Funksjonshemmede/kronisk syke barn.
Ang. å klage ved avslag på omsorgslønn... |
21:36 4.04.2008 |
|---|---|
Hva skal en tenke på å ta med i en klage? Hvordan formulere den? osv. Er her noen med tips om hvordan gå frem, og evt hvor å finne tips osv? |
|
| Anonym | |
Sv: Ang. å klage ved avslag på omsorgslønn... |
01:22 5.04.2008 |
|---|---|
...nytter ikke å svare deg pga at du ikke har gitt noen som helst opplysninger om situasjonen. Det stilles meget sterke kriteriere for å få omsorgslønn og en slik søknad skal være meget godt dokumentert fra de ulike fagpersonellene som er inne vdr ditt barn. I avslaget fra nav står det jo en begrunnelse på hvorfor du har fått avslag?? Hvis denne ikke er tydelig nok, så be om møte med nav for å få vite en utvidet begrunnelse. Når du har fått denne, så må du vurdere om det er gjort saksbehandlingsfeil eller om det er annen dokumentasjon du kan fremskaffe, eller om du rett og slett skal true nav med at får du ikke omsorgslønn så krever du maks avlastningshjelp. |
|
| Slank bakfra :) | |
01:29 5.04.2008 |
|---|---|
De begrunnet det med at jeg har avlastning en helg i mnd(alt jeg har), og har hjelpestønad. Men jeg er alene, og begge barna har hjelpestønad. Jeg er fullstendig hindret i å jobbe pga barna.(hhv sats 2 og 3) Det jeg synes er rart er at et av kriteriene for å kunne søke omsorgslønn, er at du har eller har søkt om hjelpestønad. Og så begrunner de avslaget med at jeg har det???? Kan jeg f eks bruke at den avlastningen jeg har, ville også de med "friske" barn fått om de ikke hadde annen avlastning? Og at de ikke bare kan avslå fordi jeg har hj.stønad siden det er et av kriteriene for å få omsorgslønn? |
|
| Anonym | |
01:31 5.04.2008 |
|---|---|
Glemte å skrive HI:) Jeg lurte også på hvem som evt kan hjelpe meg å formulere klagen. Kan en advokat gjøre det? Eller er de pliktige til å gjøre det innen NAV, BV eller noe sånt? |
|
| Anonym | |
02:04 5.04.2008 |
|---|---|
Selv om du er alene; Har du ikke en barnefar som kan ta sin del av tida med ungene slik at du får litt avlastning derfra? Hvis ikke; Hvorfor kan du ikke få han på banen? Jeg regner med at du har spesialtilrettelagt barnehageplasser for begge to?? Har du det, så kan du ta deg enten heltidsjobb eller deltidsjobb. Må du være borte fra jobb pga sykdom så har du to muligheter; En arbeidsgiver kan søke om unntak fra ansvaret for å utbetale sykepenger i arbeidsgiverperioden. Dette gjelder ved svangerskapsrelatert sykefravær eller langvarig/ kronisk sykdom hos arbeidstaker. (Fare for utmattelsessyndrom pga unger kan bli godkjent hvis du beskriver nøye hvorfor.) Arbeidstaker som har omsorg for barn under 12 år, har rett til omsorgspenger under fravær fra arbeidet når barnet er sykt. Det samme gjelder dersom arbeidstakeren må være borte fra arbeidet fordi den som har det daglige barnetilsynet er syk. Dersom arbeidstakeren har kronisk syke eller funksjonshemmete barn og dette fører til en markert høyere risiko for fravær fra arbeidet, ytes det i tillegg 10 stønadsdager for hvert kronisk sykt eller funksjonshemmet barn. Når arbeidstakeren er alene om omsorgen, dobles antall stønadsdager Du kan også søke om forhøyet hjelpestønad som kan gis til barn og unge under 18 år dersom de har et pleie- og tilsynsbehov som er vesentlig større enn det som dekkes av ordinær hjelpestønad. Ellers; Stønad til barnetilsyn skal hjelpe deg til å komme deg i, eller fortsette i, arbeid. Du kan også få stønaden mens du er under utdanning. --------------- Dette her er ting som nav kan "bruke" mot deg. Du må kunne motargumentere bra og dokumentere enda bedre på hvorfor du skal få din søknad innvilget. Hvis alt har skjært seg, ville jeg faktisk ha tatt meg en prat med en advokat som er flink når det gjelder trygdesaker. Bor du tilfedigvis i midt-norge kan jeg gi deg navnet på regionens kanskje aller flinkeste trygdeadvokat som løste en sak for meg ved knips selv om alle sa at jeg bare burde glemme det. |
