Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

AD/HD debatten

Ca. 3-5 % av alle barn i Norge har AD/HD i lettere eller alvorlig grad. Her kan dere foreldre diskutere og utveksle erfaringer rundt det å ha et barn med AD/HD. Hvor får man hjelp og hva slags hjelp finnes? Send oss også gjerne tips om det er noe vi burde skrive mer om.
Er ikke dette ganske tydelige tegn på ADHD? (er henvist BUP)
11:25 4.04.2008
Jenta mi er fire år, og hun sliter oss fullstendig ut. Jeg sykemeldt fordi jeg er fullstendig utslitt... Jeg er ganske overbevist om at hun har ADHD, fordi jeg synes så mange symptomer stemmer. Håper noen av dere som har barn med ADHD kan lese og si om dere synes dette høres ut som ADHD. Jenta mi er utrolig lett å avlede, bare en fugl flyr forbi mister hun konsentrasjonen, og konsentrasjonen kommer ikke tilbake igjen. Hvis hun er sulten og har spist en bit, og hun blir avledet, er hun plutselig mett og forlater bordet. Hun avleder også seg selv ved plutselig å komme på ting som hun må gjøre/hente (selv om vi egentlig spiser eller liknende). Hun slår, sparker og blir agressiv av den minste lille fillleting, og raserianfallene varer gjerne minst en time, innimellom to eller tre timer. Dette skjer stort sett mange ganger om dagen. Enkelte dager er hun mer sint enn hun er blid. Føler at det blir utrolig mye uro rundt henne, fordi hun raser rundt som en vindt og roter hele dagen. Enkelte ting som fenger henne, kan hun imidlertid sitte lenge med (kanskje 20-30 min, likevel mindre enn lillesøster på et år), f.eks. glitterlim og fisher price little people figuerer.

Hun takler veldig dårlig endring av aktivitet (ute til inne, inne til ute, hjem til barnehage, barnehage til hjem, leke til måltid osv.), og dette fremkaller stort sett alltid raserianfall, med gråt minimum en halv time, stort sett en time og mye slag, spark og kasting av ting. Når hun leker er hun utrolig vanskelig å få kontakt med (virker ikke som hun hører at jeg snakker til henne,, hører heller ikke hvis jeg spør om hun vil ha godteri... men hørselen er testet, og den er bra). Dagsformen er ujevn, enkelte dager går ting som en lek, og jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke får raserianfall f.eks. av at vi skal gå ut eller dra hjem.
Hun avbryter mye når andre snakker og klarer ikke å vente på tur, dette fremkaller ofte raserianfall.

Hun er ekstremt følsom, dersom noen så vidt kommer borti henne er det kjempevondt og hun kan gråte lenge og bli sint på den som "skadet henne" (men på den annen side kan hun slå seg omtrent gul og blå uten å gråte - så lenge det ikke er andre som har påført henne det vonde). Hun skylder lett på andre dersom noe går galt
klarer overhodet ikke å beherske seg. Hun spiser minimalt og har overhodet ikke ro til å sitte ved bordet. Virker som om hun ikke klarer å tolerere regler, snarere at de tirrer henne til å gjøre det motsatte.

Hun har i tillegg uvaner hun ikke selv er seg bevisst og heller ikke klarer å slutte med (og som skader henne), f.eks rive av seg hår (så hun får bare flekker, har måttet klippe henne helt kort flere ganger), pille under negler så hun begynner å blø.

Helt fram til hun ble fire stakk datteren min av hele tiden, hun har faktisk alltid sittet i vogn med sele, fordi hun har stukket av, prøvd å løpe ut i veien osv. (det har hun heldigvis sluttet med etter at hun ble fire). Min jente som ikke en hel natt før hun var over to år, og vi har også brukt mange timer på legging, helt fram til for ca en mnd siden, hvor hun plutselig har begynt å sovne greit kanskje halvparten av kveldene. Jenta mi leker best med yngre barn. Tror ikke hun klarer å forholde seg til regler i leken, som jo blir mer krevende jo eldre de blir. Feriene våre er et mareritt, for hun går fullstendig på veggen, er sint som et uvær, men det begynner å bedre seg i slutten av sommerferien, da er hun på en måte blitt "innkjørt".

Som baby skulle hun ha mat hele tiden, sov kun når vognen trillet (trillet tur daglig i fire timer i et og et halvt år) og sov lite om natten. Hun har alltid trengt veldig lite søvn (omtrent samme mengde søvn som jeg trenger...). Hun har heller aldri kunnet sitte på fanget å kose/slappe av. Lillesøster på ett kan sitte en time, og storesøster på fire kan sitte i fem -ti sekunder...

Hun kan rase rundt som en virvelvind og leke hvis hun synes det er gøy, er da ekstremt aktiv. Hvis hun synes det er kjedelig, orker hun ikke å gå et skritt og må bæres (f.eks. hjem). Barnehagen sier også at hun er veldig aktiv.

