Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Kokebok

Har du en god oppskrift du liker? Legg den ut her da vel!
Dette er jo genialt!
00:23 14.04.2008
Skal legge inn endel middager her til dere! Er en utdannet kokk og elsker og lage innholdsrik mat! Har spesialisert meg på sunt kosthold, og italiensk mat! Så om det er noe dere lurer på, kan dere bare spørre. I mellomtiden slenger jeg opp noen middag forslag her, så kan dere se om det faller i smak. Man blir jo litt sliten av å bestemme middag hver dag! Lett og falle i en rutine.

Spis godt :)
LinnR83
Sv: Dette er jo genialt!
09:15 14.04.2008
JAAAAAAAAAAAAAA!!!! HURRAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!
Chiabatta
13:09 14.04.2008
Ja, kjør på! =)
mpb♥
18:05 14.04.2008
Kremet asparges-suppe m/ egg!
En av mine favoritter med masse mineraler og vitaminer!

Til ca 8 porsjoner (dette er veldig mettende)

800 g asparges (brekk av treene)
Olivenolje
2 middels store salatløk (skrell og hakk)
2 selleristilker (dra av de harde trådene og hakk opp)
2 purrer (skyll og hakk)
2 liter kylling kraft
Havsalt og pepper
Utstyr - Blender eller handmixer......kan og bruke armen, men anbefaler redskap.

Skjær toppen av aspargesene, og legg til side.
Hakk opp resten. Grovt. Sett en stor, dyp kjele på varmen, og ha i en god klunk med olje. Olivenolje (jeg anbefaler det til nesten all matlaging)
Fres salatløken, selleri og purre i ca 8-10 minutter. Til alt er mørt, men ikke fått farge. Ha i de hakkede aspargesen og kylling kraften. La det koke en 20 minutter under lokk.
Ta kjelen av varmen og mos suppa med mixer eller i blender. Smak på suppa underveis og tilsett så mye salt og pepper som du mener det skal være i. Sett den tilbake på varmen og tilsett asparges toppene og la de koke i suppa til de blir møre...2-3 minutter :D

Dekk på
Spis
-og kos deg :)
LinnR83
18:08 14.04.2008
Oi...glemte egget ;)

bløtkok 8 egg, og ha et oppi hver suppeskål....

Serveres med en "kjapp" salat, og ciabatta eller bondebrød :)
LinnR83
19:05 14.04.2008
Stekt ris :)

MMMMMMmmmmmmmmmmmmmmmm......
Stappa med næring, vitaminer og folat (som vi gravide drar godt nytte av)

Stekt ris er noe jeg har nesten hver søndag, fordi det tar bare 15-20 minutter å lage, og da får jeg nyte søndagen ute, istedenfor å stå og lage mat hele dagen. Det er lett mat også, så man blir ikke stappa og sittende i sofaen resten av dagen, som jeg vet jeg klarer lett etter tung mat!

Here goes:

Finn grønnsakene du liker. Jeg setter opp et eksempel her, som jeg liker og bruke. Tenk gjerne litt farger også. Ser så bra ut med de forskjellige grønnsaks fargene :)

Du trenger: -til 6 porsjoner

3 fedd hvitløk (anbefales når du skal sitte hjemme enten alene eller med fler som skal spise hvitløk ;))
300g skinke (kan byttes ut med 300g biffstrimler)
1 "ribba" kylling
ca 6 ss olje til steking....som jeg sa i stad over her, er olivenolje best!!
12dl kokt basmatiris (risen burde være kald, så det ikke blir grøt av den stekte risen)
6ss fiskesaus (det finner du på butikken iallefall Meny og Kiwi. Den er asiatisk. Spør betjeningen. Kjekt og ha stående til marinering og dressing til grilling! Nydelig smak)
5 Egg
6 stk. gulrot i små terninger
600 g frosne erter
2 løk
1 stk blomkål
1 stk brokkoli
2stk paprika
1 boks mais
10 ferske sopper
Salt og pepper
Utstyr: Wok, men går med stekepanne.

Varm woken/stekepannen. Stek hvitløk og løk i olje og ha i kjøttet. Ha i risen og la det steke til det er gyllent. Hakk opp og bland inn grønnsakene og la det surre i noen få minutter.Lag et hull i midten av risblandingen og ha i litt olje og eggene og rør godt.Smak til med fiskesaus, salt og pepper.

Ta taaaa.... Så var det mat igjen gitt.

