Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Prematurdebatten

Vitaminer, så mye forskjellig som blir anbefalt...
15:15 6.04.2008
Har to premature jenter, 10 og 13 uker for tidlig. Vi var på drammen, og der fikk vi med et skjema for hva vi skulle gi:
-1 ml jern- to ganger om dagen
- 2 1/2 ml tran -en gang per dag
- 2 1/2 ml multivit - to ganger om dagen.

Følger dette til minsten på 5 mnd.

aldri hørt om at vi må gi folsyre??
hvorfor får man så foskjellig info?
Er så lei å drive med disse vitaminene, det kan vel ikke være så viktig med multivitaminene vel? tranen tenker jeg på å bytte ut med d- vit dråper. Og jern lageret kan vel kanskje måles? kanskje ikke nødvendig å gi til hun er et år? Hva mener dere? har dere kutta ned på vit?
mor til to prinsesser
Sv: Vitaminer, så mye forskjellig som blir anbefalt...
21:26 6.04.2008
Hei.

Jeg fikk en gutt i juli som var 32 uker.
Det vi har fått beskjed om å gi var jern og multivitaminer til han var ca en mnd, da skulle multivitaminene byttes ut med tran.
De skal ikke ha dobbelt opp med D-vitaminer, så det holder og kun gi tran og jern.
Jeg fikk beskjed om å gi jern til ettårs alder.
De har jo ikke fått tid til å bygge opp et jernlager, så derfor trenger de tillskudd.
Men mye av den maten, spesielt hvis du har begynt å gi litt grøt er den tillsatt jern.
Men forhør deg på helsestasjonen! De kan jo bare ta en blodprøve så vet du om du må forsette eller ikke.

lykke til:)
inaerik
19:18 7.04.2008
Mi jente er født 15 uker fortidlig
Dette gir jeg

1,5 ml tran en gang om dagen (får MME derfor mindre enn deg)
1 ml jern to ganger dagen fram til hun fyller ett år (ukorrigert)
Folsyre fikk hun frem til hun var 6 mnd (ukorrigert)HUsker ikke mengden, men tror det var 0,5 ml.

Aldri nevnt noe om multivitaminer. Vet at hun fikk det på sykehuset men fikk ikke beskjed om at ho skulle ha det hjemme.

Rett etter at vi kom hjem fra sykehuset fikk ho D-dråper istedenfor tran. Dette for at hun ikke klarte å svelge tranen (satte seg bare i luftveiene). OG dette var lite trivelig da vi hadde 15 uker bak os med lungeproblematikk osv...

Jern skal gis til de er ett år for å fylle opp jernlagrene dems. Disse jernlagrene fylels egentlig opp i siste del av svangerskapet. Derfor må våres små fylle opp på utsiden. Hvorfor det tar lengre tid utenfor enn inni magen, vet jeg ikke.
Jernlagret kan måles. Spurte om det sist kontroll, men det var ikke aktuellt å slutte med jern før hun var ett år uansett hva den viste, slik jeg skjønte det på legen på sykehuset.

Synes dette med jern og folsyre har blitt en vane etetrhvert. DEt eneste jeg har gitt blaffen i er at jernet skal gis mellom to måltider.... hun får de på stellebordet morgen og kveld. Samme med folsyre da hun fikk det. Tran har jeg begynt å gi til middag. Blander det inn i en liten mengde middagsmat slik at det skal bli enkelt å svelge og ikke så mye på klærne.
HS sa også at om barnet gulpet mye var det greit med D-dråper. For det er ikke koselig med tranlukt i sofaen....
I tran er det omega3, det er det ikke i d-dråper. Omega3 er med å utvikle hjernen på en bra måte :).
Det eneste jeg må innrømme er at hun ikke får tran hver dag. rett og slett fordi jeg glemmer det... Må skaffe meg ordentlig rutine på det også tror jeg.
Steinbukk77
14:45 8.04.2008
Jeg har tre barn som alle er premature, født i uke 28 og 29. Dette er anbefalingene ang vitaminer etc st.Olavs gir:
Folinsyre 0,5 ml daglig til 6 mnd alder
Jern (Nycoplus Neo-Fer) 0,25 ml 2 ganger daglig til ett års alder.

Barn som får morsmelk skal ha 2,5 ml tran og 2,5 ml multivitamin 2 ganger daglig.

Barn som får morsmelkerstatning skal ha 1 ml tran pr kg kroppsvekt daglig, opptil 5 ml daglig,og de skal IKKE ha multivitamin, da mme er tilsatt vitaminer.

Disse anbefalingene gjelder barn med fødselsvekt under 2,5 kg.

Alternativt kan man bruke D-dråper i stedet for tran, hvis barnet ikke vil ha det eller man syns det blir for mye søl og ødelagte klær.
prematura har tre små
22:05 12.04.2008
Vi gir jentene våre (10 uker for tidlig) 1 ml jern hver dag og 5 ml multivit. Men vi har hatt en stopp med jernen. Fordi de hadde alt for mye i kroppen, siden de hadde begynt med grøt og mme. Men har begynt på igjen. Men vi tar jevnlig med blodprøve for å sjekke. Det er ikke bra hvis de har for mye sa legen.
Da vi dro fra sykehuset etter fødselen, fikk vi ett ark der det sto at vi fikk velge selv om vi ville gi de multivit eller tran. De skulle ikke ha begge!
Sito15 (fått to prinsesser):-)
18:57 13.04.2008
vil tro at anbefalingene er noe tilpasset hvert enkelt barn, i forhold til vekt, utvikling og medisinsk vurdering. Håper i alle fall det!

Her har vi gitt jern og biovit (tran etter 6 uker korrigert). Folsyre sluttet vi med når vi ble utskrevet fra sykehuset. Mener også at folsyre er i mulitviaminer?? Mulig jeg husker feil. Vi tok ikke multivit pga at det utløste enorm diare hos mini (biovit er et konsentrat, som trengs kun 0,5 ml pr dag)
Jernlagret målte vi ved 1-års alderen, ved å ta en blodprøve på sykehuset.

Sikkert ikke noe problem å måle det før 1 år, men det er anbefalt at man da har et ganske variert kosthold, og mat som inneholder jern.

Vi kuttet ikke ut noe, men vi hadde (har) ei jente som som spiste dårlig, dårlig matlyst og hadde dårlig vektkurve.

Ville i alle fall hatt et samråd med legen, før man kuttet ut de tilskuddene man er anbefalt å ta :)

Lykke til i alle fall.
Mamma 10 uker på forskudd
20:51 13.04.2008
Vi fikk beskjed om daglig å gi:

2 ml jern
10 ml multivit.
starte på 2,5 ml tran og øke litt etterhvert

Spurte om det var ok å gi d-vit.-dråper, men fikk klar anbefaling om at det var tran han trenger. Har gitt det daglig fra han var 6 uker og gir fortsatt nå som han er 10 mnd.
Alba34
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------