Det er ikke bestandig at vi har en temadebatt som dekker det du måtte ha på hjertet. På denne siden kan du prate om hva som helst.
Ps. Ikke svar på innlegg som du mener bør slettes. Send oss en link til innlegget: moderator@babymedia.no
Hvis en person besvimer i et par sekunder, ringer dere ambulanse da?
16:41 27.03.2008
Hehe bare lurte siden det ALLTID skjer på tv. (ja, jeg vet at tv og virkelighet er to forskjellige ting). Jeg tror aldri jeg hadde funnet på å ringe ambulanse dersom noen hadde besvimt jeg, hvis ikke personen hadde noen andre sykdommer... har besvimt maaange ganger selv, og aldri ringt noe ambulanse=)
Sv: Hvis en person besvimer i et par sekunder, ringer dere ambulanse da?
16:44 27.03.2008
ja nå tenkte jeg en standard tv-episode - en person er skikkelig fyllasyk eller reiser seg for fort (eller får et kvinnelig illebefinnende) og besvimer, synker sammen igjen på stolen og våkner etter et par sekunder. Ringer du 113? Jeg har sinnsykt høy grense for å ringe ambulanse ihvertfall...
16:43 27.03.2008
Hehe, nei... jeg er av typen som i perioder har besvimt mye, men har da aldri ringt ambulanse fordi.... Har en veldig høy terskel for å ringe ambulanse.... skal virkelig være livet om å gjøre (sålenge det gjelder meg selv)
Ringer du ikke ambulanse dersom du ser en person som besvimer på gata heller? Du vet jo aldri, enkelte kan gå i Co2 narkose eller "sukkersjokk" på den måten..
16:53 27.03.2008
hordaland for 15 år siden... men siden hordaandpolitiet brukte 7 timer opå å komme når jeg ringte em for å fortelle at kjæresten min hadde stengt meg inne i eiligheten og sto med en kjøttøks og skulle ta livet av oss begge, regner jeg med at utrykningsfolka har nok å gjøre om de ikke skal hente gud og enhver mann...
16:51 27.03.2008
Her var det jo snakk om noen som "besvimer i et par sekunder" og da er det jo slettes ikke behov for ambulanse.. Dersom man føler seg dårlig og ønsker legesjekk går det helt fint å ta drosje til fastlegen/legavakten... Dersom noen faller om og er bevisstløse er jo det noe heeeeeeeeeelt annet enn det HI snakker om... CO2 narkose skjer forresten ikke sånn helt plutselig - da er man jo veldig syk i utgangspunktet og sliter så mye med pusten at ambulanse forhåpentligvis er tilkalt FØR man går i narkose.. Får man føling/ sukkersjokk har man jo hatt symptomer på det på forhånd (sløvhet, virker "full" og lukter aceton av pusten) så forhåpentligvis blir det også"plukket opp" av noen før det går så langt at man faller om..
16:56 27.03.2008
Pearl 33... Jeg vet hva Co2 narkose er, det er faktisk ikke alle som sier i fra før det blir så ille. mange som ikke tør ringe ambulanse heller... Har vært ute på en del tilfeller der det ofte har vært for seint. Dessuten er det spesielt i store byer at folk med diabetes kan få hypoglykemi selv om dt er masse folk rundt... Ser bare på Oslo by, der gjennomførte NLA en undersøkelse med test, der gikk det 5 minutter før folk kanskje reagert på en bevisstløs person..
Men NEI, jeg ringer ikke etter ambulansen om jeg besvimer selv i noen sekunder.
Hvis sambo skulle ringt ambulansen hveeeer gang jeg besvimte i svangerskapet så hadde det vært maaaaange ganger.. hehe.. Bare tok en kald klut i trynet mitt og jeg kvikna til, man dør ikke av å besvime.. hehe..
Ja har sett det på tv mange ganger jeg også, litt komisk.. Over hysteriske!
16:52 27.03.2008
Man vet aldri grunnen til at mennesker besvimer, det kan være tegn på en skade, hjernerystelse, slag, drypp eller lignende.
Å sitte her og si at man har høy terskel for å ringe 1-1-3 er utrolig dumt. AMK sitter med ekspertisen og om de mener at det ikke trengs ambulanse tar de avgjørelsen...
17:02 27.03.2008
Bare hyggelig Trassetrollet!