Du MÅ ikke ha disse grønnsakene, men det er en god blanding. Noen har stekte cashew nøtter oppi og. Gir ekstra jern til kroppen :)

LinnR83
20:58 14.04.2008
Fortsett med fler a,LinnR83 :)
Silker
14:49 19.06.2008
Dette var knallgodt=)
mizzdea
22:43 14.04.2008
Okay :) En til før køys. Men dette er en egenkomponert rett. Eller MARINADEN er egenkomponert, og egentlig en hemmelighet, men mellom oss, så skal dere få den. Jeg bruker den på lørdager, eller når jeg bare vil ha en snack. Har mange venner som ikke liker sjømat-smak, og da marinerer jeg de over natta.Liker du en liten "twist" av sjømat-smak, lar du scampiene ligge i bare 1-2 timer. Får masse forespørsler på denne retten, og hver gang jeg skal ha folk på middag, spør de om denne retten til forrett.

Scampi a la Linn ;)

Du trenger: til 4 personer
Frossne scampi (-beregn ca 100g pr pers)

Og da må jeg bare skyte inn for gravide, for det er veldig viktig, at du MÅ rense rekene før du marinerer de. Mange steder, ser man at de ikke er renset og det kan være farlig for gravide. Som fesk friterte scampi kan man ikke se om de er renset, så jeg anbefaler dere å ikke spise de. Kan dere ikke rense scampi, kjøp ferdig renset. Eller få de i ferskvaren å vise dere hvordan du gjør det. En skikkelig grise jobb.

Så..... tilbake til ingredienser:

2 fedd hvitløk (presset)
1 sitron
1/2 ts sukker
Fersk basillikum
Fersk ingefær
2 ss Soyasaus
Olivenolje
Og den hemmelige ingrediensen : ØSTERSAUS! (ikke si det til noen, så blir dette en "kokke kunnskap" som folk kommer til å stille spmtegn til. Kult at BARE du kan denne opskriften. Har mange venner som prøver og få det ut av meg, men da mister jeg jo gjester her!!! hehehe)
Salt og pepper
(og rødvin om du vil....det er ikke farlig å ha i det, da alkoholen damper bort når du koker/steker maten)

Skrell skallet av scampiene, om du ikke har kjøpt ferdig skrellt. og rens de. Legg de og de pressede hvitløkene i en dyp skål, og fyll opp med olivenolje til de dekker rekene. Hell så i østersausen til du ser det øverte laget blir sort/brunt. Du legger sikkert merke til at det ikke blander seg, og ikke prøv heller, for det går ikke ennå ;) Ha i soyasausen og bruk hendene til å gni rekene inn forsiktig i marinaden. Skjær opp sitronen og press noen dråper (ca 1.1/2 - 2 ss.) Hakk opp basillikum og ingefær og ha det i. Ha i sukker på slutten, og smak til med salt og pepper. (Hell i ca 1/2 dl rødvin om du vil ha den skarpe smaken, men er like godt uten) GNI rekene inn i marinaden, men ikke ødelegg de da ;)
Du er helt sikkert usikker pga lukten og konsistensen nå, men jeg sverger på at du vil elske dette når de er stekt .

La de ligge i noen timer (eller over natten regulert på hvor mye fiskesmak du vil ha i scampiene)

Sett på panne og hell i olivenolje, men ikke for mye, for du har masse i marinaden. Pass på at pannen er varm og god, og hell i noen scampier. Ikke fyll opp platen med alle scampiene, for da er det vanskelig å holde styr på de, fordi de skal stekes kjapt på hver side. Stekes de for lenge, blir de gummi aktige og det er ikke no godt! Prøv deg frem med noen scampier til og begynne med. Anbefaler deg å ta tiden. Jeg bruker ca 2 minutter på hver side for å få de gjennomstekt. Men det er max!

Dette passer perfekt til en ruccola salat som du bare legger utover pletten, og danderer med noen agurker og tørkede tomater. Og legger rekene fint i en "klase" midt på tallerkenen med en skive sitron på toppen! Hell gjerne litt vinegrette over ruccola salaten før du danderer med resten...Da har du fått til et gourmet måltid som OSER glamor og kokke ferdigheter! Deilig på sommeren, med jordbær og Champagne til "dessert" :)

Jeg pleier å steke opp noen kamskjell og ha vedsiden, og VIPS så er dette blitt en forrett.

