Søvndebatten
De som vurderer "skrikemetoden" - les dette først |
09:28 8.04.2008 |
|---|---|
Før dere går i gang med Ferbers søvnmetode, les litt Jesper Juul. Jeg kan anbefale "Ditt kompetente barn" i første omgang. Hovedpoenget er at alle metoder fungerer, bare man er iherdig nok og holder på lenge nok. Spørsmålet er hvilken pris man betaler for dette på lang sikt. Jeg har 100% forståelse for de av dere som savner en hel natts søvn og ønsker at barnet deres skal sove hele natten, og dermed prøver Ferbers metode for å sove hele natten. La det være sagt. Vi har selv gått gjennom tre runder med denne metoden, uten å komme i mål. Vår datter ga seg ikke. Hun var 6 mnd da vi prøvde første gang. Siste gang vi prøvde var hun kanskje 8-9 mnd, og etter nesten to uker med mye skriking hver natt skjønte vi at dette ikke var veien å gå for oss. I dag er vi sjeleglade for at godjenta vår sto på sitt, og at det heller var vi som måtte snu om på vår tankemåte og handlingsmønster for å få det mer harmonisk og rolig om nettene. I dag er jenta vår litt over ett år og sovner på et blunk og sover 11-12 timer hver natt. Hun våkner noen ganger hver natt, det er mye forlangt av en ettåring å skulle sove så mye sammenhengende. Våkner hun og er tydelig urolig, går vi inn, tar henne opp hvis det virker som hun vil det. Koser og gir henne vann å drikke, og legger henne når hun virker klar. Hun sovner alltid igjen. Samme hvis hun ikke sovner når vi legger henne - vi tar henne gjerne opp og ut i stua, lar henne være litt sammen med oss og kose litt og roe seg ned istedet for å stå i senga og gråte. Dette skjer ytterst sjelden og er aldri noe problem, vi synes derimot det er koselig. Når vi legger henne etter 15-20 minutter, er hun rolig og fornøyd og sovner raskt igjen. Jeg har innsett at selv om VI synes det er kjempefint om hun sovner raskt og problemfritt, så er hun ikke en robot som gjør ting på kommando, men derimot et levende og helt nytt menneske som i løpet av en dag får tusenvis av nye inntrykk og kanskje trenger å "snakke litt" om det før hun er rolig nok til å sove. Hvorfor skal vi forlange noe mer av våre små barn enn vi gjør av oss selv i forhold til søvn?? Jeg mener ikke dette som noen kritikk, som sagt så har vi selv gått flere runder med Ferbermetoden. Jeg ber bare om at dere gir Jesper Juuls bøker en sjanse. Det har forandret hele måten jeg tenker på det å ha barn, og jeg er overbevist om at mange andre vil oppleve det samme. |
|
| Mumle | |
Sv: De som vurderer |
15:56 9.04.2008 |
|---|---|
som jeg skulle skrevet det selv... og eg har en sønn som har skikkelige søvn vansker! Våkner hvert 15 min uansett når på døgnet han sover! |
|
| Anonym | |
21:28 9.04.2008 |
|---|---|
Har ikke lest noe av Juul, men må bare si meg enig i det du skriver her. Tror ikke gutten min har godt av å ligge alene og gråte. Vi kommer raskere og smertefritt til målet (altså at han sover) her i huset de gangene vi reagerer i tide og plukker han opp før han begynner skrikinga for fullt. Men alle barn og alle foreldre er ulike, så mange sannheter her, tror jeg. |
|
| Grete-mor | |
12:23 10.04.2008 |
|---|---|
Da er boken lånt på biblioteket. Håper den kan være til hjelp for oss. Har ei datter på 3 mnd som våkner hele tiden når hun sover, også på dagen, dersom hun ikke ligger inntil meg eller går tur med vognen. Er koselig, men begynner å lengte etter å sove uten en baby som et klistremerke på natten:) |
|
| thea83 | |
21:24 13.04.2008 |
|---|---|
Holdt på i 3-4 mnd med ferber jeg.... begynte rundt 6-7 mnd, og nå de siste 2 ukene har det endelig noe begynt å fungere... (nå er hun 11 mnd.) har et stabeist av ei datter som har våkna ørten ganger iløpet av natta frem til ca 9mnd... begynte å bedre seg litt da... og nå våkner hun en gang mellom 20.00 og ca 06.00/06.30. . (ca 01.30) hører med en gang på gråten når hun våkner den ene gangen om hun vil ha melk... og da gir jeg henne det.. noen netter holder det med litt snakk og vann, og inn med tutten...;-) hvis jeg ikke gir henne melk om hun vil ha det... styrer hun på resten av natten... da er det bedre å gi melk synes jeg... har nok aldri følgt ferber 100%. og det hører med til historien at jeg samsov med jenta til hun var 6mnd... klart aldri å la henne gråte lenger enn 10min om gangen før jeg gikk inn... begynte med 5 min, 7min, 10 min og 10 min... hehe.. men det eneste jeg var veldig bestemt på var at jeg ikke skulle ta henne opp...;-) gjorde det en gang da hun hadde litt vondt i tennene... og da var det gjort.. måtte begynne omigjen.... jeg tror det viktigste er å finne din egen metode... etter min erfaring er mye av det de skriver i bøkene bare tull... fungerer nok på noen.. men hvis du har et stabeist som meg... kan du drive på lenge.. hehe;-) hos meg gjorde faktisk utslaget å ha på en cd når hun skulle sove... 15min cd og hun sovnet...;-) |
|
| Sarah`s mamma-01.05.07 | |
10:55 14.04.2008 |
|---|---|
Hei Sarah's mamma... jeg er helt enig i at det står mye tull i bøker. Men akkurat Jesper Juul er litt annerledes. Poenget hans er at man ikke skal bruke "metoder" på barn, og hvis man gjør det vil det før eller siden fungere. Men hvor bra det er for barnet, er et annet spørsmål. Men jeg skal ikke gå i dybden her, for å forstå dette så anbefaler jeg at du leser bøkene hans. Min erfaring er at de som ikke liker Juul noe særlig, faktisk ikke har lest noe særlig av han heller. Men nå det er sagt, så har jeg all mulig forståelse for at man tar i bruk forskjellige metoder og ting for å få ungen til å sove. Men min personlige erfaring er at dette ikke fungerte på min datter. Og i dag er jeg glad for akkurat det. :-) Men det er ikke sånn hos oss at vi spretter opp og duller med jenta vår med en gang hun lager en lyd. Langt i fra. Men vi har forandret mye av tankemåten vår, og vi har blitt tryggere. Og det merker jeg veldig godt at datteren vår merker. Dermed er hun roligere også. Jesper Juuls bøker burde være pensum for alle nybakte foreldre. :-) |
|
| Mumle | |
21:27 13.04.2008 |
|---|---|
ellers vil jeg bare legge til at jeg legger henne kl. 20.00... hvis jeg legger henne 19.00, våkner hun halv 9 og vil opp og klikker helt... slår aldri feil... prøvd flere ganger og det samme skjer.. og dessuten er hun mer urolig resten av natta også.. stor forandring av å legge henne 20.00... akkurat som om hun aksepterer da at nå er det natt... dette er noe jeg har funnet ut av å prøve meg frem... |
|
| Sarah`s mamma-01.05.07 | |