jeg er også 18, og synes egentlig ikke du er ung, men det er jo bare MEG som synes siden jeg er 8 år yngre enn deg, men en på 40 synes nok du er veldig ungdom:P
Jeg syns også ung mor er til man er 20. Men det betyr ikke at man er gammel når man er 21, bare at da er man r rett og slett litt eldre, de fleste vil ha mere erfaring osv. Men jeg tviler ikke på at de fra (hva skal man si) 16-17 år er noe mindre erfarne, for man lærer nok mye under svangerskapet hvordan ta vare på barnet sitt. Har tro på alle mødre jeg :-) Så er nå jeg snart 17 selv og veldig babysjuk. Skulle gjerne blitt gravid nå jeg, men det er noe tiden vil vise :-)
Jeg vet ikke om jeg ville definert deg som ung mor. Men det har vel kanskje mest med hva man føler seg selv.. :-)
Jeg fikk gutten min da jeg var 22, og vil absolutt kalle meg ung mor. Det er ingen av vennene mine som har tenkt å få unger på lenge ennå. Forskjellen på meg og en på 17, er vel at jeg er ung mor, mens de er en veldig ung mor. Men jeg ville vel si man er ung til iallfall 25 :-) På barselgruppa var det blant annet to førstegangsfødende på 29 og 31, noe som jo ikke er så uvanlig, men de så nok på meg som veldig ung ja...
Jeg ser på det å være ung mor som å få barn når man ikke har fullført utdannelse osv, og er under 22-23 år. Kommer jo selvfølgelig helt ann på hva man føler selv, men jeg mener nok ikke at du er "ung mor" til å være førstegangsfødende liksom. men som jeg sa så er det helt opp til hva du føler selv.
Her inne på ung mor debatten vil du nok være en av dem elste isåfall!
jeg ville nok ikke sett på deg som en ung mor. men det kommer jo helt an på hva man føler selv, om man har venner som har barn osv. er man 26 men ingen av venninnene har barn føler man seg nok ung i forhold til de, men har man venninner som fikk barn når de var 20-23 føler man seg nok gammel. så det kommer nok an på hver enkelt sin situasjon:)
Jeg er 24, så er ikke så ekstremt ung jeg heller:) Var 22 da jeg fikk jentene, tvillinger. Som sagt her, så kommer det jo helt an på situasjonen og de rundt en. Jeg har følt meg ung i forhold til andre.
synes man er ung frem til 25-26 år jeg. kommer jo ann på person, men synes under 19-20 år er altfor ungt, men det spørs også på personen.
ser jo hvor barnslig mange i 20 års alderen oppfører seg og.
men så lenge man føler seg ung selv, så er man en ung mor:0)
enkelt og greit,.
Er selv 23 og ble mamma når jeg var 20, venter på nr 2 nå.
vet at flere venniner på min alder hadde vært for unge til å få barn nå, så det spørs veldig altså.
Jeg er 26 og føler meg også som en ung mor.. Neste år har jeg skolejente, og har i tillegg en liten gutt. De andre på barselgruppa er gjerne eldre enn meg og førstegangsfødende..
Jeg er ikke ekstremt ung.. men alikevel litt ung..
er man ikke ung når man er 22 år da man får sitt første barn? hjelpes!! nei da er man kjempegammel. 16 åringer er jo purunge! Nå er jeg 26 med to barn. Jeg er ung, hvertfall ikke gammel.
Jeg var 22 da min ble født. Og når det da er 8 år opp til neste på barselgruppa - da mener jeg at jeg er ung!
Skjønner at det kan virke "gammelt" på de som er 16 og blir gravide, det er jo tross alt 8 års forskjell der og. Men, veldig mange er ikke en gang ferdig me utdannelse når de er 22 (hvis man vil ha en bachelor eller master i noe), og så vil de ha et par år og jobbe, og da er man plutselig 26-27 da.
Når landsgjennomsnittet på førstegangsfødende ligger på 28,1 (fant bare tall fra 2006, men regner med det ikke er store endringer) såmener jeg at 22 er ungt, opp til 25 og faktisk.