Eller ferdigstekte scampiene i en salat i en bolle, med salat, tomat, ruccola, kamskjell, pinjekjærner, reker, agurk og med saften til litt sitron er jo dette en fin side salat vedsiden av grillmat :)

ELLER....(skal slutte etter denne, blir bare så ivrig!!!) GRILLE DE! Åh....det er jo bare helt herlig! Legg 10-15 av de ferdig marinerte scampiene i sølvfolie. Og bare la de ligge på grillen i 10 minutters tid. DET er godt det! Så kan du servere det rundt en biff, så blir det Surf`n turf! Eller bare som digg vedsiden av grillmaten :)(

ALT går ann....

Uff, nei...Mye god mat. Gleder meg til sommeren :) (
LinnR83
19:12 15.04.2008
Alt dette så jo kjempe godt ut!
Så er det bare det å få surra seg til å lage det..Tusen takk for flotte tips, du må bare komme med flere! ;o)
mpb♥
22:10 17.04.2008
Spagetti carbonara.

God gammeldags oppskrift på spagetti carbonara :) Med masse jern, kalsium og fiber...GLIMRENDE for en kjapp middag!

Må ha:

spaghetti
2 ss smør
ca 1-2 dl hvetemel
ca 2.5 dl melk
2 dl fløte
baconbiter eller skinke (eller til alle gravide...begge deler?)
litt ost...en neve eller to (kommer ann på hvor lenge du vil sitte å gasse etterpå ;))
brokkoli
HVITLØØØK! (2fedd)
1/2 ts salt
1/2 ts pepper
Baguetter

Sett på baguettene (dette står sikkert på pakken hvordan dette gjøres, så det skriver jeg ikke ned) Sett spaghetti på kok.En liten regel på å få perfekt spaghetti, er å legge spaghettien i kjelen med vann og la vannet koke opp. Når det koker, setter du varmen på det minste, og lar spaghettien koke ned, til boblene er borte, og da må du ta av kjelen og helle ut vannet, og legge i litt margarin og en ss med olje.
Mens spaghettien koker, begynner du med carbonaraen.
Stek smøret i en kjele til det blir gyllent. Sikt oppi melet og rør med en visp, til det blir en fin brun "klump" etter at du har rørt det sammen. Hell så oppi 0.5dl av melken og rør fort så det ikke blir klumper...når du har så fått en større klump, gjentar du dette til det ikke er mer melk igjen. Da sper du på all fløten. IKKE kok på for sterk varme, for da får du graut tilslutt. Og dette er melkeprodukter, så det brenner seg fort. Rør forsiktig mens du kaster oppi skinken/baconet og brokkolien. Når du har fått dette jevnt i sausen, presser du hvitløken i og har i salt og pepper. Når dette er godt blandet inn, slenger du i den mengden ost du vil ha.
Sleng litt spaghetti på en tallerken, lag litt plass i midten til carbonaraen, legg baguettene på siden og sleng litt parmesan og fersk basillikum på toppen om du har liggende.

Vips, middag på 7 minutter.
Mmmmmmmmmmmmm
LinnR83
20:58 20.04.2008
*dytter*
Denne traaden er genial! Takk, LinnR83 for knallgode mattips!
(slipper middags-problemer denne uka ja!..)
Anonym
22:12 20.04.2008
Takk for flotte mattips. Liker det som er lett og lage og i tillegg sunt.
aa11bb22
17:52 26.06.2008
Dette høres godt ut, men har jo ingenting med carbonara å gjøre. Kanskje det er best å kalle den noe annet, f eks spaghetti med skinke, brokkoli i hvit saus?
Anonym
15:05 21.04.2008
Flere!!! :)
Mali83 og lille klompen <3
23:02 21.04.2008
Skal ha babyklubb om noen dager. Har du noen ideer der og =) Vi har klubb på formiddagen, så det skal jo ikke være middag, men en varmrett er vel lov (selv om vi ikke er gravide ;))
Retter som til nå har vært servert, er påsmurte rundstykker/skiver, vafler, fylt gjærkringle med ost og skinke, pizza, "sandwichkake" med forskjellig pålegg.
Du må gjerne legge igjen flere oppskrifter ;) Du har redda middagen i morgen....da blir det stekt ris dere =))

2. gangs
23:56 22.04.2008
Hei igjen! Så koselig at dere liker maten! Blir så glad!

Til deg som skal ha babyklubb: Lag en bolle med scampiene jeg har lagt ut oppskriften på/og eller lag WRAP!!! Som serveres med en frisk, herlig salat,hjemmelaget guacamole, oste tortillas i en bolle som "fingermat på si" og salsa! Verdens beste snack-mat! Her kommer en oppskrift på en herlig wrap m/tilbehør!