|
| Slank bakfra :) | |
11:59 5.04.2008 |
|---|---|
Takk for svar: Faren deres er helt ute av bildet, når det gjelder minste. Og har bare eldste spoardisk(i fjor totalt 5 helger). Minste kjenner ikke far, bare vet hvem han er. Og jeg har prøvd å endre dette, men har gitt opp. Far vil ikke. Ungene går på skole, begge to. Og det er eldste som er det tyngste ansvaret; til og med i skoletiden. Jeg har jo utvidet hjelpestønad på begge barna, og det kan vel ikke brukes mot meg, for det er jo et kriterie for å kunne søke omsorgslønn. Alle fagfolk som kjenner til ungene; også barnevernet, mener jeg ikke kan ha en jobb utenom hjemmet. For det vil føre til at jeg ikke klarer ansvaret for barna lenger.... Jeg er totalt hindret i å ta jobb utenfor hjemmet, og dermed totalt hindret i å på noen måte bedre økonomien min. Jeg har prøvd, og da møtte jeg den berømte veggen så det smalt. Jeg bor i sogn og fjordane. Jeg har en "perifer" kamerat, som er advokat(vet ikke spesialiteten hans). Kanskje jeg skulle snakket med han? Han vet sikkert hvem som kan dette, om ikke han kan det. Er dette noe en kanskje kan få under fri rettshjelp? Den begrunnelsen de ga for avslaget var: jeg har avlastning 1 helg i mnd(noe de med "friske" barn også har rett på i alenesituasjon uten annen avlastning) og jeg har forhøyet hjelpestønad. Takker deg for at du tar deg tid til å svare:) Det kjennes som så ukjent område, dette her, så jeg er så usikker på hva de krever og hva som er "lurt" å skrive/gjøre for å få det til. |
|
| Anonym | |
10:49 6.04.2008 |
|---|---|
Det er vel kommunen som betaler ut omsorgslønn, ikke nav, men.. Leverte du med døgnklokke i søknaden? Hvis ikke er det en idè å gjøre det i klagen. Men ang avlastning, hvis 1 helg i mnd er noe andre med funksjonsfriske barn har krav på, burde du ha krav på mer! Jeg har 3. hver helg og 3 timer i uken, har hjelpestønad, men ikke omsorgslønn. |
|
| virgo | |
11:10 6.04.2008 |
|---|---|
Virgo: Den skikkelige døgnklokka er vanskelig, siden dagene er så forskellige. Jeg prøvde så godt det lot seg gjøre. Får se om jeg kan gjøre det bedre, kanskje. Hvordan fikk du avlastning hver 3. helg? Jeg fikk beskjed om at både etter barnevernsloven og sosialloven så hadde jeg bare rett på hver 4. helg. HI |
|
| Anonym | |
12:04 6.04.2008 |
|---|---|
Ja, skjønner at den døgnklokken er litt vanskelig å få til. Fikk avl. 3. hver helg pga mitt barns funksjonshemning og siden jeg også har noen helsemesige pager. Men synes uansett det er for dårlig i ditt tilfelle, du bør gå videre med det. Du nevnte barnevernet over her, er det der du har avl. igjennom? BV og kommunen kan gå sammen i et "spleiseprosjekt" også. Få skrapt sammen alt du kan av erlkæringer fra lege, ppt, hab,tj eller bup osv. Noen fra disse etatene burde jo ogsp kunne hjelpe deg litt i prossessen.. |
|
| virgo | |
14:58 6.04.2008 |
|---|---|
Det viktigste er ikke hvordan klagen er skrevet, men at du har sendt den innen tidsfristen. Denne berømte døngklokka er ikke enkel, jeg beskreiv 3 døgn med døgnklokke på anken min. 1 døgn av værste sort, 1 døgn av beste sort og 1 døgn midt i mellom. Videre skreiv jeg ca hvor mange dager i løpet av en mnd vi opplever hvert døgn. Vi har sats 2 på hjelpestønad og jeg har fått innvilget omsorgslønn for 1 time pr. dag. Ikke mest, men den skal sees på nytt til sommeren da papirene på diagnosen er klare. Jeg måtte anke til fylkesmann før jeg fikk tilslag. Lykke til, husk å få med alt. Legger ved en link som for meg har hvert uunnværlig. http://www.frambu.no/modules/module_123/proxy.asp?I=12799&C=419&D=2 |
