Funksjonshemmede/kronisk syke barn.
Hjelpestønad, omsorgslønn osv. - noen spørsmål... |
14:49 9.04.2008 |
|---|---|
Fireåringen min har antakeligvis asperger syndrom (høytfungerende autisme), vi skal påbegynne utredningen nå, men det meste jeg har lest om diagnosen stemmer på en prikk med mitt barn - i tillegg til at syndromet finnes i nær familie... Jeg er sykemeldt fordi jeg er fullstendig utslitt av alt rundt min datter: voldsomme raserianfall med fysisk utagering i timevis hver dag, veldig vanskelig med overgang fra en situasjon/aktivitet til en annen (f.eks. tannpuss, påkledning, spising, dra til bhg, dra hjem osv)mm. Dette utløser stort sett alltid lange raserianfall. Har også problemer i forhold til mat, da hun er fullstendig uinteressert i å spise, er aldri sulten. Bruker ufattelig mye tid og energi på dette, og har endelig fått med legen på at dette ikke kun dreier seg om normale etterreaksjoner etter mye og alvorlig somatisk sykdom som baby/liten. Hun har også refluks, melkeproteinallergi, astma, atopisk eksem og har hatt hyppige ørebetennelser og innlagt dren. Vi har fått innvilget hjelpestønad (laveste sats) pga astma, atopisk eksem og melkeproteinallergi, men jeg lurer på hvor vanskelig det er å få innvilget forhøyet hjelpestønad og omsorgslønn dersom hun får den diagnosen vi antar hun vil få. Hvor mye dreier dette seg i såfall om? Har jo overhodet ikke sjanse til å jobbe fullt, føler at jeg har nok med å administrere alt i tilknytning til datteren min, og ta meg av henne... Hva har dere fått innvilget og på hvilket grunnlag? |
|
| Anonym | |
Sv: Hjelpestønad, omsorgslønn osv. - noen spørsmål... |
17:00 9.04.2008 |
|---|---|
Sats 2 skulle vere mulig å få, ein kan også klage på det. opp til sats 2 kan det lokale nav avgjere, men høgre sats enn det skal fylketrygdekontoret avgjere. Det er det lokale nav som sender dette vidare. Eg har ein med ADHD + andre ting, og er aleine. Eg har sats 3. Og ved fordyrande og godkjent kosthald, kan du søke om grunnstønad i tillegg, meiner eg:) Vi har det også, ikkje pga kosten, men slittasje på bl anna kle og sko. Her har vi sats 2. |
|
| Anonym | |
18:56 9.04.2008 |
|---|---|
Du må søke på nytt. Pengene dobles for hver sats. og får du sats tre er det forhøyet hjelpestønad. noe aom kan gi grunnlag for å få omsorgslønn siden, da kommunene ofte krever at du først søker hjelpestønad og så trekker de fra denne på omsorgtslønna. Det er fordi hjelpestønad kommer fra staten. Da slipper kommunen å betale feks for de tyve timene du har i merarbeid utover normalt for et barn på din datters alder. Får du tre tusen i måneden og de gir "timeslønn" på 100 kroner så vil det tilsvare tretti timer. har du mer arbeid enn det så får du omsorgslønn for disse timene. Det er ikke mye det heller. men det hjelper jo. vi har en datter med autisme. Hun hadde sats tre fra hun var fire år og fikk fire nå i år (9 år). Vi har omsorgslønn for 10 timer i måneden utover dette. Når du søker skal du beskrive en dag som er normal, men ikke en bra dag. Du skal si det som det er, men hverken overdrive eller underdrive. jeg har tatt det en dag jeg var litt lei. for da er man gjerne ærlig. Det er ikke lett å legge ut om alt man gjør for barnet sitt. man gjør det jo med selvfølge og kjærlighet. men det er ikke det det dreier seg om, her skal man beskrive merarbeidet for i denne verden er det slik det bestemmes hvor mye penger du skal ha for deg og barnet ditt. Jeg beskrev mye om tilretteleggein, konstant tilsyn, merarbeid med måltider, oppvåking om natta, uttissing, skjerming...og hvor usosial og hemmet vi ble i det sosial og i arbeidslivet. For som du sier, hun hyler når vi skifter sted og aktivitet. Da slutter man å ta med barnet i butikken, på cafe osv. Lykke til. |
|
| triologi | |
19:16 10.04.2008 |
|---|---|
Vi fikk først omsorgslønn kl 2. Etter en par mnd fikk vi hjelpestønad kl2, men etterbetalt for mange mnd. Jenta vår har ingen diagnose ennå. Men hadde en veldig komplisert nyfødt periode. De tror hun blir å få cp og har kanskje epilepsi. |
|
| Sito15 (fått to prinsesser):-) | |