Jeg var på sikkerhetsdag med HS og fikk da så ørene flagret av ambulansesjåførene fordi jeg i et tilfelle ikke hadde ringt de (og da burde jeg faktisk ha gjort det - men jeg ville jo ikke bry de)...
Blir teit å si at man har en høy terskel for noe som kan være livreddende!!!!
17:05 27.03.2008
Men når de også så mitt tilfelle som noe som kunne vente, må det da masse til før det er greit å ringe dem? Hadde ikke jeg gjort det jeg gjorde den kvelden er det stor sansynlighet for at de hadde funnet både et og to lik den natta... og det bare fordi han tok telefonen fra meg og sa han skulle gi seg...
17:14 27.03.2008
Skrev oppi her at politi brukte 7 timer på å komme når jeg ringte og spurte om hjelp fordi min drita fulle daværende kjæreste (psykopat til de grader) hadde sperra meg inne og sto og truet med å drepe både meg og ham...
17:31 27.03.2008
så kuet som jeg var på den tiden følte jeg meg selvfølglig bare dum fordi jeg hadde "plaget" dem. skulle ønske jeg hadde rapportert det, de ga meg mitt livs verste natt når de ikke kom til tross for at jeg ringte dem flere ganger...
17:39 27.03.2008
hahah=) neida, første gang jeg hørte dette var i førsteklasse da de hadde forelesning hos oss. snakka om at flere liv kunne reddes hvis vi ikke ringte for småting, og det har brent seg fast. hendelsen jeg snakker om skjedde for 3-4 år sien.
16:53 27.03.2008
Tull. Man kan ringe 113 selv om det ikke er fullstendig krise. Det blir jo ikke akkurat sendt ut noen ambulanse bare fordi du ringer 113. Det blir ikke sendt før de vet at det trengs. Du kan helt fint ringe 113 for en prat om hva du bør gjøre dersom du føler deg usikker. Ambulansepersonell skal ikke få folk til å vegre seg for å ringe. Da gjør de en dårlig jobb.
17:25 27.03.2008
Og hvordan skal vi kunne vurdere i hvert tilfelle om dette er noe som er akutt eller ikke?
En dame besvimte på jobb, hun våknet igjen like etter. Tilfeldigvis var det en lege der som sa at her måtte vi få en ambulanse utrolig raskt til stedet. Hvilket og skjedde. Men det var ingen tegn på forhånd at hun kom til å svime av. Jeg var i alle fall ikke kompetent til å ta den avgjørelsen. Heldigvis er det bare å ta en telefon å la kompetente folk ta avgjørelsen for deg.
Ellers har jeg ringt ambulanse to ganger, ene gangen pga besviming samt manglende følelse i beina (var svulst på hjernen) og en gang min nyfødte datter fikk kramper og jeg ikke fikk kontakt med henne. Men jeg er ikke enig i at det skal stå om livet før man ringer etter ambulanse. Avgjørelsen på hva behovet er er heldigvis ikke opp til oss å ta.
17:50 27.03.2008
Jeg ringte ambulanse da ei venninne av meg klikket fullstedig psykisk og kastet opp MASSE, hadde drukket en del alkohol. De kom ikke, til slutt fikk vi bært henn ned 4 etasjer i et teppe, hun hadde kramper og hylte..
Der nede fikk vi tak i en taxi og kom oss til legevakta. De sendte oss videre til sykehus med en ambulanse og sa at det var en feilvurdering at vi ikek hadde fått ambulanse med en gang.
Ellers ringe mammaen min 113 for meg da jeg lå med sterk hodepine og mistet følelsen i halve kroppen. Var livredd selv, de kom å sjekket meg og tok meg til legevakt, men de fant ingenting, ambulansen kjørte meg hjem igjen.
Jeg ringte 113 en gang jeg var ute med fetteren min og en kamerat, de hadde truffet på ei dame som desverre snubla og slo hodet, hun gikk i sjokk. De kom ganske raskt da. ekkelt:/
Ellers skulle mamma ringt dem den gangen jeg hadde blodtrykksfall etter fødselen, men det gjorde hun ikek for hun ville se an. Vi hadde uansett ikke fått noen ambulanse den natta pga det var samme natt som en STOR ulykke i byen.
Det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite. Dersom AMK velger å sende ut en ambulanse ser likevel ambulansepersonellet ann situasjonen. De kan komme å se an og ikke ta med pasienten pga de mener at pasienten fint kan ta taxi/bil eller avvente til dagen etter.