Håper noen av dere som har barn med ADHD kan si noe om dere synes at dette stemmer overens med slik deres barn er /tegn på ADHD.

Hvis noen vil si noe om utredningen på så små barn også, ville jeg blitt glad!

Tusen takk!
Anonym
Sv: Er ikke dette ganske tydelige tegn på ADHD? (er henvist BUP)
14:21 4.04.2008
På mange måter minner dette om mitt barn bortsett fra raserianfallene, helt frem til juleferien for et år siden. Noen dager ut i juleferien fikk h*n et raserianfall som ikke lignet grisen og som endte med gråt, fortvilelse og anger. Pupiller som var digre som hus og ikke reagerte på lys... Deretter fulgte noen urolige dager(om ikke sånn) før det roet seg noe ned, men ting var ikke som de skulle, følte vi.

Etter "vel overstått" juleferie satte jeg meg ned og begynte å spørre Google. Det vi da koblet "anfallene" til, var melk. Vi er ingen melkedrikkende familie, men når juledessertene ble inntatt, så vi en helt annen unge enn før mat. Ergo søkte jeg på melk i kombinasjon med ørten andre "symptomer". Etter langt om lenge snublet jeg inn på nettsidene www.npif.no og fant en sjekkliste med indikasjoner/symptomer som ligger der. Det var som om den skulle være skrevet om mitt barn!

Samtidig som vi var til utredning hos pp-tjenesten fordi det var store problemer på skolen, startet vi på gluten og melkefri diett. Denne ga øyeblikkelige resultater. Til det verre! før det ble bedre. Pp-tjenesten konkluderte med "tung" adhd, henvisning til bup og div. hjelpetiltak på skolen mens vi fortsatte på dietten og så stadig fremgang i form av roligere, mer harmonisk, mindre persilleblad, mindre deprimert, ikke lenger fjern(første gangen tom og jerry utløste latterkrampe kommer jeg aldri til å glemme! For en overgang fra et barn som bare satt der, foran tven!).

For å ikke gjøre en lang historie for lang: I dag, et år senere, har vi et barn som er ferdig utredet hos bup og ikke fikk noen diagnose(selv om det var _noe_ der, men altså ikke nok og det som var var ikke noen entydig indikasjon på adhd). Etter denne utredningen har det bare fortsatt fremover. Nå melder skolen at uroen i kroppen er i ferd med å forsvinne helt, barnet følger reglene, hører på læreren, sitter på plassen sin, leker greit med andre, forsvinner i mengden(i motsetning til å stadig være i sentrum for lærerens (negative)oppmerksomhet)...

Kort oppsummert: Noen mennesker mangler enzymet som bryter ned peptidene i hovedsaklig melk og gluten. Dette resulterer i at peptidene, opioide sådanne, går over i blodbanene og til hjernen hvor de lager en masse krøll. Det gir en rus og det gir abstinenser når virkningen går ut Hvilket sikkert forklarer den voldsomme reaksjonen vi hadde i julen. Barnet hadde skolemelk etc. og gikk plutselig et par dager helt uten melkeprodukter fordi vi i hjemmet kun har brukt melk i matlagingen.

Nå sier ikke jeg at ditt barn har proteinintoleranse, men kanskje er det verdt å ta en titt på sidene til npif(norsk proteinintoleranse forening) og lese litt der om pasienthistorier og symptomer. Diett krever en del, men når den gir resultater er det verdt hvert eneste ekstra minutt man bruker på lesing av varedeklarasjoner, baking av gluten/hvetefritt etc. etc.

Skulle du få lyst til å forsøke diett, så ta deg bryet med å ta en urinprøve av snuppa først og sett denne i frysen.
Hvis diett virker kan det være greit å sende inn en test for å få en dokumentasjon på proteinintoleranse til bruk overfor "møndighedane" og har du prøven klar, sparer du snuppa for å gå tre uker uten diett for å få en urinprøve som kan brukes!
skjelvekrøller
14:39 4.04.2008
Takk for langt svar! Dette var interessant. Jenta mi er faktisk allergisk mot melkeprotein, og lever på fullstendig melkefri diett, så plagene skyldes definitivt ikke melk, men gluten er jo en mulig årsak. Slår denne intoleransen ut på allergitest? Jenta mi har tatt cøliakitest, og det har hun ikke. På den annen side slår heller ikke melkeallergien ut på test, men hun får sterke symptomer av melk (kaster opp og dersom hun får melk over lengre tid går hun ned i vekt, får betennelse i spiserøret pga refluks og blir ganske dårlig. Har visstnok alvorlig melkeproteinallergi i følge legen)

Hva slags test er det de kan ta av urinprøven? Er det i forhold til grunn-/hjelpestønad det er greit å ha dokumentasjon? Er dette en medisinsk akseptert diagnose eller er det mer alternativt? Skal tenke på dette... Føler at jeg ikke har energi til å sette igang forsøk med glutenfritt kosthold i tillegg til melkefritt (er så sliten av alt styret med jenta mi), men husker den utrolige lettelsen det var da melkeproteinfri diett virket og vi fikk "et nytt barn" og angret utrolig på at vi ikke hadde prøvd før...

