Det er ikke bestandig at vi har en temadebatt som dekker det du måtte ha på hjertet. På denne siden kan du prate om hva som helst.
Ps. Ikke svar på innlegg som du mener bør slettes. Send oss en link til innlegget: moderator@babymedia.no
Hva synes dere om besteforeldrer som ikke vil passe babrebarna en hel ferieuke grunnet egne interesser?
15:48 27.03.2008
Fikk nesten sjokk. Var i påsken en venninne hadde spurt mammen sin om hun kunne passe bana noen timer en dag, nei det ville hun ikke.. Skulle gå på ski...
Sv: Hva synes dere om besteforeldrer som ikke vil passe babrebarna en hel ferieuke grunnet egne interesser?
15:52 27.03.2008
Ut fra overskriften din trodde jeg du mente at de skulle passe ungene en hel uke, da er de i sin fulle rett å si nei. Men noen timer kunne de vel avse?
Sv: Hva synes dere om besteforeldrer som ikke vil passe babrebarna en hel ferieuke grunnet egne interesser?
15:50 27.03.2008
folk er frie til å disponere sin tid som dem vil, uansett om de er besteforeldre eller hva de nå er. Sånne ting er greit å spørre om litt i forkant, hvis ikke får man tåle et nei hvis det er på kort varsel.
jeg får stort sett alltid ja når jeg spør pappa om å passe pjokken, men har han noe spesielt fore, så sier han nei og det er da helt i orden for meg :)
15:53 27.03.2008
? Besteforeldre har da ikke plikt å stille opp uansett vel? Ville ikke falt meg inn å bli sur (eller sjokkert) dersom mamma sa nei til å passe datteren min en dag.
Om dette er et gjentagende mønster, at bestemoren aldri har tid å se/passe sitt barnebarn stiller det seg jo litt annerledes, men på generelt grunnlag vil jeg nå si at foreldrene våre faktisk har rett til sin egen fritid også...
15:51 27.03.2008
jeg syns det er helt i orden at min mor og far har andre ting å gjøre enn å stille opp i det sekundet jeg trenger det. Men jeg blir veldig glad når de ar mulighet til å hjelpe også da :-)
15:52 27.03.2008
Sjokk av det ?
Er det en plikt for besteforeldre å si ja til å være barnevakt hver gang de blir spurt ?
Syns det er ingen selvfølge at få ja hvis man spørr besteforeldre å se etter barn noen timer, syns det skal være helt greit å kunne si nei hvis bestemor ønsker å heller gå på ski..
Fikk du sjokk av dette? Synes ikke det var noe spesielt ved det? Mine foreldre har da et liv, jeg forventer ikke at de skal droppe en flott skitur i påsken nå som de er frie til å gjøre hva de vil. De har jo vært igjennom barn selv, nå er barna voksne og de må få kose seg så mye de vil. De passer da ungen nok alikevel.
Åj, var det min svigermor dere snakket om????
I løpet av ei hel uke på hytta sto hun aldri opp med noen barnebarn, hun sov til 10... På kveldene klaget hun på at barna hennes la seg så tidlig. Ikke leke med barna, ikke kle de, ikke passe de så foreldrene kunne ta en skitur alene. Greit nok at hun er ferdig med småbarnsperioden, men vi blir ikke veldig positivt innstilte på å hjelpe henne noen tiår fram i tid heller.
Syns med andre ord ingenting om det, og skal bli en helt annen bestemor sjøl. Basta.
16:01 27.03.2008
Som jeg skrev over jeg forlanger ingenting.. Men jeg ha foreldre som stille opp så mye de kan - vi bor langt unna hverandre. Men når vi er sammen er dem helt supre når det gjelder barnepass.. Dem står ofte opp med sønnen, gjør masse sammen med han osv.. Men jeg forlange det ikke...
16:01 27.03.2008
Sliek besteforeldre stemmer ikke overens med det bilde jeg har av hva besteforeldre skal være. Jeg spurte nettopp mine foreldre om de kunne passe barna en helg i sommer da vi skal i bryllup og svaret var et jublende ja. Det ville de kjempegjerne og gleder seg. Men jeg kunne aldri spurt svigers om det samme, for det hadde nok blitt for slitsomt for dem... Dessuten ville jeg ikke turt å ha dem der alene en helg heller iom at svigerfar ikke er vel bevart og jeg ikke stoler på om han ville kjørt bil med usikrede barn, latt den kjøre rundt på gressklippertraktoren osv...
17:11 27.03.2008
Så Utovernavlen ... du mener altså at besteforeldre øyeblikkelig skal kaste alt av egne planer til side så snart barnebarna trenger barnevakt?
Det er jo nokså egoistisk av deg, syns du ikke?
Greit at de kan ha dem om de ikke har andre planer, men de skal vel ikke legge egne aktiviteter til side for at du skal kjøre som du vil.
17:07 27.03.2008
Vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet. Likevel. Hadde jeg gledet meg til påske og skiturer og ville jeg ved å være barnepike hver dag hele påsken gått glipp av dem, fordi at barnas foreldre skulle gjøre ting som moret dem så mener jeg at jeg hadde oppdratt noen mildt sagt ego unger. Hadde det vært fordi de trengte barnepass pga jobb hadde det vært noe annet. Mener likevel at pass til barn er foreldrenes problem, ikke besteforeldrenes.
17:15 27.03.2008
hvis de sier nei fordi de har planer er det helt greit, kan jo ikke forlange at de skal droppe sine planer for at jeg skal få gjøre mine.