Er du kylling person, som jeg er, bruker du det. Er du biff person, som min bedre halvdel er, bruker du det. Om du gidder, 2.gangs, kan du lage noen av hver, som jeg må hver gang jeg lager dette! Hehehe! Bortskjemte mannfolk!

Du trenger: til 4 wrap (vet ikke hvor mange det er i
babyklubben deres, men beregn 2 wrap pr
person....om de er gravide, beregn 3 ;) hehe.)

350g kjøtt, kylling eller biff (strimlet)
2-3 blader med kinakål
3 tomater
1/2 agurk
1/2 løk
ca 100g revet ost (jeg elsker ost så jeg bruker det jeg VIL bruke:) )
Brune matbønner
1 rød paprika
1 gul paprika
4 wrap lefser
1 boks mais
Sitron
Rømme
Hvitløk (kanskje ikke om du skal omgåes folk hele dagen)
Olje (til steking)
Salt og pepper

Sett på en kjele der du heller i de brune bønnene. De skal koke i ca 5 minutter.Sett på platen på hard varme å sett på stekepannen, og hell i olje og ha i hakket hvitløk. .Ha deretter oppi valgt kjøtt og la det stekes fort. Når kjøttet er brunet ferdig, setter du det til side, så det får hvile mens du setter igang med å hakke opp alle grønnsakene. Når du drar av pannen av platen, slenger du på litt ost på kjøttet, så det får smeltet godt inn :) Krydre kjøttet med salt og pepper, og litt grillkrydder og basillikum om du har.
Når du har hakket opp grønnsakene, smører du inn wrapsene i rømmen. Ha på en liiiiten "dert" med salt og pepper, og skvis litt sitron over rømmen. Ha deretter i alle grønnsakene, og gjerne dander lefsene med grønnsaker, for det er jo så godt og friskt! Legg resten av osten oppå grønnsakene, og ha på kjøttet tilslutt. Pakk alt sammen, og skjær fine snitter. Del wrapsene i to, med en fin skrå skjær på midten. Dette er lekkert!Legg de rundt på en tallerken, og server med tortillas i en bolle, som potetgullsnack vedsiden av og en frisk salat du smeller sammen etter smak :)

Guacamole: -4 porsjoner

2 store avocado, skrellet og moset
1 stor skje finhakket løk
2 mellomstore hakkede, skrelte tomater
1 grønn chilli uten frø, finnhakket
eller chilipulver etter smak
1 fedd hvitløk, finskjært
1 stor skje av fersk hakket koriander eller bladpersille
lime- eller sitronsaft
pepper, salt og sukker etter smak

Ha i litt av hver ingrediens i hurtigmikseren/stavmikser eller finfinhakk
Fyll på etterhvert med litt av hver ingrediens. Smak deg fram. Dersom Guacamolen blir for tykk, ha i mer sitron eller limesaft.
Dersom den skal stå litt før du serverer, ha over folie. Blir den litt brun, bruk sitronsaft og det brune forsvinner.

Salsa:

3-4 finhakkede hvitløksfedd
2 løk
olivenolje
6-8 skrelte tomater
ca. 1/2 dl vann eller grønnsaksbuljong(terning)
4-6 ansjosfilet eller sardiner
3-4 ss kapers
1 liten bunt hakket persille
svart pepper

Skrell og hakk løk og hvitløk. Brun løken gyllen i olivenolje, og tilsett skrelte tomater og 1/2 dl vann eller grønnsaksbuljong. Kok tomatsausen uten lokk i 5-10 minutter. Ha så i oppskåret ansjos eller sardiner, samt kapers og hakket persille. Smak til med svart pepper. La sausen surre et par minutter. Den skal ha en salt smak av ansjos eller sardiner.

Mye greier med denne salsaen, så jeg pleier å kjøpe ferdig! Hyyysssjjj....ikke bra å si det.... hehehe.

Dette ser mye vanskeligere enn det det er, men jeg lover at det ikke er noe stress når du først setter igang. Halve jobben her er vel å dra på butikken tenker jeg ;)

Ønsker deg lykke til, og håper du liker denne oppskriften :)

Ciao, og bon appetittè!!!
LinnR83
23:47 30.04.2008
Hjertleg takk =)) Eg vurderar å adoptera deg ;)

Eg laga wrap og det var kjempgodt....jentene stappa i seg....
Ang. kvitlauk og vanleg lauk....mat utan lauk....er ikkje det same som med....må ha det....berre må ha det =)

blir snart min tur å ha klubb att, so kom gjerne med nye forslag. Diverre et eg ikkje scampi/reker....innbillar meg at eg er allergisk =(
2. gangs
13:48 25.04.2008
Hei. Må si meg enig at dette er genialt!
Værsåsnill å legg ut flere oppskrifter da;)
Keep on going!