HI
Anonym
16:02 4.04.2008
Proteinintoleransen slår ikke ut på allergitest. Testen er en urinprøve som sendes inn til Neurozym pharma(anbefales fordi de har raskest behandlingstid) eller kan utføres på Rikshospitalet hos Kalle Reichelt som har forsket på proteinintoleranse i 25 år og er en fantastisk person ifølge dem som har møtt ham(I tilfelle noen lurer på hva som er forskjellen på å sende inn en prøve og å få "personlig oppfølging"). Prøven påviser evt. peptider i urinen. Friske mennesker med det nødvendige enzymet har ikke peptider i urinen annet enn rett etter matinntak mens proteinintoleranste har det i større eller mindre grad(ettersom hvor hardt de er rammet) hele tiden.

Diagnosen er i startgropa for å bli medisinsk akseptert, slik jeg ser det, men den er det ikke ennå. Det jobbes med å få den likestilt med cøliaki, men foreløpig står den ikke på listen over godkjente diagnoser i forhold til stønader. Det jeg mente med at det er kjekt å ha dokumentasjonen, er at det er greit å kunne si at man har tatt prøven og fått det bekreftet heller enn å "bare" si "mitt barn tåler ikke melk/gluten". Det er jo ganske drastisk å fjerne melk/smør/ost/gluten/hvete og x antall produkter med dette i seg fra kosten. Har hørt at noen har fått barnevernet på nakken, nærmest.

Madlavoll skole har vært i vinden i media i det siste pga et forsøk de har gjennomført med å sette barn på denne dietten. Det er en stund siden forsøket ble gjennomført såvidt jeg vet, men media har vel ikke oppdaget det før ;-)

Hvor lenge er det siden frøknen din startet på melkefri diett? Jeg bare tenker... _Hvis_ det skulle være en proteinintoleranse inne i bildet, så er kanskje problemene dere opplever nå forårsaket av abstinenser? Det har faktisk tatt et helt år å få mitt barn stabilt. Helt inntil for noen uker siden hadde vi bølgedaler. Kurven har flatet mer og mer ut, men det er bare de siste ukene at vi har fått tilbakemeldinger fra skolen som tyder på at den nå er nærmest flat.

Jeg har lest gjennom det første innlegget ditt og det er flere ting som samsvarer med det som gjorde at jeg ble "fanget" av npif da jeg leste der. Det jeg kommer på i farten:

Ekstremt grenseutprøvende. - diskuterer for diskusjonens egen skyld og bryr seg egentlig ikke om å ha rett eller ikke. Mangel på respekt for autoriteter. Følger bare sine egne regler og dikter dem gjerne opp underveis(gjør det vanskelig å ha lekekamerater). Utrolig fjern og til tider umulig å få kontakt med og i motsetning til storebroren husket h*n f.eks ikke hvor kosefilla og sutten lå eller hvor andre ting hadde blitt plassert! Ekstrem nattesvette. Ønsket ofte ikke fysisk kontakt(kan ikke få klemt nok nå). Klaget over at de andre ungene skrek(dvs. overfølsom for lyd og andre sanseinntrykk). Samtidig som h*n var utrolig høyrøstet selv. Skikkelig blå ringer under øynene. Oppblåst i magen. Mye voksesmerter. Avhengighet av faste rutiner(likte ikke at vi "plutselig" kom og sa at vi skulle et sted el). Manglende impulskontroll. Ikke redd for noe(supermanntendenser)... Alt dette er historie så lenge dietten følges.

Du trenger jo ikke å starte på glutenfri(inkl. hvetestivelse) diett uten å ha tatt prøven først. Den koster 750 kroner som man må dekke selv, men for oss var den verdt hvert øre. Det er heller ikke alle med PI som har både gluten og kasein-intoleranse. Man kan ha enten eller.

Men først og fremst synes jeg du skal lese hva Neurozym og npif skriver. På www.frimm.no står det også mye bra om proteinintoleranse.

Ikke ta mitt ord for noe, men les og gjør deg opp din egen mening. Som du sier, det _er_ et mas med diett(spesielt når man skal unngå både G og K) og det bør ikke være noe man gjør på impuls og i blinde, holdt jeg på å si. Man trenger motivasjon som holder løpet ut. Å ha et barn som går fra pps typisk adhd-barn til å ikke kvalifisere til en adhd-diagnose er motivasjon og belønning mer enn godt nok. Barnet selv er også kjempemotivert og passer selv på og leser varedeklarasjoner på alt h*n spiser.

Uansett hva du bestemmer deg for er rett for dere, så ønsker jeg deg og jenta lykke til! Det er ikke godt å ha det slik, så jeg håper dere finner løsningen som gjør hverdagen god igjen for dere :)
skjelvekrøller
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------