Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

AD/HD debatten

Ca. 3-5 % av alle barn i Norge har AD/HD i lettere eller alvorlig grad. Her kan dere foreldre diskutere og utveksle erfaringer rundt det å ha et barn med AD/HD. Hvor får man hjelp og hva slags hjelp finnes? Send oss også gjerne tips om det er noe vi burde skrive mer om.
Mistenker at jeg selv har adhd eller noe i den duren der!!! Trenger hjelp!!
09:08 14.04.2008
Vet ikke så veldig mye om hva slags symptomer man skal se etter på de forskjellige add,adhd og mbd osv.
Men jeg har hele barneskolen skulka,latt som jeg var syk. Ville ingenting å ville helst bare være hjemme. Har aldri klart å sitte å gjøre lekser, må bare reise meg å gå for jeg rett å slett greier ikke konsentrere meg å det har resultert i at jeg i en alder av 23,5 år ikke har kommet lengre enn å tatt grunnkuret på vgs,den tok jeg på en skole som tilrettelegger undervisning osv.. var ikke lett selvom de tilrettelegger mye å d skal ikke mye til for å få en god karakter der..
da jeg var yngre ga j faen..så jeg merka ikke så mye til problemet da men nå som j har sambo og ei datter vil jeg gjerne ta utdanning men greier ikke lese,å skal jeg ta mange fag nytter det ikke.. det blir kaos, åpner jeg boka å begynner å lese blir det formye å jeg må bare lukke boke å legge den vekk å da føler jeg meg sååå letta!
Føler ett innvendig stress heletiden,er sjeldenjeg kjenenr at jeg slapper av, om jeg skal noe senere på dagen er jeg stresset natten før å hele formidagen,når jeg skal sove om kvelden å begynner å tenke på ting i sommerferien vi skal osv blir jeg heeelt stressa å hjertet begynner å hamre fortere å jeg blir oppjagd på en måte.. har også hatt mye venner oppgjennom men alle jeg tar til meg nært greier jeg å skyve fra meg,bestevenniner som jeg skulle satt mer pris på men jeg dreit lang i dem å lot dem sive bort.. fikk meg kjæreste da jeg var 16år, ha ner j enda sammen med å jeg slutta på vgs da j traff han,da hadde jeg en grunn til å slutte.fikk brae kjeft for å lage uro i timene uansett.
Er og blitt mer og mer nervøs de siste årene å nå er d så ille at om jeg skal gå opp til eksamen fks så skjelver jeg å greier ikke å tenke å alt er ett eneste rot!! jeg vet rett å slett ikke hva jeg skal gjøre for alt dette tar sånn på! å når jeg blir veldig sliten som fks etter fødselen reagerer jeg med å bli overaktiv.hadde ikke sovet på 2 døgn å trodde jeg skulle besvime..svetta sett men skulle ut å fremkalle bilder å jeg satt hjemme å lagde kort med bilde av den lille å sendte til fam her å d er i hele landet bare 5 dager etter fødsel.. nå skal jeg til høsten i gang med vgs fag igjen så jeg kommer meg inn på en utdanning men jeg aaaner ikke åssen jeg skal klare d.gikk på privat skole i oslo før fødsel å der var det forelesnings undervisning å det ble rett å slett så mye for meg at hadde du spurt meg rett etter timen hva vi hadde om å om jeg kunne sagt noe om det hadde jeg måttet si nei for jeg fikk ikke med meg noe.. :-( skal lese hjemme til høsten å ta eksamen til jul og sommern..er så lei nå av å ha det sånn!! er så mye annet også jeg ikke har skrevet her men dette var liksom hoved tingene jeg sliter med!
Går det ann å få noe utredning eller noe? Jeg håper jo på at dte kanskje finnes noe navn på dette der ute? at det er hjelp å få??

Hilsen ei som er litt fortvila ov vil være :
Anonym
Sv: Mistenker at jeg selv har adhd eller noe i den duren der!!! Trenger hjelp!!
09:11 14.04.2008
hi her, vet ikke om d har noe å si men har alltid hatt store pupiller skal liksom ikke så mye til som hos andre før de utvider seg,moren min kommenterte d mye før husker jeg da jeg var tenåring,er det noe som kan ha noe å si??er etter d at hun sa d at j la merke til det..
Anonym
09:33 14.04.2008
hi,her glemte en ting til selvfølgelig men det er jo meg i ett nøtteskall!
har alltid løyet om viktige og meget uviktige ting! er redd noen skal bli sur på meg å derfor lyver jeg,mistenker alle rundt meg for å ikke like meg men bare samboer..alle liker han!
føler jg må hemmeligholde alt selvom det ikke er så mye å holde hemmelig.. er dette ting noen kjenner seg igjen på??
Anonym
09:59 14.04.2008
Ja, min sønn lyver først uansett om det er en liten filleting. Akkurat som det er det første som faller han inn. Og han har liksom et helt eget liv som han ikke vil at jeg skal vite om. Det er greit at han er tenåring, men dette er mye mer enn det.