Helt genialt. Klem:)
Anonym
14:39 28.04.2008
Lagde scampi oppskriften din i helga, herregud så godt!! :) Legg ut mer oppskrifter a??? :))
Silker
23:28 29.04.2008

så kjekt.
thanks!!!!
Cruela
21:13 4.05.2008
Du er jo bare helt utrolig!!!=))=)=)=)*KLAPPER!!!!!!*

Nå har jeg notert masse ,skal prøve noe av det i morra!=)
Tingelinge*prøver
15:54 14.05.2008
Så braaaa at dere liker maten !!! :) Blir så utrolig glad!!!

Skal legge ut noen oppskrifter i dag og, så får dere se om dere liker de og :)

Begynner med den første.
Dette er en RÅ kjapp rett som tar max 10 minutter og lage! Genialt og sunt med masse jern og omega, og selvfølgelig alt av mineraler og proteiner som er i salat!

Fiskepinner i tortilla

Du trenger :

Tortilla wrap
Kinakål
Agurk
Guacamole
Tomat
Rømme
Fiskepinner
Salsa

Varm opp trotillaene i varmluftovenen, men husk og vete de litt så de blir bøylige. Mens de varmes, setter du på stekepannen til fiskepinnene.Hakk opp salaten som skal bestå av kinakålen,tomat,agurk, guacamole og tomat. Når tortillaene er ferdig, legger du en remse med salat på hver tortilla, sleng på litt rømme om du liker det,og salsa og legg i fiskepinnene i pannen. Legg resterende salat i en bolle som kan serveres vedsiden av. Når fiskepinnene er ferdig, legger du to og to fiskepinner oppi de forberedte tortillaene. Swhoooop...så var det middag gitt! Dette er kjempe godt og så utrolig enkelt.

God middag!
LinnR83
16:11 14.05.2008
Fiskegrateng uten makaroni :)

Min farfar sa alltid at en fiskegrateng man fikk kjøpt ferdig i butikken er ikke en ordentlig fiskegrateng. Han mente at navnet hadde kommet ved at en som stod nede på brygga å kokte makaroni, hadde sett en fisk svømme forbi, kalte det han lagde en fiskegrateng. Han likte IKKE makaroni i gratengen, så da måtte jeg lage uten makaroni til han og det ble en klassiker hver søndag han kom på besøk. Jeg hadde forstått hva en fiskegrateng handlet om.

Her har dere en selvkomponert fiskegrateng. Ikke vanskelig i det hele tatt, men mye ingredienser.

Til 4-pers trenger du:

600 g Torsk eller annen fisk
3 ss Smør
5 ss Hvetemel
4 dl Melk
3 Egg
Salt
Muskatnøtt
Griljermel
800 g Poteter

Til råkostsalaten :
2 Gulrøtter
1 Syrlig eple
1/2 Sitron
1 1/2 ss Sukker

Fremgangsmåten (dette tar ca 10 minutter og lage gratengen, og steketiden er på ca 40-50 minutter)

Sett på ovnen på 200grader.
Rens fiskefileten fri for skinn og ben.Du kan og spørre om det finnes fiskefilet som er ferdig fikset i ferskvaredisken.
Kok potet.
Lag en tykk saus av smør/margarin, hvetemel og melk. Bruk litt av kokekraften. Skal du ha rå fisk i sausen, må sausen være ekstra tykk.
La sausen stå litt, så den blir avkjølt.
Pisk sammen eggene og rør dem ned i sausen, smak til med salt og muskatnøtt. Muskatnøtt er det vanligste krydder i fiskegrateng, du kan godt prøve ulike urtekrydder. Bland fisken ned i sausen og hell røren i smurt form og dryss litt griljermel/malt brød på toppen.
Stek gratengen 40-50 minutter ved 200 grader på nederste rille.
Server straks, for den faller lett sammen, med kokte poteter og råkost til.

Framgangsmåte Råkostsalat :
Grovriv gulrøtter og eple.Press sitronsaft. Bland sukker og sitronsaft og smak den til.Bland saften med eple og gulrot! GØTT!

Nå ble jeg suuulten så da snakkes vi senere. Kos dere i varmen med fisk og kos!

Spis til du skjemmes

LinnR83
00:10 17.05.2008
Tuuuuuuuuuusen takk!!!!!!!!!!!!!! Har lett så lenge etter ei oppskrift på fiskegrateng som jeg kunne tenke meg å prøve. Lurte bare på en ting, koker du fisken først?????