|
| Joikaboll@_M_LINUSbolla_mai_ | |
15:18 6.04.2008 |
|---|---|
Takk for linken, joikaboll:) jeg fant noe det som er verdt å vise til, ja:) Kan jeg bare vise til søknaden min, og si at jeg klager på vedtaket? Jeg har jo uttalelser fra både den ene og den andre der + alt jeg har skrevet ned selv(3-4 A4 sider pr unge). Jeg har beskrevet inngående hva som er med ungene, hva jeg må gjøre ekstra pga det, og hva som er vanlig/daglig å gjøre. Jeg har også tatt med alt om møter, avtaler osv som vi har opp til flere ganger i uka. Det er ikke bare direkte på ungene tiden går, det er også alt som skal til i kontakt med hjelpeapparatet rundt de + det å ha full oversikt over alt dette tilsammen. Alt dette kjenner jeg er veldig tungt, spesielt psykisk.... Jeg kan jo bruke f eks dette fra linken: "I rundskriv I-42/98 om omsorgslønn hevdes det at kommunen ikke bør avkorte omsorgslønnen med mindre omsorgslønnen og hjelpestønaden tilsammen overstiger det som er rimelig å betale for omsorgsarbeidet. Det kan være nyttig å vise til dette dersom du kommer i diskusjoner med kommunen." Det er nemlig det at jeg har hj.st. som de har bl a brukt til avslaget... Og at jeg har 1 helg i mnd til avlastning. En time om dagen er jo ikke mye, men mer enn jeg får. Og jeg venter jo ikke å ha full lønn, men syns de kan betale litt for arbeidet jeg gjør, og som igjen sparer de for MYE penger de måtte ha brukt om de skulle gjort det. Det er jo også noe med at jeg da har papirer i etterkant, på arbeidet jeg har gjort... Liksom at jeg ikke bare har vært hjemmeværende for moro skyld. For jeg har jo ingenting å vise til den dagen jeg skal søke på jobb. HI |
|
| Anonym | |
16:24 6.04.2008 |
|---|---|
Det er mye bra tips på frambu ja, bare å bruke alt di føler er riktig i din sak. Vi har hatt avlastning hver 6. helg, men fra denne mnd får vi hver 4. helg. Jeg bør vel kanskje si fra til kommunen at avlastninga har økt for da vil dem kanskje trekke meg noen timer ;-) Jeg fikk avslag fra kommunen fordi gutten ikke har fått fastsatt diagnose enda, men den er rett om hjørnet og vi har hele veien hvert sikker på riktig diagnose. Det blir mange møtetimer, telefontimer og papirtimer i løpet av et år og det er visst vanskelig å forstå for dem som jobber i kommeunen. Hva slags diagnoser har barna dine, du svarer kun om du vil da. |
|
17:10 6.04.2008 |
|---|---|
Det er ADHD, tourettes, enurese, dyslexi på ene ungen. Alt i alvorlig grad. Den andre er foreløpig enurese, ekspressive språkvansker, kronisk otitt(bedre etter dren), kronisk obstipasjon, emosjonelt umoden + litt til. Vi har ikke samlet diagnose her, men holder på med kromosomutredning. Jeg har et håp om at de finner noe der, så vi vet hva vi har å forholde oss til. Det er så sprikende pr i dag. Så det er MYE å følge med på og følge opp. Et av problemene er vel at jeg ikke direkte har mye pleie/medisinsk som "jobb". Men det er jammen mye ved disse problemene som ikke funksjonsfriske barn trenger. Hva har din unge, da? hva mistenker du? Jeg tenker jo det at siden dere ikke har diagnose enda, men likevel har fått innvilget omsorgslønn, så er det jo et håp for meg også:) Jeg har forresten nettopp skrevet klagen:) Jeg tror jeg har fått det til ganske OK. Og jeg har skrevet at den opprinnelige søknaden skal ligge til grunn i tillegg til klagebrevet, for der er jo all dokumentasjonen. HI |
|
| Anonym | |