Jeg har svart deg under her også:)
Anonym
10:55 14.04.2008
Du har fått godt råd om hva du kan gjøre for å få hjelp til å utrede adhd lenger nede, så jeg skal nøye meg med å svare på akkurat det om utvidede pupiller:

Jeg vet ikke om utvidede pupiller er vanlig ved adhd, det må noen andre svare på, men jeg vet at det er vanlig ved proteinintoleranse som også kan gi adhd-symptomer/påvirke psyken og div. andre plager.

Ta en titt på http://www.npif.no og på http://www.frimm.no/Proteinintoleranse/tabid/57/Default.aspx Jeg sier ikke at du ikke har adhd altså, og anbefaler deg absolutt å få utredet det, men kanskje har du en proteinintoleranse i bunnen/på toppen alt ettersom hvordan man ser det.

Lykke til!
skjelvekrøller
09:31 14.04.2008
Jada, det går fint å få utredning som voksen:) Du ber legen din henvise deg til voksenpsykiatrien mtp utredning for ADHD, det er der utredning av voksne foregår:) Og viser det seg at du har ADHD, så kan du få medisin(vanligvis Ritalin) også som voksen.

Jeg kjenner veldig igjen det om skolen, syk, skulking hos min sønn på 14 med ADHD. Det blir for mye å holde "system" på, så han orker ikke å gå på skolen til tider. Han later som om han har feber ol for å slippe unna. Det er bedre om andre tar ansvaret med å holde oversikt/system for han, så han slipper det.

MBD er den gamle betegnelsen på ADHD. De har gått bort fra den.
Anonym
12:33 14.04.2008
tror du det er lang ventetid? jeg bor i bærum..
hva koster det på voksenpsykiatrien da per time? har ikke kjempegod råd nå som jeg ikke jobber,men føler jeg MÅ få orden på alt her snart for d er bare kaos!!:-(

takk for svar da iallefall skal sjekke ut likene jeg fikk og..
Anonym
14:43 14.04.2008
Blir du henvist av legen, så koster det bare egenandel. Og den egenandelen er ca 1700,- på et helt år, etter det får du frikort og da blir det gratis. Her inngår alle legetimer, medisin på blå resept, spesialisttimer(som psykiatrien) osv.

Kan tenke med at en time kommer på ca 200,- til 250,- i egenandel pr gang:) Det er heller ikke snakk om så enormt mange ganger for å få testet for ADHD. Du slipper å betale hver uke hele året, for å si det sånn:)

Håper du finner ut av det, for det er slitsomt å føle at en ikke har orden på noe....
Anonym
14:45 14.04.2008
Glemte å ta med ventetid:) Det må du nok regne med at det er, men å si hvor lang, er umulig for meg:)
Anonym
16:42 14.04.2008
føler at jeg er ett kaos! i det siste har jeg blitt veldig sånn at jeg vil ha orden på ALT! system på alt fra minner til ting jeg har..men orker ikke ta tak i noe for jeg føler meg som en eneste stor dum ku for jeg har ikke kommet videre å har begynnt å tenke jaha kanskje d er noe med meg som mange andre å har at j ikke er den eneste!
takk for svar! nå vet j littegrann om hvordan j går fram å prisen var ikke så ille, betaler gjerne 1700kr for å få en diagnoes og evnt tilgang på medisiner!
men jeg har ett spørsmål ang ritalin..en som ikke har adhd vil han bli hyper av å spise dem? eller må man da ta mange?
en som har adhd merker at dem blir mer som normale?
hi.
Anonym
17:50 14.04.2008
Hos en person med ADHD, er faktisk hjernen litt "sløv"/trøtt. Det er derfor det er så vanskelig å holde fokus og være konsentrert. Ritalin virker på den måten at den stimulerer de stoffene som sender signaler mellom cellene i hjernen, slik at hjernen blir mer "våken":) Så de som er uten ADHD, vil nok bli litt hyper, ja. Men det er jo små doser det er snakk om, så rus blir det ikke i den forstand.

Om du tenker deg et barn som er skikkelig overtrøtt; det barnet har da dårlig kontroll på seg selv, fordi hjernen er for trøtt. Det blir litt det samme, men bare at de med ADHD trenger medisin for å vekke hjernen, i stedet for/ i tillegg til søvn:)

Og jeg ser at hos min gutt er orden et krav for å fungere noenlunde. Problemet er bare at han ikke klarer å holde orden selv. Det er litt sånn rot i huset = rot i hodet. Og er det for mye kaos rundt han, kan han f eks begynne å bygge opp alle legofigurer han har og plassere de på "faste plasser", jeg kan ikke rydde de vekk, det må han gjøre selv når tiden er riktig. Dette er selv om han er 14 år. Det er nok hans måte å sortere kaoset på.

Og dum er du nok ikke;) Det er jo ikke noe du kan noe for om det er ADHD du har.
Anonym
22:14 17.04.2008
Vil anbefale å ta en synsundersøkelse hos en optiker som er spesialisert innen adferdsoptometri. Vet at du finner det på f. ex. Specsavers i Asker eller hos Hansson på Kolbotn. En "vanlig" optiker kan ikke gjøre den samme undersøkelsen.

Disse vil kunne finne ut om du har synsrelaterte lese-/lærevansker, og for dette finnes det terapi som eliminerer problemene. Koster en del, men du vil aldri angre om du er en av dem som trenger dette.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------