Du er jo bare super. Kunne du lagt ut flere fiskeretter og evt kylling/kalkun retter (spiser ikke noe annet kjøtt pga allergi) og gjerne slik mat jeg kan få ungen min på litt over året til å spise, jeg er så lei glassene og vil at han skal spise maten vår;)

Igjen tuuuuuuuuuusen takk

Ps scampiene din prøvde vi i fondu gryta her om dagen og det falt jaggu meg i smak:)
tussemor5
17:53 18.05.2008
Har du det? Så stilig! Da har du en gratengoppskrift her du kommer til å bli hektet på :) Nei. Ikke kok opp fisken før du legger den i gratengen. Den fikser segselv i ovnen :) Du og ungen din skal få masse kylling og fiskeretter her. Skal legge ut noen litt senere. Kylling er jo min favoritt, og det er jo så mye moro å lage av det! Mye godt!

Så fint at dere har prøvd scampiene mine!!!! Aldri prøvd de i fondu ennå, men det var et godt tips :) Man lærer hver dag :)
LinnR83
14:29 30.05.2008
Denne oppskriften var mistenkelig lik denne... http://dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Middag/Fisk-og-skalldyr/Fiskegrateng-uten-ma karoni
Hehe :)
Anonym
12:25 16.05.2008
Den carbonaraoppskriften din vel er så fjernt fra ekte carbonara som det går an å bli. ;-)
Anonym
12:40 16.05.2008
Javel :-)
Deg om det selv om det er en mill oppskrifter på carbonara. Dette har jeg laget både på den italienske restauranten jeg jobbet på i 3 år, og ellers. Aldri fått noe klage på den. Men som jeg sier. Alle kan vel hver sin carbonara oppskrift.
LinnR83
12:59 16.05.2008
Siden det er noen som ikke mener den gamle oppskriften til carbonara er riktig, skal jeg legge ut den letteste formen for carbonara, som blir mest brukt. Jeg personlig liker carbonara med masse saus og hvitløk, som er den gammeldagse oppskriften fra Roma, som jeg har skrevet inn lengere oppe her, men her kommer en enklere oppskrift.

Du trenger:

400 g kjøttdeig av svin/storfe eller hva du enn måtte like.
Ca. 100 g bacon og/eller skinke
1 ss margarin eller olje til steking
2 båter finhakket hvitløk
1 beger matfløte
4 ss revet parmesan
½ pk. frosne erter
400 g spagetti annonse

Slik gjør du:
Kok spagetti etter anvisning på pakningen. Stek kjøttdeig og bacon i biter i en stekepanne med margarin/olje. Ha i finhakket hvitløk, erter og matfløte og la alt småkoke to–tre minutter før du rører inn parmesanosten.Ha pastaen over og bland.
Er godt med hvitløksbrød eller baguetter og salat ved siden av.

:)
LinnR83
17:12 17.05.2008
Ja, det finnes nok mange versjoner av carbonara, men jeg kan garantere deg at ikke en eneste av dem er basert på hvit saus. *blæh* I Italia bruker man faktisk heller ikke fløte, som er noe mange andre land har tilsatt, men kun egg, ost og en form for fett svinekjøtt (f.eks. pancetta). Er egentlig litt overrasket over at en kokk ikke vet dette. Er mange interessante oppskrifter her altså, men ekte carbonara er det ikke. ;-)
Anonym
19:04 17.05.2008
Nå vet jeg rett og slett ikke hva du prøver å oppnå. For såvidt jeg sjekket sist, bor vi i Norge, og får tak i fløte her. Trenger ikke tynne ut rømme/creme fraiche eller lage "eggesaus" for å få en mektig carbonara saus. Som jeg sier, kan carbonara lages på mange forskjellige måter. Jeg lærte min fra en sous chef i Roma, som og forklarte at denne retten ble laget første gang på 1800 tallet, da de kun hadde melk, mel og smør.Og dette sier jeg av erfaring da jeg har jobbet både i Italia, Frankrike og Spania, der carbonara ble laget mangfoldig ganger iløpet av en dag. Om du bestemmer deg for å diskutere dette, syntes jeg du burde dra dette til et forum der det hører hjemme å diskutere. Jeg står iallefall på det jeg har sagt hele veien, så kan du diskutere deg grønn på den saken. Ha en god dag :)
LinnR83
16:16 18.05.2008
skulle gjerne hatt en oppskrift på en grønnsaksuppe som krever masse grønnsaker og som smarker kjempegodt og kanskje noen tips om hva jeg kan ha ved siden av for å få det litt fancy..

og noe enkelt og godt som jeg kan lage selv til en dåp?
MadKiss*Jente i magen*
17:46 18.05.2008
Åjadda:)
Grønnsakssuppe er en enkel og sunn greie.

