Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Søvndebatten

Nyfødt- og sove på eget rom.. Tilbakemeldinger ønskes:)
23:32 5.04.2008
Hei..
Jeg har termin og venter min første om ikke så lenge. Vi tenker å legge han på eget rom fra første stund av mange ulike grunner. Rommet hans ligger vegg i vegg med vårt.. med andre ord veldig kort vei til han..hva tenker dere om dette??
Guttebaby:)
Sv: Nyfødt- og sove på eget rom.. Tilbakemeldinger ønskes:)
01:05 6.04.2008
Dette må foreldre gjere som dei vil. Men einaste eg vil seie er at med en liten nyfødt baby, så varierar søvnmønsteret veldig. Då vår tulle var
lita, fram til ho var omtrent 2 mnd, so var vi oppe(våkne) til omtrent 01-02 kvar natt før ho var mett og god og kunne sove til 06-07 neste morgen. Etterkvart som ho vart eldre la ho seg tidlegare og tidlegare og sov like lenge.

Men babyar er forskjellige, og som regel tek det ei stund før babyen får dag og natt-rytme. Dersom du skal amme kan det bli travelt å stå opp kanskje annankvar time for å gi mat første mnd. Då er det kanskje lettere å ha barnesengen rett ved siden av foreldre sengen, slik at du kan amme i di eiga seng, og berre legge babyen tilbake i si eiga seng etter raping og evt bleieskift (med andremann fann eg ut at eg kunne skifte bleie i dobbeltsenga istaden for å gå en etage ned til badet.

Men så har du enkelte babyar som søv 10-12 timar frå første natt. Dette med eige rom kontra inne på foreldre-rom trur eg at dokke finn ut etterkvart. Men eg ville hatt babyen inne hos meg første tida, til eg lærte barnet mitt å kjenne. Men so har eg vore hysterisk for krybbedød og anna, og har heile tida sjekka om der er pust og bevegelse. Derfor var det praktisk for meg å ha Marte rett ved siden av.

Men dette er som sagt opp til kvar enkelt foreldrepar. Lykke til med bebisen!!!!!!:)
Mamma til Marte
20:55 8.04.2008
Hei, når du leser dette, er du kanskje blitt mamma allerede!! Spennende! Er helt enig med mamma til marte. Har to barn selv, og hadde de etter fødselen i vognbagen på to stoler rett ved siden av sengen, fordi jeg ammet. Du sa at du hadde en del grunner for at du vil barnet ditt på eget rom, men sa ikke hvilken. Hadde jenta mi på eget rom etter 2,5mnd og gikk helt greit. Gutten min skal ut av soverommet nå til helga, han blir 3mnd midten av april. Er veldig greit å ha dem i nærheten når man ammer. Ville har dem nær også fordi jeg måtte liksom høre dem puste innimellom :) Men flott å lære dem å sove tidlig i eget seng ihvertfall! Hadde/Har begge i senga i starten etter første måltidet (sovnet rett og slett). Men Hvis man er sta nok, får man dem ut igjen! :) Greide det heldigvis med begge!
Lykke til !!! :)
chattis
21:23 9.04.2008
Dette er noe du må føle på selv - og kanskje får du noen nye tanker rundt dette når du får babyen i hus? Enhver må finne ut hva som er rett for dem, men for min del kan jeg si at for oss var det aldri aktuelt å la Gard sove på eget rom fra fødselen. Han er nå straks 3 mnd. Jeg er fryktelig, fryktelig hønemor, og må innrømme at jeg tenker litt for mye på det med krybbedød til at jeg klarer å være bort fra han om natta. Har blitt utrolig "varsøvd" etter at jeg ble mamma, våkner av den minste lyd. Sjekker at han har det bra mange ganger hver natt. Og så er det som de over sier veldig praktisk i forhold til amming. Og så er det så deilig å ha han i nærheten.... <3 Lykke til!
Grete-mor
15:09 10.04.2008
Helt enig med grete-mor her. Alt forandrer seg når baby kommer, så tror det gjelder å være åpen for endringer. Vi hadde ikke tenkt til å ha lille-jenta i vår seng, men nå ligger hun gjerne der nesten hver natt. Noen netter sover hun i bagen ved sidenav oss, men andre netter trenger hun selskap og noen netter trenger hun masse mat.
kari kari kari
23:17 10.04.2008
Som sagt før, dette er noe DU må finne ut av. Men jeg kan gjerne gi deg råd.

Jeg ville ikke klart det, ikke nå engang med en datter på 8mnd. De første månedene våknet jeg X antall ganger om natta bare for å sjekke at hun pusta. Jeg ammet kanskje 5 ganger iløpet av natta, og det var deilig å bare løfte henne over i min seng og ligge ved siden av henne og kanskje sovne litt innimellom.

Med en gang hun våknet og var sulten våknet jeg og. Jeg tror at det tar lengre tid at babyen skal våkne, gi beskjed at den vil ha mat, mor våkner av dette og må inn i et annet rom, enn at den ligger i samme rom. Også vil jeg tro at babyen da ikke våkner like mye, og det blir lettere å få den til å sovne igjen.

MEN det kan også ha sine positive ting å ha barnet på et eget rom. En baby som våkner om morgenen, og ser andre personer som rører på seg osv kan faktisk våkne mer for å få oppmerksomhet og lignende, enn om den ligger alene på et rom.

Det er bare du som kan finne ut av dette, jeg vil anbefale deg å ha babyen hos deg de første nettene, og så kan du heller kjenne på hvordan det vil være for DEG at babyen ligger på eget rom.
NupiSnowJog
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------