Men om de sier nei for at de ikke orker eller har lyst så hadde jeg blitt litt skuffa:)
17:20 27.03.2008
Vet du? Jeg blir faktisk glad hvis besteforeldre sier nei hvis det ikke passer. Jeg vil ikke at de skal forsake sine planer bare fordi jeg har satt barn til verden - de må da få lov til å ha et liv de også. Og egne interesser. Ærligere å si nei når det ikke passer, da vet jeg at jeg kan spørre med god samvittighet.
Når det er sagt: Det er klart det er kjempekjekt med besteforeldre som stiller opp. Ofte vil nok interessen de viser for barnabarna gjenspeile seg i forholdet mellom ungene og dem også.
17:59 27.03.2008
Enig med deg. Mine svigerforeldre tilbyr seg alltid og når som helst selv om jeg ser de er slitne eller igrunnen har lyst å gå på besøk til vennene på nyttårsaften istedet for å passe våre gutter som sover. Hadde vært glad om de kunne si nei. Vi er to voksne mennesker som utmerket klarer å ta vare på to små gutter, og jeg synes igunnen ikke vi trenger avlasting.
Mine foreldre elsker høyfjellet og lange toppturer, og mine gutter er for små til det. Denne påsken var jeg alene med to gutter og jeg forventet ikke at de skulle droppe toppturer de dagene sola glitret.
17:22 27.03.2008
Jeg mener det må være opp til besteforeldrene. Jeg er heldig å har besteforeldre som stiller opp mye og passer sønnen vår en god del. Men jeg tar ikke sånt som en selvfølge og besteforeldre er ferdig med barneoppdragelse og småbarnstid og at de da ønsker seg litt tid for seg selv det skjønner jeg godt da.
17:40 27.03.2008
Typisk at de som mener det ikke gjør noe at besteforeldre sier nei til pass, er de som har besteforeldre som stiller opp mye.......!
Sånn som jeg forstår denne situasjonen( litt skrivefeil i overskriften?), så er det sakk om at i løpet av en uke på hytta sammen, så ville ikke besteforeldren(e) passe barna en (EN!) time så foreldrene og kunne ta seg en liten skitur uten ongene!?
Skjønner godt at man kan bli litt skuffet da ja. Har det sånn selv, svigermor har gitt klar beskjed om at hun ikke synns det er hennes jobb å være barnevakt, i det hele tatt!! Er for opptatt med sitt eget liv, vel....det kommer barnebarna og til å være når hun blir gammel og kansje trenger de.Hennes tap, ikke noe jeg kan gjøre noe med.Men blir litt skuffet på barna sine vegne.
17:35 27.03.2008
Sjokk?
Er helt opp til besteforeldrene hvordan de vil bruke tiden sin. De er ikke forpliktet til å være barnevakt.
Blir heller sjokka over de som nesten forventer at besteforeldrene skal slippe det de har i hendene og stille opp som barnevakt i tide og utide..
17:40 27.03.2008
Hehehe, beklager men denne var faktisk morsom! Besteforeldre har mer enn rett til å passe på seg selv og dyrke egne interesser. Man kan ikke anta at ens foreldre skal påta seg ansvaret for unga sine hver gang man selv vil det. Man må oppdra de selv. Man trenger ikke å gi opp sitt eget liv for barnebarna, det er barna sine man må det for:)
17:49 27.03.2008
Blir mest sjokkert over enkelt svar her jeg... For noen egosister!!!
"De kan ikke vente noe tilbake om noen år, når de trenger det"...øhhh... har ikke disse besteforeldrene tatt seg av og gitt omsorg til sine egne barn da??? Er ikke det nok til at dere kan yte litt gjengjeld når de blir gamle???
Heiser flagget for de besteforeldrene som har vett på å si nei til å løpe etter barnebarna hele dagen! Jippi for at de har egne interesser!
Vis litt omtanke og takknemlighet selv jenter, så tenker jeg foreldrene deres blir mer velvillige innstilt de også.
18:01 27.03.2008
Kan bare snakke for meg selv, men når det gjelder svigermor så stiller VI opp for henne når hun trenger, hun har bare 1 sønn, men 3 barnebarn.Hun var 17 da hun fikk han så når hun er gammel er barnebarna godt voksne, men de har jo ikke fått noe særlig forhold til henne( hun bor 15 min biltur fra oss) I min familie er det en selvfølge at man stiller opp for hverandre fordi.....man er i familie. Mine foreldre er døde, men har en onkel og mormor som bor 4 timer unna og de ser ongene mer!!! Da jeg skulle ha hhv. nr2 og 3 vår det min gamle mormor som stilte opp med de andre barna, på eget initiativ, svigermor var opptatt, skulle på hyttetur med venner, så viktig var det.
Nei jeg ser ikke på meg som egoistisk, for jeg har sluttet å spørre henne om å være med ongene.
17:55 27.03.2008
Jeg synes ingenting verken positivt eller negativt om slike besteforeldre. Slik er mine foreldre. Jeg får bare en gang veldig sjelden barnevakt, og da må jeg spørre laaaang tid i forveien. Sist jeg hadde barnevakt fra en av mine var i oktober 2 timer da det var foreldremøte i barnehagen og vi ønsket å være der begge to ettersom det var en spesialsak vi ønsket å ta opp ang. sønnen vår. Vi bor i samme by som foreldrene våre, ca. 5-10 min. å gå herfra.
Når det gjelder dem som passer barnebarna sine når som helst har jeg bare en ting å si: WOW! Flotte besteforeldre.
Når det gjelder dem som forventer at foreldrene skal sitte barnevakt, så synes jeg de er ekstremt egoistiske.
18:04 27.03.2008
Jeg hadde fått helt sjokk hadde det vært besteforeldrene her som hadde sagt nei. Mine foreldre gidder jeg ikke spørre en gang, bare forteller dem når de skal passe:)