Jeg pleier å bruke:

1 lite kålrabi hode
2 løk
1 purre
5-6 poteter
4-5 gulrøtter
2 gr.saks buljonger og 1kylling buljong (terninger)
salt og pepper
Vann

Hakk opp alle gr.sakene i ca 3-4 cm store biter. Tilsett litt salt og pepper.Hell over vann slik at gr.sakene på toppen får akkurat litt vann over seg. Kok opp dette, og rør inn buljongene. Kok opp litt til, til potetene er gjennomkokte, og smak til med salt og pepper. Er det for lite smak, kan du tilsette mer buljong.
Prøv deg frem selv :)

Det er begrenset hva du kan ha vedsiden av en grønnsaksuppe. Men gjerne litt loff med smør på, flatbrød eller baguetter, med eller uten hvitløk. Du kan og ha ostesmørbrød eller toast, og noen har faktisk kokt egg vedsiden. Kyllinglår kanskje? Det er godt.

Lykke til da :)
LinnR83
18:43 18.05.2008
LinnR83 har så lyst å prøve den scampi oppskriften din i dag... men jeg mangler basilikum... har du noen gang prøvd med andre urter? tror du det blir helt feil med f.eks. frisk rosemarin?
spireønskern
18:54 18.05.2008
Heiii :) Om du ikke har basilikum, burde du ikke bruke noe. Kanskje oregano om du har det, men ikke rosmarin. Det er litt for smakfullt krydder/urte. Prøv uten urter idetheletatt. Tror det skal gå fint :) Gled deg, og spis for meg og!
LinnR83
18:58 18.05.2008
ok da prøver jeg uten:) gleder meg til middag i kveld:)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
spireønskern
19:57 18.05.2008
Tusen takk =)
men har du noen smakfulle idèr om hva slags kjøtt jeg kan ha oppi suppa hvis det skulle være ønskelig??
MadKiss*Jente i magen*
15:24 24.05.2008
Du er helt fantastisk LinnR83! =)

Jeg og sambo er veldig glade i de sterke suppene de har på kinesisk rest. Du har ikke tilfeldigvis oppskrift på noe lignende?
playground princess høygravid
15:47 21.05.2008
Fiskepinneoppskriften din var genial, både den lille og den store gutten i huset storkoste seg :) Byttet ut guac. med tacosaus jeg da, kjempegodt :)

Håper du skal legge inn flere oppskrifter snart :)
Silker
17:30 28.05.2008
Ekte carbonara eller ikke, - den var KNALLGOD! :o)
Nemofish
22:53 29.05.2008
For et fantastisk innlegg:) Dettte skal jeg virkelig prøve ut. Jeg er også veldig glad i kylling. Kom gjerne med en kylling og pasta oppskrift om du har:=) Eller gode pai oppskrifter?
Anonym
23:04 1.06.2008
For et strålende initiativ H.I., så flink du er:-)!
OsloMor
22:29 12.06.2008
Takk for mange oppskrifter som ser veldig gode ut=)
mizzdea
21:32 13.06.2008
Hei LinnR83

Prøvde fiskepinne-oppskrifta di i går - og nam! Den falt i smak hos hele gjengen! Hadde aldri kommet på ideen om tortillas og fiskepinner av meg selv. Min sønn på 7 år tok ett bitt av tortillasen og sa " Dette må vi ha ofte, mor!"
Thank you!!!!
Bøggly
12:41 17.06.2008
tusen takk for flotte oppskrifter:-) Håper på fler har prøvd alle!
Mammasin
21:36 17.06.2008
Jaaa, vil ha flere! Gjerne barnevennlige med kylling eller fisk.
Cille-74
12:28 23.06.2008
Blir så glad for oppskrifter som kan få det til å vannes i munnen min! Jeg er så kvalm og dårlig og fant i hvert fall tre oppskrifter her som jeg fikk vann i munnen av!

Jeg synes forøvrig carbonara oppskrifter med rått egg er gusj og grøss! Din oppskrift frister =)!
Pappalille
13:05 23.06.2008
Kjære LinnR83!

Måtte du forgylles og settes på sokkel i alle småbarnshjem! Oppskriftene dine er helt supre, og jeg gir blanke i om noe er "ekte" eller ikke. Dette var rett og slett mega-bra!!

