Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Barneoppdragelse, DinBaby

hvordan få barn til å leke alene?
20:56 1.04.2008
Jeg er alenmor til en jente på snart 2 år, og må si att akkurat nå er det utrooolig slitsom, for hun vill jo aldrig leke alene..
Om ikke jeg leker med henne, så henger hun i buksebeinet mitt som en liten klegg og suttrer for det meste hele tiden..
Hun elsker jo å høre på musikk, danse, lese og leke med meg, så hvorfor ikke 10 min alene innimellom?

HUn er jo vant til å ha 100% av min oppmerksomhet hele tiden, dette har derfor begynt å bli et problem når jeg prater med andre mennesker og, enten om jeg er i tlf, eller snakker med folk både ute og inne.
Jeg har prøvde både ett vennlig "vent litt, så skal mamma høre på hva du har å si" til ett mer bestem "nå må du vente til mamma er ferdig å snakke"..

Noen tips? Veldig takknemlig for svar! :)
Anonym
Sv: hvordan få barn til å leke alene?
21:09 14.04.2008
Du er iallefall på rett spor, som ber ungen vente litt når du snakker med andre!!
En god øvelse kan være å gå på steder med spennende leker (hos andre, på helsestasjonen, åpen barnehage etc) og sette deg på rompa med avis. Sannsynligvis vil nysgjerrigheten hennes ta overhånd, og hun vil utforske litt på egen hånd... og vips leker hun alene. Og så ordner du noe interessant hjemme også, som hun VIL leke med uansett om du er med ...f.eks VANN! Ute eller inne, vann i bøtter og spann, med noen litermål og kopper til, og vips så leker hun alene...
Etterhvert kommer hun til å leke med vanlige leker også ;)
Lykke til.
hettinettiletti
23:30 19.04.2008
I den alderen synes de det er spennende å etterape det voksne gjør. Vi har ei jente på snart 2, og hun er en hermegås uten like. Hvis du trenger å gjøre noe på kjøkkene f.eks, hvorfor ikke la henne holde på i en av kjøkkenskuffene? La det ligge ting der som hun ikke kan skade seg på. Tresleiver, plastbokser og sånne ting. Da er hun sammen med deg, men leker selv.

Eller kanskje hun synes det er gøy å tegne? Dekk bordet med voksduk i samme rom som du er. La henne ha det gøy med fargeblyanter eller plastelina.

Men de ER masete i den aldren. Vår er i tillegg fryktelig teatralsk, så hun kan bare stå rett opp og ned og fremkalle den verste hylegråten hvis noe går henne i mot. Det går over etter hvert (: Vi har en på 3,8 år som har vært gjennom det samme..
Rampestreken
13:59 28.04.2008
Vet du, det der vokser de av seg, men det er fryktlig slitsomt mens det står på allikevel. De slutter nesten å leke på et tidspunkt, og skal bare utforske eller være med de voksne. Jeg måtte strukturere meg selv og være velidig bevisst i den perioden. Først satt jeg meg ned med 2-åringen min og lekte noe han hadde lyst til i ca. 20 min. Når det nærmet seg slutten for "leke-tiden" sa jeg at jeg snart skulle gå og støvsuge, og da måtte han leke selv. Dette gjentok jeg før jeg gikk og støvsugde. Han kom masende mange ganger mens jeg holdt på med husarbeidet. Jeg kunne snakke med ham, men spurte han om å leke gjentok jeg at vi hadde lekt sammen, og nå måtte han leke alene mens jeg støvsugde.
Og når kvelden nærmet seg, og både jeg og han var sliten ble dusjen reddningen. Da var det inn med ham og bøtter og spann, og lite styrke på vannet, så det skulle vare lenge. I et halvt år dusjet han en halvtime hver dag han :-) Det var en sliten mamma som kjøpte seg litt fritid ;-)
*Lykketrollet*
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------