20:45 6.04.2008 |
|---|---|
Såpass ja, da har du virkelig fått det meste. En hektisk hverdag, forstår veldig godt at det er mye og at du ikke er i jobb. Merkelig at du ikke har fått innvilget omsorgslønn, men jeg vil nesten tro at det har noe med uvitenhet hos saksbehandlere i kommunen. Og da kan det være mer hjelp å få hos fylkesmann. Jeg er sikker på at di vil få omsorgslønn etter en runde hos fylkesmann, ellers ville jeg gått i media. Har en 10 åring som sliter under diagnose ADHD og astma. Og en 4 åring med astma, atopisk eksem og med seint språk, han står på ventelisste hos PPS. Tror også han kan ha ADHD. 3 åringen har også astma og atopisk eksem, også er han under utreding for barneautisme (infantilautisme) vi er ganske sikre på diagnosen selv om ikke alle tester er tatt enda, han er hardt rammet og så og si uten språk. Henger 2 år etter motorisk. Atrofi er påvist under MR. Han har garantert ADHD, men som sagt er han fortsatt under utredning og vi regner med at det vil bli et par diagnoser i tillegg. Jeg har også valgt å være hjemme da vi ikke klarer å se en løsning på hvordan jeg skulle få til å være ute i jobb, masse å henge fingrene i ja. Den eldste og yngste har ansvarsgruppe rundt seg, til god hjelp. |
|
21:27 6.04.2008 |
|---|---|
Ja, da vet du hva jeg snakker om:) en ting er å ha et barn med problemer, men å ha flere er en helt annen sak. Jeg er imponert over at du klarer så mange barn, og flere av dem med problemer:) hehe.. vi får se det positive i det; vi lærer mye om mange ting:) Og kunnskap kan ingen ta fra oss. Jeg forstår nemlig ikke hvorfor jeg ikke får det innvilget. Jeg spurte hun som satt med det, sånn over tlf. Og hun sa at det ikke var nok det jeg hadde, og jeg fikk jo hjelpestønad. Da spurte jeg om "Hva om ungen var lam, ville jeg da fått det innvilget?" "Nei, da var det jo ikke så sikkert at ungen hadde bodd hjemme uansett". Hææ, unger har det jo best hos sine foreldre selv om de er lam. Jeg trodde omsorgslønn var bl. a. til de som bruker all sin tid til å ta seg av ungene selv, selv om de kunne ha overlatt de til det offentlige og la de bli deres ansvar. Det er nemlig dyrt, det! Og så får vi jo hjelp som FNT tiltak for eldste, og det tror jeg ikke hun dama vet hva er. Det er jo bare rettledning for meg, det hjelper meg ikke med det praktiske og gjennomføringen. Det må jeg ta selv. Det er hjelp for at ting skal en gang gå lettere med ADHD'en og det han sliter med pga den. Nei, nå skal jeg sende klagen, og så får vi se. Det kan jo være at fylkesmannen(som ikke direkte hører til kommunen her) ser annerledes på ting:) For det er vel der klagen ender til slutt:) HI |
|
| Anonym | |
23:32 7.04.2008 |
|---|---|
Merker det er stor forskjell behandling på de forskjellige kommunene. Jeg søkte om omsorgslønn først, fikk innvilget, kl 2. Og vi fikk avlastning 4 timer i uken. Og etter en par mnd fikk vi innvilget hjelpestønad, kl 2. Og alt dette fikk vi og jenta vår har ennå ingen diagnose!!! Men har mye å si hva lege skriver på denne søknaden. Lykke til :-) håper du får det igjennom!:-) |
|
| Sito15 (fått to prinsesser):-) | |
00:06 8.04.2008 |
|---|---|
Jeg vil takke for hjelp fra alle som har svart meg her:) Det har faktisk hjulpet meg:) Og ja, nå får vi se hva det blir. Leverte klagen i dag:) Men det tar vel mye mange måneder før jeg vet noe:) De er ikke akkurat kjappe i vendinga. Jeg vet at ADHD i seg selv ikke kvalifiserer, men min har jo mange ekstra ting. Til og med PPT sier at ungen er spesiell, hva nå det betyr. Og minste har jo bare mange ting, som til sammen blir mye å ta hånd om... Men jeg gir ikke opp lett:) HI |
|
| Anonym | |