Godt å høre at det er flere som er kylling-elskere :)

Jeg drister meg til å fortelle hvordan jeg lager pasta med laksesaus:

- Pasta
- Laks (Jeg kjøper helst laksefiléter da, for da blir det minst jobb...)
- Smør til steking
- Fløte (kan byttes ut med melk om man ønsker en lettere vri)
- Salt
- Sitronpepper
- Kvitløk
- Basillikum

Kok pastaen.
Del laksen i ca 2 cm tykke skiver/biter. Stek bitene i stekepanna sammen med salt, sitronpepper og kvitløk. Når laksen er nesten ferdig stekt heller du over fløte til alle bitene nesten er dekket. Tilsett basillikum. La den koke i ca 5 minutt.

Strø gjerne litt revet kvitost over før du spiser. Kan serveres med rømme :)

Jeg synes denne sausen er så god at jeg glemmer ofte å spise pasta til... Jeg beregner 1 lakse-filét pr pers (2 stk til meg selv...).

Håper denne faller i smak hos flere. Lettvint å lage er den ihvertfall :)
På'n igjen :)
16:01 25.06.2008
Carbonaraen var knallgod:)

Håper du legger ut flere oppskrifter, gjerne med fisk! Har så lyst på noen kjappe fiskeoppskrifter, med annet tilbehør enn potet.

For meg er fisk husmannskost, og det tar jo så lang tid å lage. Ergo vi spiser alt for sjelden fisk på ukedagene.
Nemesis
21:04 26.06.2008
Dette høres godt ut, men har jo ingenting med carbonara å gjøre. Kanskje det er best å kalle den noe annet, f eks spaghetti med skinke, brokkoli i hvit saus?
Anonym
Anonym
23:30 28.06.2008
Kanskje du skal stappe den carbonara greia di i ræva Anonym 21:04. For tror det er mange som begynner å bli lei av å høre på det gnålet ditt nå. LinnR83 gjør en kjempe jobb her, og bidrar til at mange får nye innblikk i matverden. Kanskje starte din egen carbonara tråd?

Smakte CARBONARAEN din LinnR83, og den var knall god! Bedre enn noen andre jeg har smakt ute. Syntes du gjør en knall jobb. Håper du kommer med flere oppskrifter snart :)
Anonym
13:12 2.07.2008
Hei!
Lagde carbonaraen din i går, og smaken ble super den, bare at sausen ble vel tykk...........Skal det virkelig være så mye mel som 1-2 dl?????
Spedde med mer melk og fløte, men enda ble den for tykk. Tenker jeg prøver med 3 ss mel neste gang? Har jeg gjort noe feil? Var forresten genialt med brokkoli oppi - kjempegodt. Og en ting til: du steker baconet litt på forhånd? (jeg gjorde iallefall det)
heiraa
15:28 29.07.2008
Hei Linn!!!!!!!!!!

Hvor er du????????? Er så lenge siden du skrev noe her inne. Savner oppskriftene dine!!!!!!!!!!!!
tussemor5
16:05 31.07.2008
All ære til Linn! suuper tråd :)
mamman til isak
15:32 8.08.2008
http://dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Middag/Fisk-og-skalldyr/Hvit-fisk/Fiskegrate ng-uten-makaroni

Synes kanskje fiskegratengen din er veldig lik denne. Til og med ordlyden...Klippet og limet litt, kanskje? Den er i alle fall ikke så egenkomponert vil jeg påstå...

Lurer litt på de andre oppskriftene "dine", har du funnet dem via google også?
Anonym
15:27 9.08.2008
Hahaha, må bare si at det er helt utrolig at man skal få pes av sure anonyme til og med på kokeboksiden!
Aliena
12:56 10.08.2008
Vel, når man kopierer oppskrifter ordrett fra andre nettsider for så å poengtere at oppskriften er egenkomponert synes jeg det er greit at noen faktisk påpeker dette.
Anonym
10:25 12.08.2008

er det mulig anonym 12.56????

BACK OFF!!!!!!!!

kjære Linn.
keep up the good work!

Cruela
17:51 23.08.2008
Hjertelig tusen takk, LinnR83, for aa gjoere hverdagen vaar saa mye enklere, med masse gode, herlige svar paa det evige spoersmaalet "hva skal jeg finne paa til middag i dag?"
Takk for at du vier all denne tiden din her inne, for vi er mange som har nytte av det og er takknemmelige!
Haaper det kommer stadig mer.
Klem!
BarniHodet
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------