Tall fra ssb viser at fler og fler får barn når de er 30-35, så hvor du som sier det har blitt ganske vanlig å få barn når man er 16 har det fra lurer jeg litt på? Selvfølgelig er det store forskjeller rundt omkring i landet, men å påstå at det er vanlig å få barn når man er 16-17 er feil.
Uansett, hvis man ser på det sånn: De aller, aller fleste av oss får barn mellom 16 og 40. Går da skillet på ung/gammel på 20?? eller man "normal" mellom 20 og 35(?) og så gammel etter 35? Man må se litt i perspektiv. ;)
Denne diskusjonen viser hvordan samfunnet har utviklet seg de siste 20 årene. På 50-tallet, da mine bestemødre fikk barn, var gjennomsnittlig fødealder 25,5. Mormor fikk sitt første barn som 19-åring, og følte ikke da at det var spesielt ungt, for det var jo mer vanlig. Kurven holder seg relativt stabil, kryper litt opp og ned, frem til 1990-tallet. Da skjer det et hopp, og gjennomsnittlig fødealder ble 28. Et enormt sprang i familieutviklingen.
Jeg tror denne utviklingen har ført til at det vi kulturelt oppfatter som en "ung mor" har forskjøvet seg. Da jeg ble mor i en alder av 23 var jeg biologisk ikke ung, men jeg følte meg som den barnerumpa i forhold til kvinnene jeg møtte på barselgruppa. Jeg følte meg egentlig gammel nok til å bli mor, men ikke gammel nok til å bli voksen, hvis dere skjønner hva jeg mener. Ikke hadde jeg fullført utdannelsen, ikke hadde jeg kommet inn på boligmarkedet (det har jeg fortsatt ikke, er 28 og har to :) hehe...) og ikke hadde jeg realisert meg selv til eggstokkene ruster.
Mitt syn på saken: det å føde barn er det mest naturlige i verden. Du har sex, går 9 mnd gravid og plutselig har du en liten bylt i hendene og du vet faktisk ingen ting om det å være mamma. Takket være biologien takler du morsrollen nettopp fordi du er skapt til det, og det er faktisk et av de områdene du ikke trenger å vite så mye på forhånd for å klare. Sund fornuft og morsinstinktet er den beste rettesnor.
Men nå har vi altså gjort dette til det vanskeligste i verden. Plutselig skal du har studert, bodd i en kjøpt leilighet noen år, reist jorden rundt, festet og moret deg. Være singel til du etterhvert synker sammen i stresslessen i en alder av 32 og DA passer det.
Så til alle dere jenter i min livssituasjon, dvs "moden ung mamma", heia unge mødre! Vi er dagens kjerringer mot strømmen og vi tar et radikalt valg. Barn er gøy!
Hilsen lykkelig tobarnsmor som føler seg som den heldigste i verden når jeg tar vare på mine vakre barn.
jeg er forresten 24 nå og har en gutt på 3,5. sjelden her inne da jeg egentlig ikke føler meg ung, dog heller ikke voksen, moden eller hva det skulle være....
Har to venninner som begge ble gravide samtidig i en alder av 26. De var de første i venneflokken som begynte med barn og de følte seg såååå unge. Så gikk de inn på barnimagen.com på ung og gravid, og da så de denne tråden
"Er det noen flere 16-åringer som skal bli mødre, her?"
Der fikk de passet sitt påskrevet :)
Egentlig var de jo gamle til å bli mødre biologisk sett. For en suppe :)
Ung eller gammel - det viktigste er å ønske seg barn enten man er 20 eller 40. Barn er en gave uansett når. Det er sikkert dere andre også enig i ;)
Jeg synes man er ung mor til man er ca.30.
men man er uansett like uerfaren uansett hvordan alder man er i, så lenge man er førstegangsmor. f.eks en 15åring vet like lite som spedbarn enn hva en førstegangs i 30årene gjør, så fremt til at 30åringen ikke har studert barn osv :)