Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Prematurdebatten

CP
19:25 3.04.2008
Idag fikk vi diagnosen CP av legen. Mild grad sa de, det er den ene hånden som ikke henger med!
Jeg tar det tungt, skjønner ikke helt hva som kommer til å skje framover..
føler at livet ble snudd opp ned, men det blir det jo ikke?
Han er jo den samme gutten.. og det finnes jo de som sitter i rullestol?

de skal inn og sjekke hodet, og legen snakket om narkose.
Noen som vet hvordan de gjør det? hva skjer? er det noen andre som har opplevd det også?

Han er født i uke 28
Anonym
Sv: CP
09:37 4.04.2008
Huff, kan godt forstå at det er vanskelig å få diagnosen. Håper dere får god informasjon om hva som kommer til å skje framover og ikke minst hva dere kan gjøre for å hjelpe ham. Uansett, det er som du sier; han er den samme gutten.

Når det gjelder narkose så er nok det i forbindelse med CT-scanning. Da må han ligge helt rolig og ettersom små barn ikke har så lett for å ligge helt rolig får de en lett narkose.
MG66
16:12 4.04.2008
Så kjedelig å få den diagnosen ja. Det er jo ikke verdens undergang som du sier, men allikevel..... Man ønsker jo at barna sine skal være helt friske, og som andre barn.
Han får vel et treningsoppplegg for den hånda kan jeg tenke meg. Det er jo ikke sikkert det blir et handicap for han en gang, bare han får trent litt :))

HVor gammel er gutten din nå? Hadde dere hjerneblødning da han lå på sykehuset?

Du skjønner,jeg også tenker mye på CP skader. De sa på sykehuset at ofte så ser de ikke de hanicapene før de er ca to år.

KLem til deg :)
Steinbukk77
19:21 4.04.2008
Hei og takk for svar!

Han blir to år i mai og fikk diagnosen i går.
de vurderte det for en tid tilbake, men så sa de at det ikke var det allikavel.
Også ombestemte de seg, igjen!

Hadde ingen blødninger på sykehuset og de lurer på om han kan ha hatt det i ettertid! De skal inn å sjekke hodet hans, om ikke så lenge!
Det blir spennende.
Om de ikke finner noen blødning, er det ikke CP allikavel da, eller?

Hvorfor tenker du på det, er det noe som ikke er helt "bra" hos barnet digg også?

Har latt det synke inn jeg nå. Tar det med ro idag, ting forandrer seg ikke og det kan jo ikke bli verre! Det kunne jo skjedd mye annet!

Klem!
Anonym
23:40 4.04.2008
Jeg spurte på sykehuset om sjangsen for at jenta mi fikk cp,da fikk jeg til svar at når hun ikke hadde hatt hjerneblødning eller surstoffmangel fikk hun ikke det.Cp er en hjerneskade.Men det kan være andre ting som ikke er så alvorligt som kan gjøre at de får litt problemer med motorikken og som i de fleste tilfeller ordner seg ved trening hos fysioterapaut.
giggsi
12:46 5.04.2008
men man kan få hjerneblødning i ettertid, slik som min har hatt!
de sa jo det... at han har cp.. men han hadde ikke hb når vi dro fra sykehuset
Anonym
15:54 30.04.2008
Har de funnet noe ut hos gutten din? har han hatt hjblødning etter sykehuset? Uansett - så kan dette gå helt fint. Utrolig hvor mye som kan trenes hos fysio, og spesielt dersom man starter mens de er så små=)

Min jente hadde en gr 4 blødning. Født uke 25+6. Er nå ett år og ingen antydning til cp, eller annet. Trenger ikke gå til fysio, kun kontroll inni mellom. MEN jeg lurer på om det kan dukke opp noe etterhvert. Hvor tidlig oppdages cp?

Anonym
13:09 2.05.2008
Hei :)
Vi har ikke vært inn enda, det blir ikke til høsten, de vil vente til han er to år! Det er greit, men kjedelig å vente.

Det kan alltids dukke opp noe sier dem, men cp merker man vel fra de begynner å røre seg.. vi merket det med at den ene hånden hans er veldig knytt.. Hvor gammel er jenta di nå? :-)
Gutten min har det kun i hånda, men det er vel mer sjeldent... Ofte blir det både hånd og fot..så sånn sett har vi vært heldige..

Tenker at det kunne vært mye verre.. vi fikk diagnosen 2 mnd før han fyller to år...
Anonym
20:37 7.05.2008
Huff, så kjedelig å vente da...Men dere får vel oppfølging og trening hos fysio? Tror det kan gå helt fint med hånda til gutten din dersom han får jevnlig trening, behøver ikke få så stor betydning. Men de anbefaler å starte tidlig!

Jenta mi er 13,5 mnd ukorrigert/10 mnd korrigert. Begynte å krype og sitte 9,5 mnd korrigert. Hun bruker konsekvent venstre hånd når hun skal spise (fingermat). Kan også bruke høyre dersom vi putter maten i den hånda, men den virker mindre koordinert. Dette er noe vi nylig har oppdaget og blir å ta opp med fysio når vi skal på kontroll i sl av mnd.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------