Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Prematurdebatten

Hadde dere på følelsen at barnet kom til å bli født før tiden?
10:46 11.04.2008
Jeg er tredjegangs og har hatt kynnere fra uke 8 av. Sterke kynnere og i det siste har jeg merket at babyen sparker mye nedover mot livmormunnen og kjenner det stikker veldig og så innvendig. og kynnerne tar seg opp. Ryggen murrer/verker på en måte nederst..
Har på en følelse av at ting modner seg på en måte.. Er jo altfor tidlig da jeg er i uke 22+ noe..
Skal på kontroll hos jordmor på mandag og tenkte å spørre om det er noe måte å sjekke på om det er begynt å modnes. Men er jo redd for å bli tolket som hysterisk gravid.

Men jeg vil bare si at babyen i magen er en aktiv liten krabat som sparker mye og trimmer godt der inne:-) Og det er jo et godt tegn :-)

Håper ikke at noen blir støtt av innlegget, men her er jo de som har opplevd premature rier/fødsler.

Anonym
Sv: Hadde dere på følelsen at barnet kom til å bli født før tiden?
12:26 11.04.2008
Hadde sterke kynnere fra uke 12 i sv.sk nr 2.. Men grunnet prematur fødsel 1. gang, valgte jeg nå å bestemme meg for å gå på overtid..

Uke 24 dro jeg på føden for en sjekk, for jeg hadde sterke menssmerter og nedtrykk.. Da var livmorhalsen blitt veldig kort.
Med ful sykemelding og lite løft og bæring holdt han seg inne til uke 34..

Så tegnene tilsa jo at jeg kom til å få for tidlig.. selv om jeg valgte å se bort fra det..
Be om henvisning til innvendig UL for å sjekke livmorhalsen du..
Sfinx'n
08:48 12.04.2008
Jeg følte det på meg, kan ikke helt forklare hva det var ,men merket mye kynnere ganske tidlig og jeg kjente at babyen sparket veldig langt ned på en måte, akkurat som om den presset seg ut... Vanskelig å forklare! Dessuten ble babyene veldig rolig ca 3 dager før fødselen begge gangene. Fødte i uke 31 første gang og uke 32 andre gang. Jeg dro inn på sjekk da jeg følte at noe skjedde og da var livmorhalsen 12 mm bare og riene startet ganske med engang etter at legen hadde undersøkt meg. Så følg magefølelsen din og be om ekstra Ul og sjekk!
Kasper og Tuva`s mamma
13:02 12.04.2008
Hei.

Kjenner meg igjen i det mammaen til Kasper og Tuva sier om at babyen ble mye roligere før fødsel.
Jeg kjente ca en dag eller 2 i forveien at jeg hadde sterke ryggsmerter og at magen ble veldig hard. Kan sammenlignes med menstrasjonsmerter.
Etter som jeg vet var det ikke noe i veien med livmorhalsen min, i mitt tilfelle var det morkaken som løsnet.
Han ble tatt med hastekeisersnitt og var ute på veldig kort tid, for morkaken er jo babyens oksigentilførsel.
Men heldigvis gikk det bra, babyen ble født i uke 32.
Du skal ikke være redd for å be om å bli undersøkt, du kjenner din egen kropp og vi merker jo hvis det er noe som ikke stemmer.
Samtidig trenger det ikke å være noe som helst, graviditeten forandrer seg jo etterhvert.
Var også redd for å bli oppfattet som en hysterisk hormonell person, men i enkelte tilfeller er det ting som må legges til rette , å da er det mye bedre at du vet om det!
Lykke til!!!
inaerik
17:15 12.04.2008
Det betyr forhåpentligvis ikke noe:)

Selv hadde jeg ikke særlig med kynnere, men gutten kom i uke 26+5.
Lå på sykehuset i en uke med vannavgang uten kynnere i det hele tatt.

Håper det går bra hos jordmor på mandag, og det er bedre å være hysterisk gravid en å gå på en smell og tenke "hadde jeg bare...."

min *lille* prins*er stor*
19:06 13.04.2008
Her kom fødselen som lyn fra klar himmel!

Jeg hadde et HELT problemfritt svangerskap. Hadde ikke smerter, ingen kynnere, lå på magen og sov inntil tre uker før fødselen, på ryggen hele tiden. Gikk lange turer, sov riktignok en del, og hadde ikke ødem i det hele tatt. Sparket og aktivitet i magen, men ikke spesielt mye eller lite vil jeg tro.

Før det en dag bare begynte å røske og rive litt, og etter hvert begynte med blødninger - DA blinket lampene her - 1 døgn senere var frøkna født i uke 30.

Håper for din del at fødselen lar vente på seg, men om du skulle føde for tidlig, så har du oss her inne som en god samtalepartner ;)

Lykke til som trebarnsmamma.
Mamma 10 uker på forskudd
20:48 13.04.2008
Nei, det hadde jeg ikke.
Pga risikosvangerskap så visste jeg at fødselen skulle bli satt i gang hvis jeg gikk over termin, men at han skulle ha så dårlig tid hadde jeg ingen anelse om. :o)
Det eneste var at han var veldig rolig dagen før fødselen startet.

Lykke til med svangerskapet ditt!
Alba34
12:55 14.04.2008
Hei igjen og takk for gode svar!!

Da har jeg vært hos jordmor og formen har blitt mye bedre iløpet av helgen:-) Turneren inni magen liker godt å sparke med beina nedover. (les hoppe) Og iløpet av den stunden jordmor lette etter hjertelyden kunne vi se at den slo salto.
Jordmoren konkluderte med en veldig aktiv liten babis i magen. Alt sto bra til, men noen jobbing på meg anbefalte hun ikke pga. kynnerne og et bekken som skrangler og går. så hun mente jeg fikk finne meg en hobby. Kse meg og ruge på bebisen :-)

Nå har jeg krysset den magiske grensen på uke 23, og jeg vet at hvis knøttet kommer før tiden så får den all hjelp, men har nå en følelse om at denne beholder hybelen i 4 mndr til. For tok en alvorsprat med den i går og poengterte at oppsigelsestiden på hybelen var 4 mndr fra i dag :-) *ler*

Ha en flott og fin dag:-)

Klem
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------