legges til andre dager enn helligdager eller vanlige søndagsgudstjenester der menigheta er samlet. Jeg jobber i Den norske Kirke.
Noen kirker har egne store dåpsgudstjenester, som er for de som ønsker å døpe barna sine i den konkrete kirka uten å sogne/høre til akkurat den kirka. I slike dåpgudstjenester er det ca mellom 8-15 andre barn som skal døpes.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------